Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-16, 10:59
  #1
Medlem
Edi Tigers avatar
Hej!
Det är så jag vill ha tyska kanaler det mest jag saknar är Pro 7 kanalen.
Vad ska jag göra för att få de kända tyska kanaler
kan man beställa via viasat typ eller måste man ha parabol?
Mvh och tack för alla svar!!!
Citera
2010-07-16, 11:26
  #2
Medlem
Nymphlixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edi Tiger
Hej!
Det är så jag vill ha tyska kanaler det mest jag saknar är Pro 7 kanalen.
Vad ska jag göra för att få de kända tyska kanaler
kan man beställa via viasat typ eller måste man ha parabol?
Mvh och tack för alla svar!!!

Jag får i alla fall in massa gratis tyska kanaler genom min parabol men sen vet jag inte om man får tillgång till fler med Viasat eller liknande.
Citera
2010-07-16, 11:48
  #3
Medlem
Limma skinkbits avatar
En liten parabol riktad mot Astra är lösningen. Ca 45 cm i diameter funkar i södra Sverige i alla fall. Du får ett stort antal tyska kanaler (och några andra) helt utan abonnemangskostnader.

LS
Citera
2010-07-16, 12:18
  #4
Medlem
Nymphlixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
En liten parabol riktad mot Astra är lösningen. Ca 45 cm i diameter funkar i södra Sverige i alla fall. Du får ett stort antal tyska kanaler (och några andra) helt utan abonnemangskostnader.

LS

Japp! Det är Astra jag har. Sjukt många kanaler men många är bara reklamkanaler
Citera
2010-07-16, 14:48
  #5
Medlem
Edi Tigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
En liten parabol riktad mot Astra är lösningen. Ca 45 cm i diameter funkar i södra Sverige i alla fall. Du får ett stort antal tyska kanaler (och några andra) helt utan abonnemangskostnader.

LS
Jasså bara en liten parabol på 45cm i diameter?
Vrf har många folk så stora paraboler då som att det försöker få kontakt med aliens
Vad ska jag köpa mer då?Det är väll den där magneten och!!!
Citera
2010-07-16, 16:05
  #6
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edi Tiger
Jasså bara en liten parabol på 45cm i diameter?
Vrf har många folk så stora paraboler då som att det försöker få kontakt med aliens
Vad ska jag köpa mer då?Det är väll den där magneten och!!!

Mjah.. det skulle jag ta med en stor nypa salt. 45cm kanske funkar bra vid fint väder medan en större gör att du kan se på tv när du vill, dvs även när det regnar. Astra själv rekommenderar 60cm och det är minimum anser jag.

http://www.ses-astra.com/business/en...t/astra-1H.php

Länken ovan avser Pro 7 transpondern - en del andra kanaler sänder på svagare transponder och då går 60cm-gränsen längre ner i landet.

Paraboler är billiga idag så det finns ingen anledning att vara dumsnål. Dessutom är små tallrikar ganska svåra att installera perfekt då de har stor lob - en större tallrik har mindre lob och kräver i det närmaste perfekt installation vilket då också ger betydligt större regnmarginal.

Ska du köpa en parabol och mottagare nu se om du kan få tag i en mottagare som kan ta emot HDTV då en del tyska kanaler sänder i HDTV gratis. De visar ganska mycket sport.
Citera
2010-07-16, 23:43
  #7
Medlem
DennisOlofs avatar
TS ska självklart skaffa parabol som du har möjlighet till det.

http://www.lyngsat.com/astra19.html

Där finns alla Tyska kanalerna, dom som är gratis. Du behöver parabol (nordenparabol som det brukar kallas räcker) alltså 75-85cm cirka. LNB, satellitbox. Har du redan t.ex. en viasatbox brukar man kunna använda dessa boxar för mottagning. Vill du ha betalkanaler måste du fixa ett kort, fast de flesta nöjer sig med gratiskanalerna.

Har du redan en parabol idag, box och allt, och möjlighet, kan du montera upp en till parabol, sedan kör du Diseqc switch så kan du växla mellan parabolerna på en box.
Citera
2010-07-17, 10:54
  #8
Medlem
Edi Tigers avatar
Tack för hjälp det var bra svar,men det finns liten problem,jag bor i en lägenhet på andra våning och har ingenstan att hänga parabolen,ingen balkong heller,och tror att ägare kommer klaga om jag lägger det ute nånstans plus det massa småbarn som kommer säkert pilla på och förstöra signal.
Går det bra att lägga den i mitt rum det är bara en vägg som står mellan
Citera
2010-07-17, 11:21
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Edi Tiger
Tack för hjälp det var bra svar,men det finns liten problem,jag bor i en lägenhet på andra våning och har ingenstan att hänga parabolen,ingen balkong heller,och tror att ägare kommer klaga om jag lägger det ute nånstans plus det massa småbarn som kommer säkert pilla på och förstöra signal.
Går det bra att lägga den i mitt rum det är bara en vägg som står mellan
Haha absolut inte.
Citera
2010-07-17, 11:36
  #10
Medlem
DennisOlofs avatar
Edi Tiger, ok.

Andra våningen, hur högt är huset ? är det typ tre eller fyra våningar.

Då tycker jag du ska prata med värden för det går att montera en parabol på taket och sedan har man kabel hängande ner på utsidan av fasaden (koaxialkabeln) och sedan in genom fönstret till din bostad. Det är inte några tekniska problem.

Däremot kanske värden vill att någon firma montera upp grejerna för att säkerställa att det blir rätt gjort men framförallt att den inte kan ramla ner och skada någon. Är det riktigt lång sträcka för kabeln behöver man också använda en kabel-vajer som man fäster och sedan fäster kabel i vajern för annars kommer den vara belastad och det finns risk för att koaxialkabeln går sönder.

På en del andra platser där man har balkonger och bor på fel sida om huset (dvs icke balkong mot söder) har jag sett många som snackar med grannar osv och drar en (hänger) en kabel på utsidan av huset för att haka på sig på grannens parabol som har den riktigt mot söder. Finns mycket sådant i tensta / rinkeby i stockholm
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback