2010-07-18, 04:04
Awaiting Email Confirmation
Hej!

Det har uppstått ett litet problem för mig. Hur går jag bäst tillväga för att mala ner havregryn så fint som möjligt (nästan till mjöl), när jag varken har tillgång till mixer eller mortel? Skål och pressa med en matsked känns lite överdrivet jobbigt. Andra idéer?

Linnea
Citera
2010-07-18, 05:25
Medlem
Kristallpojkens avatar
Handduk och slägga.
Citera
2010-07-18, 08:21
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallpojken
Handduk och slägga.

Det går inte att krossa platta flingor genom en handduk, även om du kanske har en underliggande stark längtan att få använda dig av stora och brutala redskap.

Några andra förslag?
Citera
2010-07-18, 09:12
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --linnea--
Det går inte att krossa platta flingor genom en handduk, även om du kanske har en underliggande stark längtan att få använda dig av stora och brutala redskap.

Några andra förslag?

Jag tror inte att Kristallpojken menar att du ska banka havregrynen genom handduken. Det är just handdukens förmåga att hålla havregrynen/mjölet på plats som är själva idén. Du virar in havregrynen i handduken och bankar tills det blir mjöl - en plast eller papperpåse skulle gå sönder. Har du ingen slägga kan du köra fram och tillbaka över handduken med bilen - helst på betongunderlag. Det är knappast en effektiv medtod - men med lite tålamod så för du nog ditt mjöl.

Mandelkvarn eller kaffekvarn borde funka, men knappast köttkvarn.
Sista utvägen är alltid att finhacka med kniv.
Citera
2010-07-18, 09:27
Medlem
Kristallpojkens avatar
Citat:
Några andra förslag?

Handduken är ju till för att mjölet ska hållas kvar då en påse hade gått sönder. En handduk som man torkar disk med, och nej jag gillar inte stora och brutala redskap.

Edit: Hur stark/svag är du? Klarar du av att hantera en slägga, för annars går det med en hammare istället.
Senast redigerad av Kristallpojken 2010-07-18 kl. 09:29.
Citera
2010-07-18, 09:30
Medlem
morkfromorks avatar
mortel? elvisp?
Citera
2010-07-18, 09:37
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Hej!

Det har uppstått ett litet problem för mig. Hur går jag bäst tillväga för att mala ner havregryn så fint som möjligt (nästan till mjöl), när jag varken har tillgång till mixer eller mortel? Skål och pressa med en matsked känns lite överdrivet jobbigt. Andra idéer?

Linnea
Sitter du någonstans i ödemarken utan tillgång till transport och kommer på att du måste göra havremjöl klockan fyra på morgonen? Handdukstricket är nog i så fall det dom är vettigast, men slå med en kastrull i stället för slägga.
Citera
2010-07-18, 11:31
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Sitter du någonstans i ödemarken utan tillgång till transport och kommer på att du måste göra havremjöl klockan fyra på morgonen? Handdukstricket är nog i så fall det dom är vettigast, men slå med en kastrull i stället för slägga.

Kastrull kommer inte att funka - havregrynen kommer att bilda en kompakt platta och inte gå sönder - då är nog till och med en kavel bättre. Om det är frågan om ett helt paket havregryn är nog släggan det bästa alternativet.
Citera
2010-07-18, 11:53
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Kastrull kommer inte att funka - havregrynen kommer att bilda en kompakt platta och inte gå sönder - då är nog till och med en kavel bättre. Om det är frågan om ett helt paket havregryn är nog släggan det bästa alternativet.
Tror du inte det skulle funka om man tog en näve havregryn och lade i mitten på handduken och sedan snurrade till den så att det blir som en boll. Sen slår man några ggr med kastrullen, skakar om, formar en ny boll osv.? Tidskrävande blir det ju, men det kanske saknar betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in