Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-25, 04:33
  #61
Medlem
SemperInAngarias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gainerexplosion
Har ingen aning om hur bilbesiktningen utvecklats sen privatiseringarna, men varför skulle man som sjukvårdskonsument välja företag som lurar dig?

Vet inte ens om bilbesiktning varit statliga .. det var ett exempel.

Att bli lurad
http://sv.wiktionary.org/wiki/lurad

Man vet oftast inte om att man blir lurad innan man blivit det.
Citera
2010-07-25, 05:10
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SemperInAngaria
Vet inte ens om bilbesiktning varit statliga .. det var ett exempel.

Att bli lurad
http://sv.wiktionary.org/wiki/lurad

Man vet oftast inte om att man blir lurad innan man blivit det.
Man kan inte veta att man blivit lurad förrän man blivit det, fullständigt korrekt. Men om ryktet börjar sprida sig att det är många som blivit lurade av en viss läkare så kommer läkaren uppleva en försämrad inkomst - precis som en läkare vars rykte är gott upplever motsatsen. Till slut blir den läkaren av med legitimationen och kan hamna i fängelse om han fortsätter.

Det är ren självbevarelsedrift och ekonomiskt intresse som håller läkare från att ljuga i en privat marknad. Eller tror du att Nederländerna, som anses ha Europas bästa vård trots att i princip samtliga mottagningar är privata, har ett mycket stort problem med luriga läkare?
Citera
2010-07-25, 08:04
  #63
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrewish
Har du inte ens fattat att den privatiserade vården har avtal med landstinget; för patienten kostar det inte en sekin mer?

Men när all sjukvård är privatiserad så kommer man att få betala ur egen ficka och då kommer fattiga och invandrare utan inkomster att få bli utan vård och dö på gatorna. Alternativt så blir det akutsjukvård och sen transport ut via bakdörren i sjukhuset. Det är i alla vad jag ser framför mig när man pratar om att privatisera sjukvården. Kanske jag har fel?
Citera
2010-07-25, 08:22
  #64
Medlem
Shrewishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Men när all sjukvård är privatiserad så kommer man att få betala ur egen ficka och då kommer fattiga och invandrare utan inkomster att få bli utan vård och dö på gatorna. Alternativt så blir det akutsjukvård och sen transport ut via bakdörren i sjukhuset. Det är i alla vad jag ser framför mig när man pratar om att privatisera sjukvården. Kanske jag har fel?

Va, varför skulle det gå som du tror? Ingen önskar det. Samtliga riksdagspartier förespråkar skattefinansierad vård.

Privata vårdgivare är intresserade av att effektivisera och hushålla med resurser, eftersom slöseri och ineffektivitet drabbar dem på ett sätt som känns. Många små privata vårdcentraler drivs av personalen själva. Plötsligt är man noga med material, man fuskar inte med flexen och man svarar i telefonen när det ringer, snäser inte av patienterna och är lite mer flexibel när det gäller tider och åtgärder.

Vad som däremot är ett naturligt nästa steg är att avskaffa landstinget. Det behovs inte övht längre. Enkom privata vårdgivare med ett statligt kontrollorgan som säkerställer kvaliteten och ser till att nationella (istället för regionala) vårdprogram följs.
Citera
2010-07-25, 13:04
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Men när all sjukvård är privatiserad så kommer man att få betala ur egen ficka och då kommer fattiga och invandrare utan inkomster att få bli utan vård och dö på gatorna. Alternativt så blir det akutsjukvård och sen transport ut via bakdörren i sjukhuset. Det är i alla vad jag ser framför mig när man pratar om att privatisera sjukvården. Kanske jag har fel?
Varför skulle man förändra finansieringen av sjukvården bara för att man privatiserar sjukhusen?

Det är någonting som är ganska svenskt, att vara indoktrinerad till att tro att privata alternativ är sämre än offentliga. Svenskar som flyttar utomlands ser ganska snabbt att det inte ligger drivor av döende arbetslösa på gatorna i länder där sjukvården är privatiserad. Jag känner inte till något europeiskt land som har större andel offentliga vårdinrättningar än Sverige, men det kan ju ha att göra med okunskap

Jämför USA och Nederländerna. Det är USA som man brukar ta som exempel när det gäller privatiserad sjukvård, och Nederländerna anses ha bäst vårdapparat i Europa. Båda länderna har nästan uteslutande privata sjukhus, men enorma skillnader när det gäller regelverket kring finansiering av vård trots att ungefär lika stor del av vården betalas av stat vs. privat försäkring. Det är ett rätt bra exempel på hur det inte är privatiseringen av sjukvården som är dåligt, utan när man börjar pilla med finansieringen som saker går åt pipsvängen.
Citera
2010-07-25, 14:04
  #66
Medlem
Jag är helt för att privatisera vården i Sverige, men det bara måste göras med bra kontrollorgan. Vi har aldrig haft några kontrollorgan. Långt över hälften av de läkare som jobbar privat nu i Sverige fuskar. Då räknar jag inte privata vårdcentraler som är med i vårdval som privata i detta sammanhanget. Samtidigt som fusk är dålig moral och brottsligt så är det dålig medicinsk kvalitet, som det alltid är när man är populistisk, överbehandlar och överkollar.

Jag känner bara till en väldigt ny tidig utredning angående fusket och det gäller sjukvården i Halland. Om jag minns rätt så 'felfakturerade' över 90%. Och det är stora summor! Tyvärr tystas sådant här mest ned. Visst skit i att skriva om det i media, men de som styr samhället får ju vara professionella och fixa kontrollorgan (mer insyn och koll på vad man betalar för och absolut bestraffningar!).

Orsaken till att fusket är utbrett bland de privata läkarna nu är inte enbart bristen på kontroll utan även att en stor del av de som är privatläkare just nu är klart mer giriga än andra. Girig och brist på kontroll. Hallå!!!
Citera
2010-07-25, 14:23
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindfulpilot
Jag är helt för att privatisera vården i Sverige, men det bara måste göras med bra kontrollorgan. Vi har aldrig haft några kontrollorgan. Långt över hälften av de läkare som jobbar privat nu i Sverige fuskar. Då räknar jag inte privata vårdcentraler som är med i vårdval som privata i detta sammanhanget. Samtidigt som fusk är dålig moral och brottsligt så är det dålig medicinsk kvalitet, som det alltid är när man är populistisk, överbehandlar och överkollar.

Jag känner bara till en väldigt ny tidig utredning angående fusket och det gäller sjukvården i Halland. Om jag minns rätt så 'felfakturerade' över 90%. Och det är stora summor! Tyvärr tystas sådant här mest ned. Visst skit i att skriva om det i media, men de som styr samhället får ju vara professionella och fixa kontrollorgan (mer insyn och koll på vad man betalar för och absolut bestraffningar!).

Orsaken till att fusket är utbrett bland de privata läkarna nu är inte enbart bristen på kontroll utan även att en stor del av de som är privatläkare just nu är klart mer giriga än andra. Girig och brist på kontroll. Hallå!!!
Har du mer information om utredningen?
Citera
2010-07-25, 14:53
  #68
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrewish
Va, varför skulle det gå som du tror? Ingen önskar det. Samtliga riksdagspartier förespråkar skattefinansierad vård.

Privata vårdgivare är intresserade av att effektivisera och hushålla med resurser, eftersom slöseri och ineffektivitet drabbar dem på ett sätt som känns. Många små privata vårdcentraler drivs av personalen själva. Plötsligt är man noga med material, man fuskar inte med flexen och man svarar i telefonen när det ringer, snäser inte av patienterna och är lite mer flexibel när det gäller tider och åtgärder.

Vad som däremot är ett naturligt nästa steg är att avskaffa landstinget. Det behovs inte övht längre. Enkom privata vårdgivare med ett statligt kontrollorgan som säkerställer kvaliteten och ser till att nationella (istället för regionala) vårdprogram följs.

Du målar upp en drömbild av privat verksamhet och en nidbild av offentlig verksamhet. Nu tror inte jag att verkligheten är så enkel. Däremot håller jag med om att "kollossen på lerfötter" dvs landstinget kan avskaffas.
Jag vänder mig absolut mot tanken att "privatisera" vården med offentliga medel, men välkomnar initiativ som gör den offentliga vården mer självstyrande av personalen.
Förövrigt har jag inget mot privat sjukvård men då får den betala som utnyttjar den. Lycka till!
Citera
2010-07-25, 15:19
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halmgubben
Har du mer information om utredningen?

Det borde vara enkelt att google.
Men jag gör det åt dig så jag får lite bättre bild av det.

Jag tror inte landstinget Hallands rapport är helt öppen däremot har nog pressmeddelande kommit ut och tidningar har skrivit om det. Och deras utredning fortsätter! En del patetiska försvarstal från privatläkare (inte Claes Axén som det finns en länk till utan andra).

Det är en del artiklar så du får lotsa dig fram själv till ursprunget/källan. Det finns nog ett uttalande från just Landstinget Halland.

För övrigt kan jag lova att det är värre i den region där jag jobbar. Säkert bara tillfälligheter att just Halland haft tid och ambitionen att i alla fall försöka börja städa. Det normala är att man har silkeshandskar mot privatläkare och låter dom fuskar tills dom inte orkar mer.

Glöm nu inte att jag är läkare sedan 30 år tillbaka och arbetar numera privat med god insyn och utan fusk

http://hallandsposten.se/nyheter/hal...ar-rakningarna
http://hallandsposten.se/nyheter/hal...sk-forekommer-

Halmgubben för övrigt tycker jag du har sund inställning till hur vården skall drivas. Jag läste en del av dina inlägg eftersom du var ärligt nyfiken på mina källor.
__________________
Senast redigerad av Mindfulpilot 2010-07-25 kl. 15:36.
Citera
2010-07-25, 15:43
  #70
Medlem
roflmao123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Jo, för den helt fria marknaden är ju känd för sin "hänsyn".

Måhända inte – men av rättvisa, frihet och effektivitet.

Det är lätt att vara hänsynsfull med andras pengar.
Citera
2010-07-25, 15:59
  #71
Medlem
jamesbondes avatar
Bevis på att privat vård funkar bättre: För några år sedan fick min mamma och min hund konstigt nog samma sjukdom samtidigt - livmoderinflammation. Åtgärden i det läget är en sk "hysterektomi" - man opererar alltså bort livmodern - vanligt hos äldre kvinnor och tikar.
Hunden fick vänta i två veckor på operation - mamma fick vänta i nio månader. Hundens operation kostade 6000 (oförsäkrad) - mamma har (antagligen) lagt flera millar i skatt till landstinget.
Varför fungerar vården för djur så mycket mer effektivt än för människor?
Antagligen för att landstinget och deras byråkrati inte funkar.
Väntar på svar från sossar och vänstermuppar.
Citera
2010-07-25, 16:11
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindfulpilot
Det borde vara enkelt att google.
Men jag gör det åt dig så jag får lite bättre bild av det.

Jag tror inte landstinget Hallands rapport är helt öppen däremot har nog pressmeddelande kommit ut och tidningar har skrivit om det. Och deras utredning fortsätter! En del patetiska försvarstal från privatläkare (inte Claes Axén som det finns en länk till utan andra).

Det är en del artiklar så du får lotsa dig fram själv till ursprunget/källan. Det finns nog ett uttalande från just Landstinget Halland.

För övrigt kan jag lova att det är värre i den region där jag jobbar. Säkert bara tillfälligheter att just Halland haft tid och ambitionen att i alla fall försöka börja städa. Det normala är att man har silkeshandskar mot privatläkare och låter dom fuskar tills dom inte orkar mer.

Glöm nu inte att jag är läkare sedan 30 år tillbaka och arbetar numera privat med god insyn och utan fusk

http://hallandsposten.se/nyheter/hal...ar-rakningarna
http://hallandsposten.se/nyheter/hal...sk-forekommer-

Halmgubben för övrigt tycker jag du har sund inställning till hur vården skall drivas. Jag läste en del av dina inlägg eftersom du var ärligt nyfiken på mina källor.
Jaha, det handlade om att de var giriga på skattepengarna. Jag trodde att det handlade om att det var den delen som patienterna själva täckte som det fuskades med, och tänkte "hur kan så många läkare lura så många patienter utan att någon reagerar"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback