• 1
  • 2
2010-07-19, 00:09
Medlem
Tja jag är en 19 årig kille med förhoppningar om att klara av Stockholms marathon 2011 problemet är bara att jag är i princip helt otränad. För att ni ska få en hyfsad uppfattning om hur min dagsform är så får ni lite snabb fakta.
Som sagt jag är 19 år och har levt ett relativt aktivt liv, väger 76kg, 183cm lång och jag springer halv milen på strax under 30 min.

Har jag någon möjlighet att klara av marathon om ett år?
Citera
2010-07-19, 00:14
Medlem
VonLidls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkmann
Tja jag är en 19 årig kille med förhoppningar om att klara av Stockholms marathon 2011 problemet är bara att jag är i princip helt otränad. För att ni ska få en hyfsad uppfattning om hur min dagsform är så får ni lite snabb fakta.
Som sagt jag är 19 år och har levt ett relativt aktivt liv, väger 76kg, 183cm lång och jag springer halv milen på strax under 30 min.

Japp, inga problem, du har ju gott om tid på dig att få ett riktigt bra resultat.
http://www.marathon.se finns massor med tips och program, alltifrån program för den otränade till program för elitlöpare.

Lycka till!!
Citera
2010-07-19, 00:16
Medlem
Jepp, det har du, med rätt inställning och kunskap. Börja i morgon. Ingen tvekan. Variera träningen med cykling och t.ex längdskidåkning under vintern framför allt för att inte ledsna på den enformiga träningsformen. Det är allt för lätt att tappa motivationen. Kanske ett delmål med vasaloppet som en liten extra morot.

Tro dock inte att du bara kan köra massa 5 kilometerspass. Du måste förbereda hjärtat för att vara i gång i flera timmar.

Ska ordentliga skor (ta hjälp av proffs) och vänj dig vid asfaltslöpningen. Gradvis ökning av belastningen.
Citera
2010-07-19, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ompaoor
Jepp, det har du, med rätt inställning och kunskap. Börja i morgon. Ingen tvekan. Variera träningen med cykling och t.ex längdskidåkning under vintern framför allt för att inte ledsna på den enformiga träningsformen. Det är allt för lätt att tappa motivationen. Kanske ett delmål med vasaloppet som en liten extra morot.

Tro dock inte att du bara kan köra massa 5 kilometerspass. Du måste förbereda hjärtat för att vara i gång i flera timmar.

Ska ordentliga skor (ta hjälp av proffs) och vänj dig vid asfaltslöpningen. Gradvis ökning av belastningen.

Jag är en sådan person som tar reda på nästan allt som går innan jag börjar med något egentligen började jag med träningen för en månad sedan men åkte på en benhinneinflammation ganska direkt så jag har suttit hemma o läst, läst och gjort en fin träningsdagbok med diverse anteckningar om olika träningsformer.. Jag har tillgång till en tävlings cykel så cykling är inte en dum idé som variation till den något enformiga löpträningen :P. Farsan var aktiv inom triathlon en gång i tiden så jag kan använda hans cykel.
Citera
2010-07-19, 00:23
Medlem
evilkittys avatar
Inga problem om du är seriös med din målsättning.

Ovanstående nämnde det viktiga, börja direkt och börja läsa om hur man optimerar kost/träningen. Det som gäller i början är att ta det lugnt, och sedan stegra till stora mängder konditionsträning.

Så svaret är ja. Inte mycket att diskutera, har du några specifika frågor om upplägget efter att ha läst på så ställ dom.
Citera
2010-07-19, 00:26
Medlem
Citat:
Jag är en sådan person som tar reda på nästan allt som går innan jag börjar med något egentligen började jag med träningen för en månad sedan men åkte på en benhinneinflammation ganska direkt så jag har suttit hemma o läst, läst och gjort en fin träningsdagbok med diverse anteckningar om olika träningsformer.. Jag har tillgång till en tävlings cykel så cykling är inte en dum idé som variation till den något enformiga löpträningen :P. Farsan var aktiv inom triathlon en gång i tiden så jag kan använda hans cykel.

Det verkar ju som att du har goda förutsättningar. Om din farsa dessutom var aktiv inom triathlon så lär han ha varit det för att han hade goda gener = du lär också ha det.

Att du tar reda på mycket innan låter precis som mig själv. Om man vet mer ingående vad och varför man tränar som man gör så är det roligare. Garanterat. Kör hårt!
Citera
2010-07-19, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilkitty
Så svaret är ja. Inte mycket att diskutera, har du några specifika frågor om upplägget efter att ha läst på så ställ dom.

Jag känner mig lite oro inför vinterhalvåret då motivationen att gå ut o springa i 10 minusgrader kanske inte är på top.. Gynnar då konditionsträning såsom spinning och simmning min långdistans löpning något?
Citera
2010-07-19, 00:35
Medlem
Citat:
Jag känner mig lite oro inför vinterhalvåret då motivationen att gå ut o springa i 10 minusgrader kanske inte är på top.. Gynnar då konditionsträning såsom spinning och simmning min långdistans löpning något?

Som sagt. Det är inget problem. På med skidorna och känn dig som Gunde! Det positiva med skidåkningen är att du kan anpassa träningsformen till att efterlikna löpningen. Även om det är betydligt mer överkropp i t.ex stakåkning så kan du få ut de långa (lågintensiva) träningspassen som får upp pulsen utan att ligga vid någon mjölksyratröskel. Du vill alltså ha flacka skidspår. Jag pratar om den aeroba uthålligheten http://fitnessdesi.blogspot.com/2008...ndning-fr.html

Jag själv tränar inte till något speciellt utan bara allmänt kondition och tycker det är underbart att barmarkslöpa på sommaren och skidlöpa på vintern.
Citera
2010-07-19, 00:37
Bannlyst
När jag hör talas om unga marathon-löpare går tankarna direkt till bajsmannen, vet inte varför dock.

(http://data.bloggplatsen.se/bild/fil...op-bildserver/)
Citera
2010-07-19, 00:39
Medlem
Citat:

Absolut. Om man börjar träna från scratch så har jag hört att det tar ungefär 6 veckor att få upp sin grundkondition. Sen är det bara att successivt öka sina framsteg men var noga med att inte köra för hårt från början utan ha tålamod. Detta för att du inte ska skada knän och leder etc. Det är absolut möjligt så länge du kan hålla igång träningen och motivationen!
Citera
2010-07-19, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ompaoor
Som sagt. Det är inget problem. På med skidorna och känn dig som Gunde! Det positiva med skidåkningen är att du kan anpassa träningsformen till att efterlikna löpningen. Även om det är betydligt mer överkropp i t.ex stakåkning så kan du få ut de långa (lågintensiva) träningspassen som får upp pulsen utan att ligga vid någon mjölksyratröskel. Du vill alltså ha flacka skidspår. Jag pratar om den aeroba uthålligheten http://fitnessdesi.blogspot.com/2008...ndning-fr.html

Jag själv tränar inte till något speciellt utan bara allmänt kondition och tycker det är underbart att barmarkslöpa på sommaren och skidlöpa på vintern.

Får väll nog öppna ögonen lite för skidåkning har ändå landställe i sälen men det krävs så mycket teknik för att åka långfärdsskidor.. :P
Citera
2010-07-19, 00:48
Medlem
Citat:
Får väll nog öppna ögonen lite för skidåkning har ändå landställe i sälen men det krävs så mycket teknik för att åka långfärdsskidor.. :P

För fan, du har ju hur bra förutsättningar som helst med Sälen! =)

Äh, kolla på kärringarna som går med sina stavar. Kan de "åka skidor till fots" kan du nog greja det på snö.

Det jag är ute efter med att rekommendera skidåkning är variationen. Vissa grejar att nöta samma träningsform om och om igen, medan vissa klarar träningen (motivationsdelen) bättre om de får variera. Så jag ville väl egentligen bara ge tips om en konditionshöjande träningsform som kan funka som komplement. Vi har ju inte ens närmat oss vintern en så du får ju se hur du känner dig i November.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in