Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-19, 20:26
  #1
Medlem
Hej, vet inte säkert om jag är i rätt sektion, annars får mod gärna flytta!

har problem med att installera windows 7.
har försökt hitta svaret på mitt problem på forum & kundsupporten men har inte lyckats än, så tänkte vända mig till FB!

Bakgrund
köpte en ny Dell 3.16 GHz 4gb ram. med 32 bit windows vista home premium som OS förra året.
bestämde mig att upg. till windows 7 för några månader sedan och köpte därav windows 7 home premium uppgradering. satt i skivan och allt ting funkade som det skulle och jag har varit kalas nöjd med w7 dessa månader.

problemet

efter att min dator blivit helt seg och kass bestämde jag mig för att formatera allt och börja om på ny kula. startade upp boot menyn och formaterade allt.

eftersom jag bara köpt uppgraderings skivan behöver jag installera vista först.
fick en windows vista home premium 32bit skiva vid inköp av datorn. men när sen vista är installerad och allt uppdaterat med windows update och jag sätter in w7 skivan får jag följande meddelande:

om jag då kör anpassad installation och kör igenom den och allt verkar vara fri och fröjd men efter att datorn startar om en sista gång när installationen är klar stannar den upp i en svart screen.... och jag kan inte komma längre. inte ens i felsäklert läge.

jätte tacksam för alla svar och ideer på hur jag kan lösa detta och vad jag gör för fel!

tack på förhand!
Citera
2010-07-19, 21:42
  #2
Moderator
Falukropps avatar
Som du anade hamnade den här tråden i galen tunna, så vi tar och flyttar den till Windowsforumet istället.


Datoranvändning - Övriga OS -> Datoranvänding - Windows.

//mod
Citera
2010-07-19, 21:54
  #3
Medlem
hasenfrasens avatar
Problemet är att när du använde den medföljande Vista-skivan så använde du serienumret på etiketten och inte OEM-nyckeln. Tanka hem en VISTA OEM skiva (vilken som helst) och lägg in Dells serienummer och Dells certifikat. Googla på "Windows+Vista+Home+Premium+Svenska+32bit+OEM"

Kör följande kommandon med admin-privilegie:

slmgr -ipk <Dell-oem-nyckel>
slmgr -ilc Dell-oem-certifikat-filnam.XRM-MS

OEM-nycklar @ http://forums.mydigitallife.info/thr...a-OEM-SLP-keys
OEM-vertifikat @ http://forums.mydigitallife.info/thr...Bin-Collection

Vad är det för Dell-maskin? Inkludera seriennummer så kan jag föreslå ett BIOS som gör att du kan använda vilken Windows 7 version som helst direkt och du slipper att hålla på och dalta med install/upgrade.
Citera
2010-07-19, 22:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Problemet är att när du använde den medföljande Vista-skivan så använde du serienumret på etiketten och inte OEM-nyckeln. Tanka hem en VISTA OEM skiva (vilken som helst) och lägg in Dells serienummer och Dells certifikat. Googla på "Windows+Vista+Home+Premium+Svenska+32bit+OEM"

Kör följande kommandon med admin-privilegie:

slmgr -ipk <Dell-oem-nyckel>
slmgr -ilc Dell-oem-certifikat-filnam.XRM-MS

OEM-nycklar @ http://forums.mydigitallife.info/thr...a-OEM-SLP-keys
OEM-vertifikat @ http://forums.mydigitallife.info/thr...Bin-Collection

Vad är det för Dell-maskin? Inkludera seriennummer så kan jag föreslå ett BIOS som gör att du kan använda vilken Windows 7 version som helst direkt och du slipper att hålla på och dalta med install/upgrade.

tack så mycket för svar! har satt det på nerladdning nu. ( laddar ner ett helt OS, vet inte vad oem betyder:S )
förstår inte riktigt va jag ska göra sen dock hehe bränna OSét på en dvd, sen skriva din kod i kommandotolken? (där du skrivit nyckel respektive certifikat förmodar jag att jag ska skriva mina "äkta" nycklar ist för några "oäkta", eller?

har en Dell XPS,Intel core 2 Duo CPU E8500. 3.16 GHz 4gb ram Vet tyvärr inte serienumret, (service tagen?)

måste dock pysa nu, men ska prova imån!
tack igen
Citera
2010-07-20, 00:35
  #5
Medlem
hasenfrasens avatar
Jag provar LRMCFRE_SV_DVD.bin (valde Home Premium) jag tankade från TPB nyssens (virtuell maskin med DELL SLIC SLP/2.0/2.1 BIOS) och där kan man välja att inte fylla i någon produktnyckel (dvs du ska INTE fylla i någon nyckel vid installationen) då "slmgr" kommandona fixar det åt dig.

Service-taggen duger fint för att få reda på i detalj vad som ingår i din maskin.
Citera
2010-07-22, 10:09
  #6
Medlem
hej hasenfrasen

tack för att du tog dig tiden att försöka hjälpa mig!
nu har jag äntligen löst problemet, med lite flyt....

The EPIC FAIL (no flaming)

igår efter ett slumpartat initiativ löste jag mitt problem.
efter att inte kunnat installera w7 på 5dagar med oändliga ominstallationer och en drastisk ökad hjärtinfakt risk.
mitt problem va ju att jag fick en "blackscreen" varje gång jag installerade uppgraderingen till w7.

nu till lösningen; har en extra skärm inkopplad brevid min riktiga som varit avslagen de senadte månaderna, men vid ominstallationen så valdes den som huvudskärm på nått vis. så av en slump satte jag på den igår och där fanns windows!
snacka om noob misstag!!!
Citera
2010-07-22, 16:17
  #7
Medlem
hasenfrasens avatar
DOH!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback