Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-18, 22:35
  #13
Medlem
abccbas avatar
Tycker du ska satsa på en Fender mexico classic series istället eller kanske en beggad Japan? Bra guror för lite pengar!
Citera
2010-08-19, 04:59
  #14
Medlem
raunchys avatar
Var inne idag på en hagströmsbutik och kollade på gitarrer och föll direkt för Super Swede-gitarren (tror det är den iallafall, den ser exakt likadan ut). Kändes riktigt skön att spela på och jag ser det som en gitarr jag hade kunnat spela med väldigt länge. Är lite bekymrad över priset dock. Fick erbjudandet att köpa den för 6 500, med 2 års garanti och reparationer osv. Försäljaren hävdar att den kostat runt 9 500, kan det stämma? Ser ut som denna (http://www.thomann.de/se/hagstrom_swede_bk.htm) Fast 2 stängda humbucker. Var även sunburst-färgad. Kan ej komma på någon annan skillnad på den just nu.

Det jag vill få ut av gitarren är att kunna växa musikaliskt med den, dvs kunna använda den länge. Jag spelar olika sorters genrer och vill ha en all-around gitarr, vilket jag tyckte att det lät som när jag spelade med den i butiken. Spelar just nu bara akustiskt men vill börja spela el-gitarr.
Mina frågor är:
*Kan priset stämma? Säljaren känns dock väldigt förtroendeingivande och ger ett seriöst intryck sen tidigare inköp

* Är det värt att lägga 6 500 på denna gitarr, eller borde jag inrikta mig på någon annan? Finns det andra mer prisvärda?

* Kommer den fungera till olika sorters genrer och clean/dist?

Tack på förhand
Citera
2010-08-19, 06:17
  #15
Medlem
Snygg-Victors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raunchy
Var inne idag på en hagströmsbutik och kollade på gitarrer och föll direkt för Super Swede-gitarren (tror det är den iallafall, den ser exakt likadan ut). Kändes riktigt skön att spela på och jag ser det som en gitarr jag hade kunnat spela med väldigt länge. Är lite bekymrad över priset dock. Fick erbjudandet att köpa den för 6 500, med 2 års garanti och reparationer osv. Försäljaren hävdar att den kostat runt 9 500, kan det stämma? Ser ut som denna (http://www.thomann.de/se/hagstrom_swede_bk.htm) Fast 2 stängda humbucker. Var även sunburst-färgad. Kan ej komma på någon annan skillnad på den just nu.

Det jag vill få ut av gitarren är att kunna växa musikaliskt med den, dvs kunna använda den länge. Jag spelar olika sorters genrer och vill ha en all-around gitarr, vilket jag tyckte att det lät som när jag spelade med den i butiken. Spelar just nu bara akustiskt men vill börja spela el-gitarr.
Mina frågor är:
*Kan priset stämma? Säljaren känns dock väldigt förtroendeingivande och ger ett seriöst intryck sen tidigare inköp

* Är det värt att lägga 6 500 på denna gitarr, eller borde jag inrikta mig på någon annan? Finns det andra mer prisvärda?

* Kommer den fungera till olika sorters genrer och clean/dist?

Tack på förhand

Hagström Super Swede har så kallad "Coil-Split" vilket ger möjlighet att separera spolarna i humbuckermickarna, och vips så har du ett par single coils. Det är alltså en bra allroundgitarr.
Angående priset så tror jag inte att det är något fel med det, en kamrat till mig köpte samma gitarr för ungefär det priset, och jag har inte hört honom klaga.
Citera
2010-08-19, 14:25
  #16
Medlem
Drunkpunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abccba
Tycker du ska satsa på en Fender mexico classic series istället eller kanske en beggad Japan? Bra guror för lite pengar!
Ja, bra där! Classic Series är helt underbara, rekommenderar verkligen dessa gitarrer.
Citera
2017-02-02, 16:16
  #17
Medlem
prees avatar
Efter långt uppehåll från att posta på faebook kikade jag nu igenom mina startade trådar och hittade denna tråd, och tykte en flera år gammal uppdatering vore på sin plats.

Jag köpte till slut en Hagström SS och är idag supernöjd, älskar verkligen den guran. Jag har även snävat in mig på vad jag spelar mest med den, vilket visar vara sig någonting som kan liknas med rock/metal. Därför har jag stämt ner den och har riktigt feta strängar på (minns inte exakt vad som sitter på dock). Detta resulterar i det svinigaste gitarrljudet som kan liknas vid Les Paul soundet fast med ännu mer "bite". Trots detta så kan jag bara dra över coil splitten och dra back på volymen för att få ett förvånansvärt cleant sound utan att ens röra förstärkaren.

Kort och gott jag älskar verkligen enna gitarr och rekommenderar alla som sneglar på en LP men vill vara mer allround, även om jag själv inte är det mestadels av tiden. Vidare tycker jag Hagströmen gör vad en LP ska göra, fast ännu bättre. Delvis genom soundet, men även eftersom LP:n har en kortare skala varpå jag föredrar en längre (tror det är fenderskalan på Hagström). Plus att den försmodligen kostar en tredjedel av vad en schysst LP gör.

Plus att den är jääävligt vacker att titta på! Har fått många komplimanger från allt från civila till människor som gjort service på den osv. Skräms inte bort av det faktum att den är gjord i Kina, som en kille på musikbutiken förklarade för mig är den kinesiska kvaliteten idag långt bättre än kvaliteten innan de flytta produktionen till Kina.

Kort och gott, 5 av 5 möjliga strängar!

Lira på
Citera
2017-02-05, 12:52
  #18
Medlem
Trevligt att du är nöjd och kommer igen med en uppdatering.

Kan du få något som liknar Fender-ljud (quack eller twang) i coilsplitläge? Har själv mycket begränsad erfarenhet av coilsplit, dels från en Ibanez som dottern hade och dels från en Aria 335-kopia som hade ett "Varitone"-vred med (tror jag) 7 lägen, varav några var splittade. Ingen av dem lät som äkta single coil.
Citera
2020-06-03, 00:42
  #19
Medlem
prees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendergibson
Trevligt att du är nöjd och kommer igen med en uppdatering.

Kan du få något som liknar Fender-ljud (quack eller twang) i coilsplitläge? Har själv mycket begränsad erfarenhet av coilsplit, dels från en Ibanez som dottern hade och dels från en Aria 335-kopia som hade ett "Varitone"-vred med (tror jag) 7 lägen, varav några var splittade. Ingen av dem lät som äkta single coil.

Hej, här är ännu ett sent svar!

Jag tycker pickupen med coil split låter som en single coil som är "undervävd" med tråd, alltså ett ganska mjukt och inte jätteskarpt ganska tunt ljud, för att kontrastera mot exempelvis en P-90 pickup som jag hade kunnat beskriva som motsatsen. Det beror allts på vilken single coil man syftar på, och twang finns där i någon utsträckning men inte mer än andra single coils.

Jag gillar att ha bredden där men hade skaffat en strata eller tele för mer attack i ljudet om det var det jag var ute efter. Jag själv har upptäckt att soundet från humbuckers är mer för mig generellt, annars plockar jag upp min strata.

Hoppar jag lyckats förklara så du förstår!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback