Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-07-17, 11:59
  #1
Medlem
Odhags avatar
Jag har sedan ett år bakat eget snus, men så under midsommar köpte jag finsnus, min gamla favorit Göteborgs Rapé. Jag älskar detta snus.

Även att jag använder enbär och rökarom till mitt eget snus så smakar det inte Göteborgs Rapé, ganska långt ifrån. Så vad skiljer? Vad är det för smaker i Göteborgs Rapé?

Vid en doftjämförelse tyckte jag mig lukta till, förutom enbär, att det finns en viss svartpeppararom i Göteborgs Rapé. Sen tycker jag mig också lukta en stark doft av barr, vilket man får anta är enbärsbarr.

Planen är såldes att försöka få med dessa två smaker, svartpeppar och enbärsbarr.

Men innan jag sätter igång tänkte jag höra med er rapésnusande flashbackare vad ni tror om det hela. Någon med känsligt luktsinne/smaksinne som fnulat ut aromingredienserna till Göteborgs Rapé?
Citera
2010-07-17, 12:45
  #2
Avstängd
griskristers avatar
Detta är vad rapé smakar iaf enligt swedish match

Mild tobakssmak med viss sötma och inslag av färska örter och enbär.
Citera
2010-07-17, 16:13
  #3
Medlem
Odhags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griskrister
Detta är vad rapé smakar iaf enligt swedish match

Mild tobakssmak med viss sötma och inslag av färska örter och enbär.

Mm, jag vet. Men vilka örter kan man undra..

Nyss testat o köra ett par cypressgrenar i morteln. Luktar fantastiskt, men inte så mycket Rapé.
Citera
2010-07-17, 16:17
  #4
Avstängd
griskristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odhag
Mm, jag vet. Men vilka örter kan man undra..

Nyss testat o köra ett par cypressgrenar i morteln. Luktar fantastiskt, men inte så mycket Rapé.
Jadu, vet faktiskt inte du får testa o fråga swedish match vilka örter dom använder.
Citera
2010-07-17, 18:27
  #5
Medlem
stora_ostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griskrister
Jadu, vet faktiskt inte du får testa o fråga swedish match vilka örter dom använder.


Hahaha ja gör det. "Det vore hyggligt om ni kunde tala om hur jag gör eget snus som smakar som erat. Så slipper jag köpa erat dyra"
Citera
2010-07-20, 22:40
  #6
Medlem
Jake88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stora_osten
Hahaha ja gör det. "Det vore hyggligt om ni kunde tala om hur jag gör eget snus som smakar som erat. Så slipper jag köpa erat dyra"

hahahahahahahaha.. U made my day !
Citera
2010-07-21, 00:11
  #7
Medlem
Saypayaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griskrister
Jadu, vet faktiskt inte du får testa o fråga swedish match vilka örter dom använder.
Garanterat en företagshemlighet och de kommer därmed inte att besvara frågan
Citera
2010-07-21, 15:11
  #8
Medlem
Odhags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griskrister
Jadu, vet faktiskt inte du får testa o fråga swedish match vilka örter dom använder.

Känns ganska lönlöst

I skrivande stund gav varesig barr från gran eller cypress någon vidare Rapésmak. Eller peppar. Det kan handla om doseringen, för det smakade precis som vanligt.

The hunt continues..
Citera
2012-04-20, 14:56
  #9
Medlem
Torpedjannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odhag
The hunt continues..

Kommit fram till något?
Citera
2012-04-22, 00:20
  #10
Medlem
Hej jag har köpt hos snusbolaget och det smakar så nära det kan rape tycker jag http://www.snusbolaget.se/snusarom-snus-x-rapp-mix.html
Citera
2015-07-13, 14:23
  #11
Medlem
Nu har det varit dött här rätt så länge :/ .. Ingen som lyckats komma så nära smaken som möjligt? 😁😁
Citera
2015-07-13, 15:20
  #12
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gojov
Nu har det varit dött här rätt så länge :/ .. Ingen som lyckats komma så nära smaken som möjligt? 😁😁
Min jobbarkompis har:
Enbär,Bergamottolja lakrits (alt saltlakrits) och rökarom.
Själv gillar jag Anis bättre än lakrits och är för snål för att köpa dom dyra oljorna som han köper utan kör på coobra "snik arom".
Du får dock annan smak om du har tex kungssnus rökarom.
Exempel på min blandning:
3-4,5ml enbär
1,5-3ml Bergamott
0-1,5ml rökarom (beroende på om tobaken har röktorkats eller på annat sätt fått rökt smak).
Tips: En kork coobra arom rymmer 1,5ml..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback