Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-29, 23:32
  #277
Medlem
Ni som tipsar om att man ska ringa hyresvärdarna osv, hjälper det verkligen?

Tänker att de mest bara kommer hänvisa till bostadsförmedlingen och dess kö. Annars
skulle väll alla ringa upp de och fråga.

Eller har jag fel?
Citera
2017-05-14, 16:45
  #278
Medlem
Bump ^
Citera
2017-05-15, 22:53
  #279
Medlem
Stått i kön i lite mindre än 1 år. Är inställd på att det kommer ta väldigt lång tid. Jag är inte alls så kräsen så länge jag slipper de värsta områdena, men hur ser utsikterna ut för att säg få en etta i Sthlmsområdet på en hyfsad plats inom 10 år säg?
Citera
2017-05-16, 11:15
  #280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeHarrison
Stått i kön i lite mindre än 1 år. Är inställd på att det kommer ta väldigt lång tid. Jag är inte alls så kräsen så länge jag slipper de värsta områdena, men hur ser utsikterna ut för att säg få en etta i Sthlmsområdet på en hyfsad plats inom 10 år säg?

Inom en 10 årsperiod bör chanserna var iaf hyffsade. Handlar om lite tur också att folk hoppar av ej intresserade mms. Vet en kille som stod som 7 på en lgh å han fick den så lite olika det där. Vill du har nåt hyffsaf snabbt så är det bara casha tyvärr
Citera
2017-05-16, 12:02
  #281
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TearDrops
Ni som tipsar om att man ska ringa hyresvärdarna osv, hjälper det verkligen?

Tänker att de mest bara kommer hänvisa till bostadsförmedlingen och dess kö. Annars
skulle väll alla ringa upp de och fråga.

Eller har jag fel?

Du kommer få kriga, men det går. Finns fortfarande flera små hyresvärdar som äger enstaka fastigheter som inte är anslutna till Stockholms bostadsförmedling.

Tänk såhär. Lägger du tio timmar i veckan på att uttömma dina möjligheter att få ett förstahandskontrakt via en privat värd så kommer det gå fortare än att passivt vänta i tio år.

Hur mycket fortare? Vem vet... Är det värt mödan och energin? Vem vet... Ifall du inte har något alternativ (säg fast i en dyr andrahandslägenhet), är det värt att pröva? Definitivt!
Citera
2017-05-22, 22:47
  #282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Du kommer få kriga, men det går. Finns fortfarande flera små hyresvärdar som äger enstaka fastigheter som inte är anslutna till Stockholms bostadsförmedling.

Tänk såhär. Lägger du tio timmar i veckan på att uttömma dina möjligheter att få ett förstahandskontrakt via en privat värd så kommer det gå fortare än att passivt vänta i tio år.

Hur mycket fortare? Vem vet... Är det värt mödan och energin? Vem vet... Ifall du inte har något alternativ (säg fast i en dyr andrahandslägenhet), är det värt att pröva? Definitivt!

Fördelen med privatvärdarna är att de gör egna avtal med Bostad Stockholm, vilket ofta innebär att de kan välja hur många lägenheter de förmedlar dit (förut fanns det ett krav på hälften av alla som blev lediga men det har tagits bort nu; allt enligt min hyresvärd). Min värd förmedlar endast till egna sökanden, dock har han en trave om 600 ansökningar och under mina 2,5 år har inte en jävel flyttat ut...
Citera
2017-05-24, 20:02
  #283
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Du kommer få kriga, men det går. Finns fortfarande flera små hyresvärdar som äger enstaka fastigheter som inte är anslutna till Stockholms bostadsförmedling.

Tänk såhär. Lägger du tio timmar i veckan på att uttömma dina möjligheter att få ett förstahandskontrakt via en privat värd så kommer det gå fortare än att passivt vänta i tio år.

Hur mycket fortare? Vem vet... Är det värt mödan och energin? Vem vet... Ifall du inte har något alternativ (säg fast i en dyr andrahandslägenhet), är det värt att pröva? Definitivt!

Du har nog rätt. Dock undrar hur många lägenheter som ens hyrs ut av privata/små hyresvärdar, speciellt i Sthlm? Överallt jag tittat på nätet så har de få som haft egna köer gått över till Sthlms Bostadsförmedling. Har du/ni några ni kanske kan rekommendera?

Har vart registrerad på "Sollentuna Hem" i snart 2 år bara och "Väsby Hem" mellan 6 månader - 1 år. Så de kan ni utesluta.

Känns så jävla hopplöst alltså. Nästan så att man endast kan hitta nån andrahandslägenhet med super hög hyra och/eller inneboende nånstans och inget annat. Iallafall såvida man inte kan tänka sig pendla från typ Uppsala/Södertälje varje dag. Då kanske man har en chans.
Citera
2017-05-25, 19:38
  #284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TearDrops
Du har nog rätt. Dock undrar hur många lägenheter som ens hyrs ut av privata/små hyresvärdar, speciellt i Sthlm? Överallt jag tittat på nätet så har de få som haft egna köer gått över till Sthlms Bostadsförmedling. Har du/ni några ni kanske kan rekommendera?

Har vart registrerad på "Sollentuna Hem" i snart 2 år bara och "Väsby Hem" mellan 6 månader - 1 år. Så de kan ni utesluta.

Känns så jävla hopplöst alltså. Nästan så att man endast kan hitta nån andrahandslägenhet med super hög hyra och/eller inneboende nånstans och inget annat. Iallafall såvida man inte kan tänka sig pendla från typ Uppsala/Södertälje varje dag. Då kanske man har en chans.

Uppsalas kommunala kö är längre än Stockholms just nu, så det är inte heller ett alternativ vill jag bara upplysa dig om.

Som med allt annat i livet handlar det om att inte gnälla utan att ta sig i kragen och kolla vilka möjligheter som faktiskt finns. En attitude adjustment kan göra underverk! I Stockholm handlar det inte om att få en billig bostad med bra läge: det handlar om att få en bostad, punkt. Ju snabbare man inser det desto lättare blir det att faktiskt börja jaga efter nåt.
Citera
2017-05-31, 17:33
  #285
Medlem
Eldebrinks avatar
Dum fråga kanske, men är det någon som vet vad som händer ifall man är intresserad av flera lägenheter samtidigt och även visar intresse på båda efter eventuell visning. Skulle man bli straffad om det blev så att man fick båda eller känner systemet av att man söker flera?
Citera
2017-05-31, 18:57
  #286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldebrink
Dum fråga kanske, men är det någon som vet vad som händer ifall man är intresserad av flera lägenheter samtidigt och även visar intresse på båda efter eventuell visning. Skulle man bli straffad om det blev så att man fick båda eller känner systemet av att man söker flera?
Bostadsförmedlingen kommer då ringa upp dig och fråga dig vilken av lägenheterna du helst vill ha. Du kan aldrig bo i mer än en hyresrätt åt gången.
Citera
2017-06-03, 10:13
  #287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldebrink
Dum fråga kanske, men är det någon som vet vad som händer ifall man är intresserad av flera lägenheter samtidigt och även visar intresse på båda efter eventuell visning. Skulle man bli straffad om det blev så att man fick båda eller känner systemet av att man söker flera?
Har för mig att du blockas från andra erbjudanden när du blir erbjuden en. du kan iaf vara säker på att bostadsförmedlingen inte missat att spärra den möjligheten.
Citera
2017-06-08, 17:20
  #288
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Har för mig att du blockas från andra erbjudanden när du blir erbjuden en. du kan iaf vara säker på att bostadsförmedlingen inte missat att spärra den möjligheten.

så är det, alla övriga intresseanmälningar tas bort när man blir erbjuden en lägenhet. står man som etta på flera misstänker jag att man kanske får välja vilken man vill prioritera; har dock aldrig hänt mig eller någon annan jag känner så det är spekulation.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback