Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-07-14, 09:31
  #1
Medlem
eagless avatar
Kan någon där ute berätta om ren-näringen är en bra affär för Sverige eller om vi bara subventionerar något pga nått slags dåligt samvete?
Jag har varit i Lappland en del och kan berätta att den `svenska´ befolkningen har många åsikter om våra nordliga vandrare. Historierna/skrönorna är otaliga.
I valfri lappländsk ort kostar renkött knappt något men i huvudstaden måste man fläska upp 400skr kilot i hötorgshallen.
Så, igen. Hur ligger det till egentligen enligt FB?
Citera
2010-07-14, 11:58
  #2
Medlem
Kojak0s avatar
Har du kollat med google? Det här var vad jag hittade vid en första sökning:

http://www.fjallen.nu/sapmi/ren_naring.htm

Speciellt intressant för dig:

Citat:
Statligt stöd till rennäringen
Det statliga stödet till rennäringen administreras av Jordbruksverket och består av ett prisstöd per kilo slaktat kött. För budgetåret 1999/2000 är stödet 9 kr/kg för vuxna djur och 14,50 kr/kg för kalv. Därav går 50 öre till bl a gemensam marknadsföring av renkött. Pengar från samma anslag får användas t.ex. för riksgränsstängsel och renskötselanläggningar för vilka staten har underhållsansvaret, statens del av kostnaderna för redovisning av markanvändningen, riksintressen och marker som är värdefulla eller känsliga för renskötseln, natur- och kulturmiljövården, framtagande av en ny inventeringsmetod för renbetet, övriga åtgärder för främjande av rennäringen som beslutas efter överläggningar mellan staten och rennäringen, samfinansiering av EU-projekt för utveckling av rennäringen.
Citera
2010-07-14, 12:29
  #3
Medlem
eagless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojak0
Har du kollat med google? Det här var vad jag hittade vid en första sökning:

http://www.fjallen.nu/sapmi/ren_naring.htm

Speciellt intressant för dig:

Tack. tio år gammalt och en - ganska bidragsbenägen - regering tidigare iofs så, vad händer nu?
Det du fann låter ju som en brak förlust och vem övervakar
Citera
2010-07-14, 12:38
  #4
Medlem
miklons avatar
Sedan några år tillbaka är det Sametinget som ansvarar för rennäringen (tidigare var det Jordbruksverket), på deras hemsida kan man hitta en del information:

http://www.sametinget.se/1003

Under Pristillägg finns aktuella siffror för det statliga stödet som utgår per kg kött. Sedan finns ju annat stöd, exempelvis i form av rovdjursersättning, men jag vet inte om det är unikt för rennäringen.
Citera
2014-02-05, 13:49
  #5
Medlem
eagless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eagles
Tack. tio år gammalt och en - ganska bidragsbenägen - regering tidigare iofs så, vad händer nu?
Det du fann låter ju som en brak förlust och vem övervakar

Startsidan / Nyheter 2014-02-04
SD: Släpp renskötseln fri
”Ännu ett steg mot utrotning”
Renar.
Aftonbladet: "Den samiska renskötseln är en tradition med hundratals år på nacken.
Men nu vill Sverigedemokraterna släppa den fri för alla – ingen ska åtnjuta särskilda rättigheter på grund av etnisk tillhörighet."

Tycker detta är bra. Om jag är 08a och vill köra ren-rejset.. Då skall jag få det.. `undrar hur länge jag skulle överleva?´
Jag vill ha helikopter, fem scootrar, massor med yta på andras land och Heavy-duty utrustning samt, ett spår inom räckhåll där jag kan knuffa renarna framför malmtågen. Wow.. detta kommer bli lukrativt!
Citera
2014-02-05, 13:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eagles
Startsidan / Nyheter 2014-02-04
SD: Släpp renskötseln fri
”Ännu ett steg mot utrotning”
Renar.
Aftonbladet: "Den samiska renskötseln är en tradition med hundratals år på nacken.
Men nu vill Sverigedemokraterna släppa den fri för alla – ingen ska åtnjuta särskilda rättigheter på grund av etnisk tillhörighet."

Tycker detta är bra. Om jag är 08a och vill köra ren-rejset.. Då skall jag få det.. `undrar hur länge jag skulle överleva?´
Jag vill ha helikopter, fem scootrar, massor med yta på andras land och Heavy-duty utrustning samt, ett spår inom räckhåll där jag kan knuffa renarna framför malmtågen. Wow.. detta kommer bli lukrativt!
Herregud, SD går från klarhet till klarhet.

De vill bevara den svenska kulturen till varje pris för att "i Sverige är man svensk", men har inga problem med att stampa på den samiska kulturen i Lappland...

Hycklare.
Citera
2014-02-05, 14:11
  #7
Medlem
Jag tycker också att detta är lite konstigt. SD borde vara "samernas bästa vän" snarare än att ge sig på rennäringen på det här sättet. Detta utifrån den nationella principen att varje nation har rätt till sin kultur och livsstil - vilket är ett utmärkt skäl att begränsa invandringen, om man tycker den nationella kulturen är värd att bevara.
Citera
2014-02-05, 14:16
  #8
Medlem
Lazyboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Herregud, SD går från klarhet till klarhet.

De vill bevara den svenska kulturen till varje pris för att "i Sverige är man svensk", men har inga problem med att stampa på den samiska kulturen i Lappland...

Hycklare.
På vilket sätt stampar man på samisk kultur när man öppnar den för alla? det är ju för fan lika dumt som att påstå att man stampar på italiensk kultur när man låter turkar öppna pizzerior. Samernas särställning inom renskötseln är orimlig och den enda förklaringen är att den fungerar som någon sorts plåster på såren för historiska oförrätter mot samer. Det finns ingen som helst logik i att samer ska ha privilegier som övriga svenskar förvägras.
Citera
2014-02-05, 14:21
  #9
Medlem
I principfrågan så ska inte samer ha några fördelar baserat på etnisk tillhörighet. I en mångkulturell värld blir det helknasigt om vissa grupper ska ha etnisk baserade fördelar, då det bara skapar orättvisa och osund konkurrens.

Rennäringen har såvitt jag förstår mycket goda förutsättningar att bli en storindustri eftersom renkött är lite udda i matindustriella sammanhang. Det är ett kött som anses vara finare och som man därför kan exportera till bra priser.

Jag är också för att man ska släppa rennäringen fri så att den kan expanderas och bli en del utav matindustrin i större skala än vad som sker nu.
Citera
2014-02-05, 14:28
  #10
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Jag tycker också att detta är lite konstigt. SD borde vara "samernas bästa vän" snarare än att ge sig på rennäringen på det här sättet. Detta utifrån den nationella principen att varje nation har rätt till sin kultur och livsstil - vilket är ett utmärkt skäl att begränsa invandringen, om man tycker den nationella kulturen är värd att bevara.
Det var länge sedan SD arbetade för nationella och kulturella principer. Det var på den tiden man heilade i demonstrationstågen, skanderade "nazist, javisst, kristallnatt 97", sjöng Sverige åt svenskarna, sha, la, la, la, la", sossarna satt vid makten och Klarström var partiledare i SD. Sverigedemokraterna var dock, precis som i dag, fjuniga och knubbiga små varelser som hängde vid korvkiosken och trimmade mopeder. Hänger du med?

I dag har man i SD underkastat sig judisk-negroida värdegrunder, och hatet mot den svenska ursprungsbefolkningen samerna är bara en naturlig del. Hur ska man i bilderberggruppen kunna styra ett folk som kastar lasso på renar, åker snöskoter och dricker hembränt hela dagarna? Det finns väl inte en enda kotte ovanför Dalälven som prenumererar på DN, så dekreten från Tel-Aviv, via Wolodarski, för hur det är tillåtet tänka når ju inte vissa grupper i Sverige. Det står säkert i Talmud att samer är ett smutsigt folkslag också. Är renkött förresten kosher?
__________________
Senast redigerad av LuktenUtavBajs 2014-02-05 kl. 14:31.
Citera
2014-02-05, 14:43
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
På vilket sätt stampar man på samisk kultur när man öppnar den för alla?
Hur hotas svensk kultur av att låta muslimer komma till Sverige?

Citat:
det är ju för fan lika dumt som att påstå att man stampar på italiensk kultur när man låter turkar öppna pizzerior.
Slå upp lahmacun.

Citat:
Samernas särställning inom renskötseln är orimlig och den enda förklaringen är att den fungerar som någon sorts plåster på såren för historiska oförrätter mot samer. Det finns ingen som helst logik i att samer ska ha privilegier som övriga svenskar förvägras.
Samer är inte svenskar, de är samer. Lappland är inte en del av Sverige. SD förespråkar kolonialism och uppluckrande av en kultur de inte tillhör, för sin egen skull. Precis vad de anklagar muslimer för.

Som man känner andra känner man sig själv, tydligen...
Citera
2014-02-05, 14:55
  #12
Medlem
Lazyboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Hur hotas svensk kultur av att låta muslimer komma till Sverige?
Jag vet inte. Hur? Eller tyckte du jag skulle svara på den frågan? Det är inte jag som påstår det så du får fråga någon med den åsikten, inte mig.

Citat:
Slå upp lahmacun.
Jaha? Nu då? Det där är inte vad som säljs på kavarterspizzeriorna så jag förstår inte din poäng.

Citat:
Samer är inte svenskar, de är samer. Lappland är inte en del av Sverige. SD förespråkar kolonialism och uppluckrande av en kultur de inte tillhör, för sin egen skull. Precis vad de anklagar muslimer för.

Som man känner andra känner man sig själv, tydligen...
Jävla tjat om SD från din sida. Jag skiter fullständigt i SD. Jag står bakom förslaget av renprincip och hade gjort det vilket håll det än kommit från.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback