Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-16, 17:20
  #1
Medlem
Är nån som försökt installera ubuntu 10.4 på en asus eee pc. Ligger ursprungligen ubuntu 8.04 installerat och nu fungerar inte datorn som den ska. Installationen av den nyare versionen höll på ett bra tag innan den tillslut avbröts.

Exempelvis gick det nyss inte att starta Firefox, kom bara upp en ruta där det stod att firefox redan körs och inte svarar. Gick in på processhanteraren och står att alla processer utom en "sover", även firefox. Fick tillslut igång Firefox genom att skapa en ny profil.

Vet någon ifall det går att ta bort det försöket till att uppdatera operativsystemet på något sätt? Från början installerades 8.04-versionen som ska vara byggt för den här typen av datorer, via ett usb minne, och har ingen lust att installera om hela systemet, dessutom sliter det väl en massa i onödan på hårddisken?

Fick iallafall firefox att fungera, men ska alla processer ha statusen 'sleeping'?
__________________
Senast redigerad av wreof 2010-07-16 kl. 18:11.
Citera
2010-07-16, 17:28
  #2
Medlem
JetSocietys avatar
Verkar normalt att alla processer sover, alla i min 10.04 gör det utom systemövervakaren...
Citera
2010-07-16, 17:28
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Flashback Forum är ett forum!

Här diskuteras saker, du ställer en direkt supportfråga!

Hela ditt inlägg känns hotfullt och otäckt.
Citera
2010-07-16, 18:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Flashback Forum är ett forum!

Här diskuteras saker, du ställer en direkt supportfråga!

Hela ditt inlägg känns hotfullt och otäckt.

ja..håller med. Skrev det av irritation och kom på sen att det kanske blev lite väl negativ ton på det hela. Verkar då fungera hyfsat nu så förhoppningsvis blev det inga större fel.
Citera
2010-07-16, 18:09
  #5
Medlem
Det ska inte vara några problem alls att köra en vanlig ubuntu-version på en eee. Jag har en kompis gör just detta utan några som helst problem. Och, som någon tidigare sa, att processer 'sover' är fullt normalt. Det betyder bara att de inte aktivt använder processorn.

Det ska inte heller vara några problem att uppgradera ett ubuntusystem till en nyare version. Nu var ju hoppet ganska stort (8.04 - 1.04), och om det verkligen är strul så skulle jag rekommendera att installera om skiten från scratch. Det är väl en ganska liten hårddisk, dvs inte så mycket att backa up.
Citera
2010-07-16, 18:18
  #6
Medlem
dethalvabarnets avatar
terminal
ps -A | grep -i firefox
kill <pid>

starta om firefox

^
borde ha fungerat.
Citera
2010-07-16, 18:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quefoius
Det ska inte vara några problem alls att köra en vanlig ubuntu-version på en eee. Jag har en kompis gör just detta utan några som helst problem. Och, som någon tidigare sa, att processer 'sover' är fullt normalt. Det betyder bara att de inte aktivt använder processorn.

Det ska inte heller vara några problem att uppgradera ett ubuntusystem till en nyare version. Nu var ju hoppet ganska stort (8.04 - 1.04), och om det verkligen är strul så skulle jag rekommendera att installera om skiten från scratch. Det är väl en ganska liten hårddisk, dvs inte så mycket att backa up.

Har fått uppfattningen av att 8.04 ska vara det bästa alternativet för en sån minidator och att det i princip är byggt för en sån, men kan ju vara bra att veta att det inte är omöjligt att köra den senare versionen. Gillar inte att hårddisken "slits" fast kanske också är en skröna? Undviker helst att ominstallera så långt det går, hade hoppats på att det vore möjligt att backa bort den misslyckade ominstallationen på nåt sätt.
Citera
2010-07-16, 18:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dethalvabarnet
terminal
ps -A | grep -i firefox
kill <pid>

starta om firefox

^
borde ha fungerat.

Ok..körde killall firefox, vet inte om det är samma, utan att fungera, men får testa det här ifall det skulle uppstå samma problem igen. Gjorde firefox -P för en ny profil och fick det att fungera efter det.
Citera
2010-07-17, 23:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wreof
Ok..körde killall firefox, vet inte om det är samma, utan att fungera, men får testa det här ifall det skulle uppstå samma problem igen. Gjorde firefox -P för en ny profil och fick det att fungera efter det.

Japp firefox -P funkar alltid
Mitt firefox sket ner sig nar jag installerat en massa plugins och scripts, da ar det bara att gjora en ny profil.

Kor forovrigt Ubuntu pa min Asus eee ocksa, och det funkar kalas!
Citera
2010-07-18, 10:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wreof
Har fått uppfattningen av att 8.04 ska vara det bästa alternativet för en sån minidator och att det i princip är byggt för en sån, men kan ju vara bra att veta att det inte är omöjligt att köra den senare versionen.
10.4 är lika mycket 'byggt för' netbooks. Det finns ju en netbook remix, och en eeebuntu, vilka bägge är specialanpassade för netbooks. Vanliga 10.4 är inte byggt för någon särskild sorts dator utan funkar med det mesta, enligt min erfarenhet även med netbooks (t ex eee).

Citat:
Ursprungligen postat av wreof
Gillar inte att hårddisken "slits" fast kanske också är en skröna? Undviker helst att ominstallera så långt det går, hade hoppats på att det vore möjligt att backa bort den misslyckade ominstallationen på nåt sätt.
Det är klart att en ominstallation involverar en hel del skrivning, vilket innebär en del slitage. Men att det skulle vara värre än det mesta andra man gör med datorn kan jag inte tänka mig, i synnerhet när du gör det max en gång per halvår. Så jag skulle nog säga att det är en skröna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback