Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2013-06-06, 18:43
  #37
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banquo
Här kommer man och försöker spela besserwisser och så slutar det med att man själv blir uppläxad.

Nja, det var ju bara ett replikskifte av sedvanlig akademisk typ. Rätt behagligt jämfört med många av Flashbacks övriga debatter
Citat:
Men håller du inte med mig om att det av Spenglers arbeten, trots uttalanden som det du citerar, ändå framgår att han ingalunda saknade ideal?
Jämfört med random anglosaxisk "liberal" framstår Spengler som ett under av idealism och djupsinne. Men jämfört med, säg, Goethe, Julius Evola och Ernst Jünger, framstår Spengler, särskilt på slutet, som något av teknokrat.

"Människan och teknikens" pay-off är att människan, hur ståtligt hon än skapat sin tekniska civilisation, kommer att gå under. Naturen är för stark. Denna pessimism är ett slags fantasilöshet. Nåväl, den har sin charm med sin kampanda; den är inte defaitistisk. Människan ska kämpa till det storslagna slutet.

Spengler i "Västerlandets undergång" hade förvisso mer bredd. Nåväl, han var också pessimistisk om slutmålet (alla kulturer går ju under) men den fascination han där visar för "livet i all dess rika mångtonighet", den var mer i min smak. Så visst, där kan man mellan raderna få sig ett slags "idealism" till livs. Inspiratören för arbetet var ju den Goethe som diktade "Wenn im unendlichem" -- med innebörden att om i oändlighet allt rör sig och utvecklas, all denna mänskliga strävan kan för Gud som ser på bara tas som ett slags vila, rörelsen som tillstånd. Och detta må jag säga är tysk idealism som bäst. Sådana som Spengler, och även hans förebild Nietzsche, har idealismen som klangbotten, de försöker skriva sig ur den men lyckas inte riktigt.

Därför tyckte jag det var kul att på 80-talet läsa "Stadens själ" av Spengler (särtryck ur huvudverket). Denna slags historiefilosofi, med explicit eller implicit idealism, hade jag aldrig stött på förr i mitt 20-åriga liv. Bara titeln, att staden -- staden värd namnet, den veritabla kultur- eller storstaden -- ens kan anses ha en själ, är ju idealism i ett nötskal. Sedan är Spenglers tal om former -- huvudverket som en historiens morfologi -- samt hans nämnande av kulturer som organismer, ej mekaniska artefakter, fler indikationer på hans osökta idealism.
Citera
2015-01-11, 10:37
  #38
Medlem
Vindhlers avatar
Enormt insiktsfulla Ricardo Duchesne har skrivit en mycket läsvärd artikel om Spengler och västerlandets öde i två delar:

http://www.counter-currents.com/2015...e-west-part-1/

http://www.counter-currents.com/2015...e-west-part-2/


Citat:
[...]
The West has clearly been facing a spiritual decline for many years now as Spengler observed despite its immense technological innovations, which Spengler acknowledged, observing how Europe, after 1800, came to be thoroughly dominated by a purely “mechanical” expression of this Faustian tendency in its remorseless expansion outward through industrial capitalism with its ever-growing markets and scientific breakthroughs. Spengler did not associate this mechanical (“Anglo-Saxon”) expansion with cultural creativity per se. Before 1800, the energy of Europe’s Faustian culture was still expressed in “organic” terms; that is, it was directed toward pushing the frontiers of inner knowledge through art, literature, and the development of the nation state. It was during the 1800s that the West, according to him, entered “the early Winter of full civilization” as its culture took on a purely capitalistic and mechanical character, extending itself across the globe, with no more “organic” ties to community or soil. It was at this point that this rootless rationalistic Zivilisation had come to exhaust its creative possibilities, and would have to confront “the cold, hard facts of a late life. . . . Of great paintings or great music there can no longer be, for Western people, any question” (Decline of the West, Vol. I: 20-21; Vol II: 46, 44, 40).

The decline of the organic Faustian soul is irreversible but there is reason to believe that decline is cyclical and not always permanent — as we have seen most significantly in the case of China many times throughout her history. European peoples need not lose their superlative drive for technological supremacy. The West can re-assert itself, unless the cultural Marxists are successful in their efforts to destroy this Faustian spirit permanently through mass immigration and miscegenation.
Citera
2015-11-27, 13:43
  #39
Medlem
Shalashaskas avatar
https://sites.google.com/site/spengl...tute/Biography
Citera
2016-10-15, 20:09
  #40
Medlem
Jag håller på och läser 1:a boken (Gestalt och Verklighet) och tycker det är ganska långrandigt. Det mals på in i det oändliga om konst, matematik och andra mindre spännande ämnen. Jag hade förväntat mig en mer samhällsvetenskaplig bok med större fokus på politik, sociologi osv.

Men jag förutsätter att det är mer sånt i 2:a boken? Har läst ungefär hälften på 1:a boken. Är det värt att läsa klart den eller går det bra att skippa resten och gå direkt på del 2?
Citera
2016-10-16, 13:10
  #41
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickerkiss
Jag håller på och läser 1:a boken (Gestalt och Verklighet) och tycker det är ganska långrandigt. Det mals på in i det oändliga om konst, matematik och andra mindre spännande ämnen. Jag hade förväntat mig en mer samhällsvetenskaplig bok med större fokus på politik, sociologi osv.

Men jag förutsätter att det är mer sånt i 2:a boken? Har läst ungefär hälften på 1:a boken. Är det värt att läsa klart den eller går det bra att skippa resten och gå direkt på del 2?
Det blir lite mer påtagligt i del 2 så vitt jag minns. Verket som helhet är klart läsvärt.
Citera
2016-10-19, 21:29
  #42
Medlem
urverksapelsins avatar
Svante Folin har lite att säga om herr Spengler, "Nöjsamma logiska absurditeter"
http://www.pugio.se/wp-content/uploa...surditeter.pdf
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback