Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-23, 15:50
  #1
Medlem
halgurds avatar
Såg detta inslag om att bemanningsföretaget utnyttjar studenter?

http://www.nyhetskanalen.se/1.172302...ler_fa_sparken

Någon som vet mer om bolaget och vad dom sysslar med?
Citera
2010-07-23, 16:00
  #2
Medlem
sn1gels avatar
Var anställd av Student Consulting för en tid sen, sålde då telefon/tv/bredband åt comhem. På just den tjänsten jag hade kändes det som att vi säljare var VÄLDIGT utbytbara, så att ha jobbat nån vecka och sedan farit på semester sket jag i att komma tillbaka.

Säger inte att jag inte förtjänade det, för det gjorde jag verkligen, men StudentConsultings sätt att sparka mig kändes ändå lite oproffsigt: Det struntade i att höra av sig och någon månad senare kom beskedet att jag fått sparken, via sms
Citera
2010-07-23, 16:22
  #3
Avstängd
Magicworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sn1gel
Var anställd av Student Consulting för en tid sen, sålde då telefon/tv/bredband åt comhem. På just den tjänsten jag hade kändes det som att vi säljare var VÄLDIGT utbytbara, så att ha jobbat nån vecka och sedan farit på semester sket jag i att komma tillbaka.

Säger inte att jag inte förtjänade det, för det gjorde jag verkligen, men StudentConsultings sätt att sparka mig kändes ändå lite oproffsigt: Det struntade i att höra av sig och någon månad senare kom beskedet att jag fått sparken, via sms

Skulle inte säga att du behandlat dom dåligt, du har jo dina intresse precis som dom har sina. Dom har nog det i beräkning när dom anställer tvivelaktigt folk till tvivelaktiga jobb.
Citera
2010-07-23, 17:15
  #4
Medlem
Prodelins avatar
Jag är personligen emot alla dessa skitföretag som Studentconsulting, Academic Work etc...

De utnyttjar vanliga människor jobba för slavlöner, de har ingen som helst seriösitet utan drivs bara av rent vinstintresse vilket reflektar i deras beteende ovan att sparka en per SMS.

Om du varit anställd och skyddad av LAS vilket alla anställda är kunde du stämt Studentconsulting, men eftersom det är ett sånt där jävla bemanningsföretag så kringår dom reglerna på svenska lagstiftning.

Desto färre som använder sig av dom så kommer dessa företag dö ut av sig själva och företagen kommer bli tvingade att anställa under vettiga villkor.

Det är bara en som förlorar på denna typ av skitjobb, arbetstagaren, medans kunden och Studenconsulting skrattar på vägen till banken åt dig för att du slavar som en dumskalle för peanuts.

Kollade upp ägaren av dessa två bemanningsföretag, de bor tydligen i 15 millars villor i Djursholm och Saltsjöbaden, och det har dom råd tack vare dom stackarna som slavar för timpenning och sen sparkas med SMS.
Citera
2010-07-23, 17:52
  #5
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Kollade upp ägaren av dessa två bemanningsföretag, de bor tydligen i 15 millars villor i Djursholm och Saltsjöbaden, och det har dom råd tack vare dom stackarna som slavar för timpenning och sen sparkas med SMS.

Hade det varit ok om dom bodde i en hyres 1:a i slöddertälje?

Du är bara enormt avundsjuk på företagare som lyckats i livet, en typisk kommunist
Citera
2010-07-23, 17:58
  #6
Medlem
sn1gels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happyme
Hade det varit ok om dom bodde i en hyres 1:a i slöddertälje?

Du är bara enormt avundsjuk på företagare som lyckats i livet, en typisk kommunist

Är ju skillnad mellan att lyckas och att lyckas på andras bekostnad.
Citera
2010-07-23, 18:18
  #7
Avstängd
Magicworlds avatar
Utan att gå in på vad folk här tycker politiskt kan man säga så här:

vanligt jobb är= banklån
studentconsulting osv= SMS lån

Visst är man dum jävel om man tar sms-lån , men fortfarande en stackars jävel när livet tvingar en till det.
Citera
2010-07-23, 20:24
  #8
Medlem
Bemmaningsföretagen är ett otyg somförstört svensk arbetsmarknad men det finns sånt som är ännu värre när arbetsförmedlignen agaerar förmedlare av gratis arbetskraft. Vad säger bemanninsk företagen om en sådan snedvriden konkurens. http://www.facebook.com/?ref=home#!/...0469102&ref=ts
Citera
2010-07-23, 21:01
  #9
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happyme
Hade det varit ok om dom bodde i en hyres 1:a i slöddertälje?

Du är bara enormt avundsjuk på företagare som lyckats i livet, en typisk kommunist

Lyckats i livet genom att unyttja unga människor i svag ställning på arbetsmarknaden?

Såna med din inställning gör idag att många människor inte får någon trygghet och framtidstro.

Väx upp barnrumpa.
Citera
2010-07-23, 22:11
  #10
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Lyckats i livet genom att unyttja unga människor i svag ställning på arbetsmarknaden?

Utnyttja? Det är väl bra att dom unga får arbetslivserfarenhet och dessutom betald sådan.
Värre är det som någon skrev med dessa jävla praktikplatser, det är ett riktigt otyg.
Citera
2010-07-23, 22:13
  #11
Medlem
wildhorsess avatar
Skandalerna växer kring Student Consulting

http://www.nyhetskanalen.se/1.172433...anningsforetag
Citera
2010-07-23, 22:45
  #12
Medlem
Abstract-mosquitos avatar
Det sorgliga är att folk inte förstår att det är bemanningsföretagen blir tvungna att gå med på företagets villkor annars byts bemanningsföretaget ut. Coop sätter upp krav som bemanningsföretagen måste uppfylla! Ett annat exempel är Marabou, som tidigare i vår fick stora rubriker i media.

Det går helt enkelt dåligt för Coop (ett bra exempel) och man försöker utnyttja bemanningsföretagen för att sänka utgifterna rejält. Man vänder sig till bemanningsföretaget som sedan förmedlar till sina konsulter. Ordspråket: "ingen rök, utan eld". Om Bemanningsföretaget är rök, är Coop elden.

Bemanningsföretag är ett bra alternativ för att komma in på den hårda arbetsmarknaden bland unga. Personen får jobb, företaget får en billig anställd. Dock med sänkt säkerhet/trygghet. Att folk säger bemanningsföretagen utnyttjar "den uthyrde" är en tolkningsfråga. Visa är tacksamma att de överhuvudtaget har ett jobb, medan andra blir förbannade bara för att man måste jobba övertid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback