Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2014-02-10, 00:09
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Jag vet inte om du är trög eller om du bara är korkad, men lagen går att ändra och det är vad SD vill göra.
Gratis? Vet du hur mycket bidrag som pumpas in i norrland från stockholm?


Vi kan förstås försöka ändra vilka lagar vi vill , ponera nu att SD är i politiskt läge att göra det vilket de aldrig blir , men dock.. FN skulle skrika direkt om naturfolk och dess rättigheter vi skulle bli utskämda och förvisade ur EU .. inte nån bra ide..

Det sista är idioti inget annat. Vi göder er inte tvärtom
Trög och korkad verkar stå för dej , mer än mej.
__________________
Senast redigerad av Zigga 2014-02-10 kl. 00:20.
Citera
2014-02-10, 03:56
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Vi kan förstås försöka ändra vilka lagar vi vill , ponera nu att SD är i politiskt läge att göra det vilket de aldrig blir , men dock.. FN skulle skrika direkt om naturfolk och dess rättigheter vi skulle bli utskämda och förvisade ur EU .. inte nån bra ide..

Det sista är idioti inget annat. Vi göder er inte tvärtom
Trög och korkad verkar stå för dej , mer än mej.

FN skulle inte ingripa om man införde en lag som stod upp för allas lika rätt. Samer tas inte ifrån rätten att bedriva renskötsel.
Att bli förvisad ur EU är ju fenomenalt bra.

Du borde kanske kolla upp ekonomin.
Citera
2014-02-10, 07:45
  #63
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Vem sa något om två renar? Vill jag köpa 500 renar så borde jag få göra det lika mycket som en same. Vill jag bedriva renodling eller vad man nu kallar det med tusentals djur så varför ska en diskriminerande lag hindra mig från att göra det?
I de andra länderna på nordkalotten vilka har rennäring har man valt att lpta alla vilka vill bedriva den. Norge, Finland och Ryssland.

Varför skulle det inte gå i Sverige?

Dessutom har ju Sverige massor av nya entreprenörer vilka är vana vid att bedriva boskapsskötsel under karga förhållanden.

Det kan inte vara så stor skillnad på getter och renar.
Citera
2014-02-10, 07:46
  #64
Medlem
Men det finns väl fler nomadfolk i sverige nu än bara samer?
Om principen är att etnicitet inte ska utgöra ett privilegium, så har ju inte samer någon särskild rätt till särställning?

Jag tycker det är en ganska bra fråga SD tar upp ur många aspekter. Dels integrationsfrågan. Måste man integreras i sverige? Dels en grupps särställningar och rättigheter. Ska lagen utökas för varje grupps önskemål och behov eller ska man se till helheten?
Citera
2014-02-10, 10:37
  #65
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eagles
Kan någon där ute berätta om ren-näringen är en bra affär för Sverige eller om vi bara subventionerar något pga nått slags dåligt samvete?
Jag har varit i Lappland en del och kan berätta att den `svenska´ befolkningen har många åsikter om våra nordliga vandrare. Historierna/skrönorna är otaliga.
I valfri lappländsk ort kostar renkött knappt något men i huvudstaden måste man fläska upp 400skr kilot i hötorgshallen.
Så, igen. Hur ligger det till egentligen enligt FB?
Att svenska samer har ensamrätt på renägande är givetvis inte en bra affär för sverige om man enbart tittar på subventioner och liknande (samt det faktum att varenda kommunal skola ger sina elever renklämmor i tid och otid). Tittar man däremot på turistvärdet av att ha en kyulturkraftig samebefolkning som (delvis) lever traditionellt, tror jag att värdet ökar.
Citera
2014-02-10, 13:22
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Men det finns väl fler nomadfolk i sverige nu än bara samer?
Om principen är att etnicitet inte ska utgöra ett privilegium, så har ju inte samer någon särskild rätt till särställning?

Jag tycker det är en ganska bra fråga SD tar upp ur många aspekter. Dels integrationsfrågan. Måste man integreras i sverige? Dels en grupps särställningar och rättigheter. Ska lagen utökas för varje grupps önskemål och behov eller ska man se till helheten?
Jimmie Åkesson erkänner samer som ursprungsbefolkning, att de har särskilda rättigheter och att det är skillnad på olika minoriteter. Hela den här grejen med att SD inte vill att samer ska ha särskilda rättigheter på samma sätt som de inte vill att muslimer ska ha det är en extrapolering som helt enkelt inte stämmer.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback