Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-07, 12:31
  #229
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Ni som är medlemmar i Mensa: har nån av er gjort illvets.se´s onlinetest? Får ni likartade resultat (poäng)?
Citera
2014-04-24, 10:57
  #230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Ni som är medlemmar i Mensa: har nån av er gjort illvets.se´s onlinetest? Får ni likartade resultat (poäng)?
Vill minnas att jag inte var imponerad av det testet.
Citera
2014-10-27, 01:35
  #231
Medlem
Jag fick nyligen ett Mensabrev hem med intyg från FRI A - provet som jag gjorde i höstas. Det jag kan säga är att det går undan som fan. 45 uppgifter på 20min. Jag underskattade det totalt och de första 10 sidorna gick säkert på 1 min, men ett tips är att med sig en klocka så man har koll på hur mkt tid som återstår för de säger ingenting och mobiler får man inte ha på. Jag sumpade alla mina poäng på att jag inte hann. Hade jag haft en klocka så hade jag ändå hunnit chansa och bara kryssa i något svar på de 5 återstående frågorna så det är vitalt. Pga av detta kan jag också konstatera att man max får har 5 fel alltså 89% rätt. Mina 40 av 45 poäng landade på exakt IQ131 och därmed klarade jag precis på gränsen inkvalningen.

Så mina tips är:

Träna med hög tidspress. (Danska mensas har tex ett testprov som mäter upp till ca 150, 40 frågor 40 min, testa o kör så många frågor som möjligt på 20 halva tiden kan va ett träningssätt.)

Ta med en klocka!

( https://www.mensa.se/bli-medlem/prov...st/provtestet/ )
Testproven på svenska mensas hemsida är förvisso liknande de som kommer på provet, men du är under mycket högre press när du väl sitter där. Jag utförde nu ett experiment där jag tog testet och körde det så fort jag kunde som under officiella provet. Jag kommer fram till det kan bli svårt för en person som trots att hen får alla rätt men behöver använda nästan alla 10min, att hinna med det riktiga provet. Jag hann som sagt inte med de sista 5 och mitt resultat på provtestat var att jag hade 6:30 min återstående tid. Någonstans där skulle jag vilja påstå att man bör ligger minimum. tänkte bara det kunde vara intressant att veta för er som funderar på att skriva det officiella provet.

Kommer inte på vad mer som kan vad bra att veta, men ställ frågor om det är något ni tror jag kan svara på.
Citera
2015-02-02, 19:26
  #232
Medlem
Apathess avatar
Kan säga till folk att det där internettestet är inget att lita på. Många har exempelvis upplevt det som mycket lättare. Jag själv fick runt 20 IQ mer på det som bevakades av en psykolog.

Gick dock inte med i mensa, gjorde det endast för att få någon egoistisk bekräftelse. Riktigt töntigt.
__________________
Senast redigerad av Apathes 2015-02-02 kl. 19:31.
Citera
2017-07-11, 11:53
  #233
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Jag har nu möjlighet att bli medlem Mensa, men 345 kr är en del pengar för en fattiglapp som jag. Är t.ex. medlemstidningen värd att ha? Får man tillgång till intressanta problem att lösa?
Citera
2017-07-15, 15:45
  #234
Medlem
elgholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Jag har nu möjlighet att bli medlem Mensa, men 345 kr är en del pengar för en fattiglapp som jag. Är t.ex. medlemstidningen värd att ha? Får man tillgång till intressanta problem att lösa?

Ja, det finns ett par sidor i medlemstidningen med tankenötter. I övrigt är väl de ingående artiklarna olika intressanta beroende på vad man själv är intresserad av. Du får tillgång till ett nätverk med människor som har högt IQ, och en massa träffar som detta nätverk anordnar.
Citera
2017-07-15, 20:35
  #235
Medlem
VelvetReds avatar
Vilket syfte skulle det tjäna att bli medlem i mensa?
Citera
2017-07-16, 09:04
  #236
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgholm
Ja, det finns ett par sidor i medlemstidningen med tankenötter. I övrigt är väl de ingående artiklarna olika intressanta beroende på vad man själv är intresserad av. Du får tillgång till ett nätverk med människor som har högt IQ, och en massa träffar som detta nätverk anordnar.
Ok, tack för svaret. Det blev ett medlemskap ändå, kul att testa på
Citera
2017-07-18, 03:06
  #237
Medlem
elgholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Ok, tack för svaret. Det blev ett medlemskap ändå, kul att testa på

Skoj. Gå med i "Mensaner i Sverige" på Facebook, därifrån hittar du sedan alla SiG:ar, och jag rekommenderar MiS Firehouse gruppen, där det är lagom nivå på taket
Citera
2017-07-25, 03:07
  #238
Medlem
Jag läste ett reportage om "Mensanerna" i tidningen för ett tag sedan. Fick intrycket av att de är tämligen idiosynkratiska typer. Om man ska platsa i de gemenskapskretsarna är det nog en förutsättning att man inte är en i mängden.
Citera
2017-12-12, 03:00
  #239
Avstängd
MantisSvantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smiggles
Jag läste ett reportage om "Mensanerna" i tidningen för ett tag sedan. Fick intrycket av att de är tämligen idiosynkratiska typer. Om man ska platsa i de gemenskapskretsarna är det nog en förutsättning att man inte är en i mängden.

Har du en länk? Vill läsa!
Citera
2017-12-13, 22:19
  #240
Medlem
Min IQ är 116. Kom inte med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback