Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2010-08-28, 16:26
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuranBanane
Jag har tyvärr inte maskinen hemma för tillfället och saknar bilder, men kan beskriva den så gott jag kan ändå. På förra sidan länkade jag en bild på hur jag tänkte designa den, och jag har gjort exakt så som på bilden, med den enda skillnaden att jag har ett ca 20cm långt rör mellan stora 25L-dunken och lilla uttagsdunken. Delarna jag använt är:

1x vanlig 25l-dunk från ÖoB, 79kr
1x gammal saftdunk, Euroshopper blandsaft, ca 20kr
1x bit vanligt 40mm PP-plaströr från biltema, ca 39kr (hade ett jag inte använde som låg och skräpade hemma)
En bit liggunderlag som jag hittade till att ha runt dunken som isolering
Doppis 200w från ebay som jag länkade till tidigare. (44kr)
Slang från biltema, vattenslang för båtar 8mm, 29,90kr för 10m

Totalsumman blir då alltså 212kr. Dock var det enda jag inte hade hemma Doppisen då min gamla gick sönder, så det enda jag lagt ut på den är 44kr för en ny sådan

Angående mäsken kan jag nog klämma ut lite till ur den men då jag inte skulle komma åt att stänga av maskinen förrän på tok för sent stängde jag av den igår istället med risk att missa några cl sprit.

Sedan glömde jag lock till 25l-dunk med hål för jäsrör till jäsningen, 15kr på coop forum. Då landar totalen på 227kr.

Sen måste tilläggas att jag nästan kan garantera att det finns massa förbättringar man kan göra på detta bygget. Syftet var inte att bygga en supermaskin. Jag svängde bara ihop en konstruktion av saker jag hade hemma. Målet var att få en maskin som var effektivare och mer lättskött än min plastis, utan att behöva lägga ut några pengar alls, och det lyckades jag med.


MEN! Den stora frågan då, hur blev spriten??
Citera
2010-08-28, 18:21
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanSchwartz
MEN! Den stora frågan då, hur blev spriten??

Den stora frågan kan jag tyvärr inte besvara än då jag inte renat den än. Det enda jag konstaterat hittills är att den luktar mindre än vad min vanliga plastissprit brukar göra. Ska försöka mjölka ur nån liter till innan jag renar. Återkommer med huruvida det blev rävgift eller findricka.
Citera
2010-08-29, 12:27
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuranBanane
Den stora frågan kan jag tyvärr inte besvara än då jag inte renat den än. Det enda jag konstaterat hittills är att den luktar mindre än vad min vanliga plastissprit brukar göra. Ska försöka mjölka ur nån liter till innan jag renar. Återkommer med huruvida det blev rävgift eller findricka.


Ok, försök få tag på en kamera med så vi får se några bilder på skönheten
Citera
2010-08-29, 15:32
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanSchwartz
Ok, försök få tag på en kamera med så vi får se några bilder på skönheten

Doppisen är död igen... Vet inte vad som är fel men får väl helt enkelt plocka isär den och se om jag hittar nånting jag kan laga. Troligen pallade den inte med att köras så pass länge på så pass hög temperatur. Lite av en besvikelse men jag tar det som ett tecken på att jag ska sluta experimentera och köra på gamla beprövade koncept istället...
Citera
2010-09-02, 20:44
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuranBanane
Doppisen är död igen... Vet inte vad som är fel men får väl helt enkelt plocka isär den och se om jag hittar nånting jag kan laga. Troligen pallade den inte med att köras så pass länge på så pass hög temperatur. Lite av en besvikelse men jag tar det som ett tecken på att jag ska sluta experimentera och köra på gamla beprövade koncept istället...

Felet var enklare än jag trodde. Var termostaten som in fick kontakt vilket gjorde att den inte fick någon ström. Nu är det åtgärdat och dom sista dropparna ska ut ur maskinen. Sen ska det renas och smakas av
Citera
2010-09-03, 11:24
  #30
Medlem
MCVaginas avatar
Fin idé på bygget =)
Väntar med spänning på bilder och svar på hur spriten vart =)
Citera
2010-09-06, 00:23
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MCVagina
Fin idé på bygget =)
Väntar med spänning på bilder och svar på hur spriten vart =)

Har nu kört färdigt den helt. Slutade på ca 6 liter sprit som låg på runt 70%. Helt klart nöjd. Smakade på den färdiga orenade spriten. Smakar som plastissprit, om än lite mildare i smaken. Med andra ord lite bättre än spriten jag får ut ur min standardplastis, men fortfarande något jag aldrig ens skulle komma på tanken att dricka utan att rena det först, oavsett vad det ska blandas med. Återkommer med bilder och mer resultat senare i veckan när jag hunnit rena.
Citera
2010-09-06, 12:50
  #32
Medlem
MCVaginas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuranBanane
Har nu kört färdigt den helt. Slutade på ca 6 liter sprit som låg på runt 70%. Helt klart nöjd. Smakade på den färdiga orenade spriten. Smakar som plastissprit, om än lite mildare i smaken. Med andra ord lite bättre än spriten jag får ut ur min standardplastis, men fortfarande något jag aldrig ens skulle komma på tanken att dricka utan att rena det först, oavsett vad det ska blandas med. Återkommer med bilder och mer resultat senare i veckan när jag hunnit rena.

Trevligt =) Luktar den mycket under bränning?
Citera
2010-09-06, 23:10
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MCVagina
Trevligt =) Luktar den mycket under bränning?

Hm jo det gör den väl. Min har stått inne i en matkällare med egen ventilation med ett rum utanför vilka båda var stängda och ändå kunde man känna lukten utanför dessa. Dock tror jag det är dags att lägga ner detta nu och satsa på en riktig brännare då doppisen sprack vid nedkylningen, vilket resulterade i att jag nu förstört två stycken inom loppet av ett par veckor. Kanske kan rädda den andra men tror det får vara...

Kastar alla mina plastbrännarprylar nu och skaffar mig en riktig maskin i rostfritt istället tror jag...
Citera
2010-09-08, 10:21
  #34
Medlem
MCVaginas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuranBanane
Hm jo det gör den väl. Min har stått inne i en matkällare med egen ventilation med ett rum utanför vilka båda var stängda och ändå kunde man känna lukten utanför dessa. Dock tror jag det är dags att lägga ner detta nu och satsa på en riktig brännare då doppisen sprack vid nedkylningen, vilket resulterade i att jag nu förstört två stycken inom loppet av ett par veckor. Kanske kan rädda den andra men tror det får vara...

Kastar alla mina plastbrännarprylar nu och skaffar mig en riktig maskin i rostfritt istället tror jag...

Låter som ett vettigt beslut =)
Dock är det väl rätt dumt att kasta en fungerade brännare? Ge bort den i RYS istället ifall du inte vill ha den xD
Citera
2010-09-08, 16:46
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MCVagina
Låter som ett vettigt beslut =)
Dock är det väl rätt dumt att kasta en fungerade brännare? Ge bort den i RYS istället ifall du inte vill ha den xD

Hade den fungerat hade jag behållit den som backup, men i och med att värmaren är trasig får den gå till brännarhimlen. Är ju bara en rörstump, en gammal saftdunk, ett dunklock och en slang som jag inte har användning av nu =)
Citera
2018-09-02, 02:48
  #36
Medlem
många / nästan alla kommentarer här är gör en spiralbrännare
men ingen av dem går igenom hur de rengör ett plaströr för
nästa kokning.

plastisen har ju just den fördelen att en mindre cp-skadad apa
kan köpa / bygga / använda denna utrustning.

verkar som om folk här vill ha en apparat som spriten kommer
klart i en dunk för det är ju jobbigt att hälla ut det ur plastisen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback