Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2002-10-04, 23:02
  #1
Medlem
Har hört att concorde bara kan flyga med överljudsfart från Paris till Newyork och alltså inte från Newyork till paris!!!!!?????

och detta skulle tydligen bero på den hastighet jorden snurrar med!!

Tar det alltså ca 2.5h att flyga från paris till newyork och sedan ca 10h på vägen hem???
eller flyger planet åt andra hållet så att det även då kan ha överljudsfart?

Är det nån som vet hur det ligger till?
Citera
2002-10-05, 08:14
  #2
Banned
LOKETs avatar
Re: Concorde??

Citat:
Ursprungligen postat av Kyle_Troy
Har hört att concorde bara kan flyga med överljudsfart från Paris till Newyork och alltså inte från Newyork till paris!!!!!?????

och detta skulle tydligen bero på den hastighet jorden snurrar med!!

Tar det alltså ca 2.5h att flyga från paris till newyork och sedan ca 10h på vägen hem???
eller flyger planet åt andra hållet så att det även då kan ha överljudsfart?

Är det nån som vet hur det ligger till?

Jo och vattnet i handfatet snurrar åt olika håll på norra och södra halvklotet...
Citera
2002-10-05, 08:50
  #3
Medlem
Är det inte just det som orsakar flygförseningar? Tänk på de vanliga SAS-planen som ibland inte hinner ikapp planetens rotationshastighet utan hamnar längre bak istället för att flyga framåt!
Citera
2002-10-05, 10:25
  #4
Medlem
Jag tycker man borde satsa på varmluftsballonger istället. sakta stiga rakt upp sedan vänta medan Jorden roterar under oss och sedan bekvämt landa på en ny kontinent.
Citera
2002-10-05, 11:20
  #5
Medlem
Läs lite grundskolefysik så förstår ni varför det är falskt...
Citera
2002-10-05, 12:18
  #6
Moderator
-Info-s avatar
Vad är falskt? Detta om varmluft-ballongerna?

Jag har alltid undrat hur ballongerna flyttar sig. Nu vet jag... De står stilla medan det ju är jorden som flyttar sig...

Citera
2002-10-05, 13:21
  #7
Medlem
Citat:
Jag har alltid undrat hur ballongerna flyttar sig. Nu vet jag... De står stilla medan det ju är jorden som flyttar sig...

Självklart är det så. Likadant är det inom friidrotten man har alltid ansatsen i längdhopp och tresteg åt samma håll det hade blivit väldigt orättvist om man jämför hopp gjorda med Jordens rotation med hopp gjorda mot rotationen. Det har funnits förslag om att lägga banorna i nord/syd riktning för att komma tillrätta med detta, men skaderisken anses för alltför stor eftersom man lätt kan hamna utanför sandgropen vid ett hopp när rotationen verkar sidledes.
Citera
2002-12-06, 16:39
  #8
Medlem
...om ni tror att det är så, fundera på denna liknelse. Om du står längst fram i mittgången i ett flygplan och hoppar upp i luften. Slutar det då med att du sitter som ett frimärke längst bak i planet? Självklart inte. För att planet är ett inertialsystem. Jorden är åxå ett sådant. roterar jorden, roterar ju du med. Skulle kunna se det som en horisontalkraft som påverkar dig. hoppar du nu rätt upp i luften finns ju horisontalkraften kvar och flyttar dig även i sidled (tillsammans med jorden) sett utifrån. Läs grunderna i relativitetsteori så fattar ni...

(rätta mig gärna om jag har fel, va ju ett tag sen jag läste detta)
Citera
2002-12-06, 23:37
  #9
Medlem
cheeseman har rätt .var det inte gallileo som kom på det ..?
Citera
2002-12-06, 23:43
  #10
Medlem
jag trodde att vattnet snurrade åt andra hållet på andra sidan jorden.
Citera
2002-12-07, 00:51
  #11
Medlem
chairmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witte de Wit
jag trodde att vattnet snurrade åt andra hållet på andra sidan jorden.

Nej, detta är bara en skröna. Eller egentligen så skulle nog vattnet snurra åt olika håll om bara handfatet var tillräkligt stort, med andra ord jättestort. Detta kan förklaras med den så kallade Coriolis-effekten. Ett exempel på detta är att vindarna viker av åt olika håll på de olika halvkloten. Orkar dock inte förklara detta närmare just nu. Är lite för sent för det. Kanske återkommer med en förklaring.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback