• 1
  • 2
2010-07-25, 15:13
Medlem
Hejsan!

Jag befinner mig just nu i Orlando, Florida fram tills 28:e augusti.

Jag är inte så hemma här så vet inte riktigt vad som finns, kanske någon här vet bättre?

Har kikat på Best Buy men det känns som att det är en affär som tar lite överpris? Jag vill hitta billigast möjliga såklart...

Jag vill framförallt köpa en 430 EX II och ett Canon 50mm 1.8. Några tips?

Mvh
Citera
2010-07-25, 16:09
Medlem
BadCops avatar
Om du är i FL fram till den 28:e kan du beställa från exempelvis B&H (http://www.bhphotovideo.com ). B&H har ett mycket gott rykte och är tillsammans med Adorama och Calumet de ställen proffsen här köper sina prylar från. Själv har jag handlat en jävla massa från B&H över åren och aldrig haft några problem.

Letar du begagnat rekommenderar jag KEH (http://www.keh.com ).
Citera
2010-07-25, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadCop
Om du är i FL fram till den 28:e kan du beställa från exempelvis B&H (http://www.bhphotovideo.com ). B&H har ett mycket gott rykte och är tillsammans med Adorama och Calumet de ställen proffsen här köper sina prylar från. Själv har jag handlat en jävla massa från B&H över åren och aldrig haft några problem.

Letar du begagnat rekommenderar jag KEH (http://www.keh.com ).
Tack så mycket, har kollat där nu och räknade ut att det blir ungefär 630 kr billigare att köpa från BH än att köpa i Sverige.

Men frågan är hur blir det med garanti osv, gäller den hos Canon i Sverige med?

Hur är det att köpa från Amazon, om någon vet? Priset är lite lägre men tror dom lägger på frakt med i och för sig...
Citera
2010-07-25, 18:27
Medlem
BadCops avatar
Frakt tillkommer naturligtvis från Amazon, så även från B&H. Den brukar vara billig dock.

Canon brukar vara bra med att acceptera garantier även om man har handlat utomlands, åtminstone stämmer detta för Canon USA. Vet inte men har svårt att tänka mig att Canon i Sverige inte skulle garanti-laga en Canon produkt som du köpt från en "Authorized dealer" här - och B&H är en sådan. Se till att du väljer USA-versionen när du handlar från B&H bara. De versioner som på hemsidan är märkta "import" är så kallade "grey imports" det vill säga produkter som B&H själva har importerat direkt från exempelvis Japan, Singapore, Taiwan etc och omfattas normalt inte av garantier från tillverkaren. Nu brukar Canon iofs acceptera den typen av produkter också för garanti-jobb så troligen inga problem, men för att vara säker välj USA versionerna.

Helt ok att handla från Amazon också. Vet dock inte hur villiga de är att sälja till dig med (antar jag) svenskt kreditkort för leverans till ett hotell (antar jag) i FL. B&H är vana att handskas med den typen av beställningar och brukar vara flexibla nog att lösa det mesta. Hur detta funkar med Amazon vet jag inte.
Enklast är om du ringer B&H på måndag morgon och frågar dem. 800-numret är dessutom gratis att ringa till från telefoner i USA så ring från en automat eller liknande. Vissa hotell erbjuder gratis-ringning till 800-nummer, andra tar betalt för det. Det är generellt också gratis att ringa till nummer som byrjar med 866 och 877.
Citera
2010-07-25, 18:41
Medlem
Citat:
Frakt tillkommer naturligtvis från Amazon, så även från B&H. Den brukar vara billig dock.

Canon brukar vara bra med att acceptera garantier även om man har handlat utomlands, åtminstone stämmer detta för Canon USA. Vet inte men har svårt att tänka mig att Canon i Sverige inte skulle garanti-laga en Canon produkt som du köpt från en "Authorized dealer" här - och B&H är en sådan. Se till att du väljer USA-versionen när du handlar från B&H bara. De versioner som på hemsidan är märkta "import" är så kallade "grey imports" det vill säga produkter som B&H själva har importerat direkt från exempelvis Japan, Singapore, Taiwan etc och omfattas normalt inte av garantier från tillverkaren. Nu brukar Canon iofs acceptera den typen av produkter också för garanti-jobb så troligen inga problem, men för att vara säker välj USA versionerna.

Helt ok att handla från Amazon också. Vet dock inte hur villiga de är att sälja till dig med (antar jag) svenskt kreditkort för leverans till ett hotell (antar jag) i FL. B&H är vana att handskas med den typen av beställningar och brukar vara flexibla nog att lösa det mesta. Hur detta funkar med Amazon vet jag inte.
Enklast är om du ringer B&H på måndag morgon och frågar dem. 800-numret är dessutom gratis att ringa till från telefoner i USA så ring från en automat eller liknande. Vissa hotell erbjuder gratis-ringning till 800-nummer, andra tar betalt för det. Det är generellt också gratis att ringa till nummer som byrjar med 866 och 877.
Jag bor hos min flickvän i hennes hus så det är fraktfritt från BH.

Men det var billigast att köpa blixten från Amazon (får den skickat fraktfritt dessutom) och objektivet från BH. Tror du att jag har garanti på blixten om den är köpt från Amazon?

Och med tanke på att jag bor hos min tjej med amerikansk adress så borde det inte vara några problem att beställa hit. Beställde batterier hit till min filmkamera för bara några dagar sen
Citera
2010-07-25, 22:35
Medlem
Grammaton-Clerics avatar
Om du e så osäker på garanti osv, så köp det i Sverige. Det handlar om 630kr liksom. Inte 10.000
Citera
2010-07-25, 23:29
Medlem
BadCops avatar
Jag tror inte du kommer ha några problem med garanti. Men dra iväg en e-post till Canon i Sverige och kolla med dem om du vill vara 100% säker.
Citera
2010-07-26, 00:01
Medlem
Jag beställde objektivet från BH förut, får se om jag beställer blixten från Amazon eller BH imorgon. Köpte även en diffuser till blixten på ebay för 13 kr

Och 630 kr är ändå mycket pengar om man är fattig. Plus att det är kul att "fynda" tycker jag
Citera
2010-07-26, 14:27
Medlem
430EX II kräver 4st 1.5V batterier, men allt jag kan hitta här är 1.2V batterier... Kommer det att fungera ändå? Vissa säger även 1.2-1.5V...
Citera
2010-07-26, 17:17
Medlem
BadCops avatar
4 st AA kommer att funka bra.
Citera
2010-07-26, 18:31
Medlem
Citat:
4 st AA kommer att funka bra.
Mjo men frågan är om det gör någon skillnad med 1.2V jämfört med 1.5V?
Citera
2010-07-26, 18:50
Medlem
BadCops avatar
Tror jag inte. Jag kör vanliga Duracell Coppertop AA i min 580 EX II hela tiden helt utan problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in