Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-07-23, 14:43
  #1
Medlem
knilssons avatar
För en vecka sedan skapade jag ett gmailkonto för att skicka iväg ett känsligt mail till en i sammanhanget känslig person.
Idag loggar jag in för att läsa eventuellt svar och möts av följande:

"Sorry, your account has been disabled." och
"Google reserves the right to: Terminate your account at any time, for any reason, with or without notice."

För att få tillbaka mitt konto så vill google att jag anger vart jag bor och mitt telefonnummer...

Jag har sökt lite och hittat fler som plötsligt fått sina konton "beslagtagna" men inget så uppenbart skumt fall som detta.

Det har ringt varningsklockor kring google ett tag nu och vi kan t.ex. se Mozilla uppmana sina användare att byta till Bing pga. "privacy" skäl osv. (Källa)

Frågan är bara vem fan man ska byta till när det gäller internet tjänster, google är ju trots allt nya microsoft fast på Internet och alternativen jag känner till är få.

Några förslag någon?
Citera
2010-07-23, 14:47
  #2
Medlem
boostankans avatar
När man reggar nytt konto på gmail måste man uppge telefonnummer tror jag, för att förhindra spam-bottar osv enligt dem själva. Tror inte det är något skumt, utöver det vanliga alltså.
Citera
2010-07-23, 14:51
  #3
Medlem
MelvinFrohikes avatar
Trodde man behövde ange telefon nummer innan man skapade kontot?
Citera
2010-07-23, 14:52
  #4
Medlem
"skicka iväg ett känsligt mail till en i sammanhanget känslig person"

...run Neo run...
Citera
2010-07-23, 14:54
  #5
Medlem
knilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
När man reggar nytt konto på gmail måste man uppge telefonnummer tror jag, för att förhindra spam-bottar osv enligt dem själva. Tror inte det är något skumt, utöver det vanliga alltså.

I vissa länder så måste man ge ifrån sig sitt telefonnummer till google för att kunna skapa ett konto. I vissa länder räcker det med mobiltelefon som har sms funktion och i ytterligare vissa länder så börjar google fråga efter ditt telefonnummer efter att ett visst antal konton har skapats från samma IP.

Lägg dock märket till den stora skillnaden.
  • Jag skapar kontot utan problem och utan att ge ifrån mig mitt nummer till företaget
  • Jag skickar ett känsligt mail
  • Företaget beslagtar mitt konto och vill att jag anger personlig information för att få tillbaka det

Personligen tycker jag att det är creepy.
Citera
2010-07-23, 14:55
  #6
Medlem
en kopp kaffes avatar
Vad märkligt... nåja, man får väl kryptera sina hemliga kärleksmeddelanden nu då.
Citera
2010-07-23, 14:56
  #7
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knilsson
I vissa länder så måste man ge ifrån sig sitt telefonnummer till google för att kunna skapa ett konto. I vissa länder räcker det med mobiltelefon som har sms funktion och i ytterligare vissa länder så börjar google fråga efter ditt telefonnummer efter att ett visst antal konton har skapats från samma IP.

Lägg dock märket till den stora skillnaden.
  • Jag skapar kontot utan problem och utan att ge ifrån mig mitt nummer till företaget
  • Jag skickar ett känsligt mail
  • Företaget beslagtar mitt konto och vill att jag anger personlig information för att få tillbaka det
Personligen tycker jag att det är creepy.

Håller med...tycker för övrigt inte om att de numera vill ha telefonnummer (nu råkar jag ha en androidtelefon så google vet väl allt om mig ändå, men)..det är dock en jävla skillnad att de vill ha uppgifterna i efterhand och att de i väntan på det har fryst kontot.
Citera
2010-07-23, 14:56
  #8
Medlem
aero-88s avatar
Använd er av hushmail istället?
Citera
2010-07-23, 15:06
  #9
Medlem
knilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aero-88
Använd er av hushmail istället?

Hushmail funkar bra ifall du ska skicka mail till nån annan skum jävel som också har hushmail.

I andra fall gillar jag inte hushmail för att:

1, De stänger av ditt konto om du inte loggar in inom en viss period (tror det är 30 dagar).
2, Det ser mysko ut. Man söker t.ex. inte ett jobb via ett hushmail konto.
Citera
2010-07-23, 15:07
  #10
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Det går ju att kryptera mail även om man använder gmail. Dock funkar det ju sällan bra när man t.ex. ska söka jobb eller liknande.
Citera
2010-07-23, 15:14
  #11
Medlem
lendrygghs avatar
Själv har jag fem olika gmail-adresser, inte en enda gång har dom efterfrågat mitt telefonnummer.

OnT: Hur pass känsligt var ditt mail? Innehöll det något som FRA skulle kunna tänkas lägga rabarber på?
Citera
2010-07-23, 15:15
  #12
Medlem
knilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det går ju att kryptera mail även om man använder gmail. Dock funkar det ju sällan bra när man t.ex. ska söka jobb eller liknande.

Det var ju ett steg bättre då, men det känns dock fortfarande så jävla osäkert när man vet att de närsomhelt kan beslagta kundens konto.

Jag har ju "vanliga" mailkonton hos gmail med. Skulle de bli beslagtagna skulle det nästan kännas som att få sin identitet stulen, man har ju allt i sin mail numera. Jag funderar på att byta till ett yahoo/live konto när det käller vanliga "svensson" mail som t.ex. personliga mail och jobbrelaterat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback