2020-07-26, 20:38
Medlem
kvittot87s avatar
Svenskjävlar riktigt goda, mkt bättre än djöflar. Svenskjävlars kräm inuti är sötare än djöflar, vilket gör den mer balanserad😄.

Min nya topp tio lista lakrits :

1. Svenskjävlar
2. Pulvertwist aka Napoleon
3. Tunna salta s
4. Turkisk peppar
5. Salmiakbalk
6. Djungelvrål
7. Salta nappar haribo
8. Sterkir
9. Snusklubba
10. Salta björnar (wtf tydligen har Cloetta slutat tillverka dessa)

Bubblare: salta bananer, dragster, läkerol salmiak, djungelvrålklubba, hockeypulver.

RIP: salta k
Senast redigerad av kvittot87 2020-07-26 kl. 21:11.
Citera
2020-07-26, 21:35
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvittot87
Svenskjävlar riktigt goda, mkt bättre än djöflar. Svenskjävlars kräm inuti är sötare än djöflar, vilket gör den mer balanserad😄.

Min nya topp tio lista lakrits :

1. Svenskjävlar
2. Pulvertwist aka Napoleon
3. Tunna salta s
4. Turkisk peppar
5. Salmiakbalk
6. Djungelvrål
7. Salta nappar haribo
8. Sterkir
9. Snusklubba
10. Salta björnar (wtf tydligen har Cloetta slutat tillverka dessa)

Bubblare: salta bananer, dragster, läkerol salmiak, djungelvrålklubba, hockeypulver.

RIP: salta k

Salta bananer är underskattade, var dock länge sen jag såg dem. Brukade finnas i plockgodiset i min närmsta butik, men de har inte funnits på flera år nu tror jag. Hade nästan glömt bort dem.
Citera
2020-07-27, 20:54
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeTaLRubEuS
Lakrits är nånting jag verkligen älskar men vet inte så mycket om olika typer av lakrits och om de finns andra länder som har extra bra osv.
Men här kan man rekommendera sina favoriter och berätta om man ätit nån riktigt god i nåt annat land t.ex.
För mig så är nog ändå Djungelvrål en favorit men jag är som sagt sugen på att få reda på mer märken!
Man bör nog sära på lakrits (som ju alltid bara är söt) och saltlakrits (såsom Djungelvrål)
Jag personligen gillar saltlakrits mer än ren lakrits.
Gillar man sötlakrits är Kouvolas lakrits godast (fr Finland)
Saltlakrits: då är Turkisk peppar hyfsat oslagbar, men Lakrisal och sega-salta-råttor funkar alla dagar
Bäst är nog ändå chiligitarrer, som jag hittills endast hittat hos Kandy´z i Bromma (sega salmiakgitarren med sting)

Tips!:
Om du bor i Stockholm; ta dig till Lakritsroten som säljer all tänkbar lakrits (finns på Sveavägen, Gamla stan och Hornsgatan). Har oftast smakprov på 3 olika sorter typ varje dag
Citera
2020-08-14, 16:27
Medlem
farlings avatar
Fy fan, åt precis en svenskjävel från Haupt lakrits och sitter nu här och kallsvettas. Den var god men fick otroligt ont i magen.
Någon som vill ha en burk?
Citera
2020-08-24, 15:36
Medlem
Hazizas avatar
Efter att jag läst mycket gott om Lakrits by Bulow så gjorde jag en rejäl beställning förra veckan men för pengarna det kosta är jag inte alls imponerad!

Favoriterna är nog:

Panda sötlakrits
Filidutter
Anthon Berg Salty Chocolate Liquorice
Citera
2020-09-29, 19:47
Medlem
kukflashs avatar
Nu har jag också prövat svenskjävlar. Visst den är salt, men enbart i några sekunder. Hade gärna haft mer salmiakpulver på den och gärna inuti krämen också för extra krut. Dock är väldigt god trots att den inte är lika salt som jag hade hoppats på.

Gillar man enbart saltet utanpå så kan man med fördel köpa en påse med pepprade dödskallar och slänga in några i munnen. Bränner på rätt bra
Citera
2020-10-07, 17:54
Medlem
BeeHaves avatar
Efter ha läst i tråden så blev suget för lakrits alldeles för stort. Beställde då:
Djöflar - behöver ingen beskrivning
https://lakritshandel.se/all-lakrits...freyja-island/
Salta blodapelsinknappar - ser inte mycket ut för världen men smakar himmelskt.
https://lakritshandel.se/allergener/...itupa-finland/
Salmiak/björnbörsknappar - ny smak för mig, men djävlar va goda dom var.
https://lakritshandel.se/all-lakrits...itupa-finland/
Salmiakplattor - smakade gott men var lite mjuka.
https://lakritshandel.se/allergener/...im-tyskland-0/
Citera
2020-10-11, 04:53
Medlem
Svenskjävlarna är definitivt goda, men de isländska djöflarna är snäppet bättre. Är det någon annan som märkt att svenskjävlarna kan variera rätt kraftigt från burk till burk? Den senaste jag köpte hade betydligt mindre salt...
Citera
2020-10-14, 04:13
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Svenskjävlarna är definitivt goda, men de isländska djöflarna är snäppet bättre. Är det någon annan som märkt att svenskjävlarna kan variera rätt kraftigt från burk till burk? Den senaste jag köpte hade betydligt mindre salt...
Djöflarna är fantastiska men jag skulle vilja påstå att Svenskjävlarna är ännu saltare.
Citera
2020-10-14, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Djöflarna är fantastiska men jag skulle vilja påstå att Svenskjävlarna är ännu saltare.

Ja, den första batchen med svenskjävlar jag hade var betydligt saltare, men däremot tycker jag att djöflarna har en bättre smak i sig.
Citera
2020-10-14, 12:46
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Ja, den första batchen med svenskjävlar jag hade var betydligt saltare, men däremot tycker jag att djöflarna har en bättre smak i sig.
Jag tycker de smakar tämligen likt men Svenskjävlarna är saltare. Bägge sorterna är väldigt goda hur som helst.
Citera
2020-10-16, 11:00
Medlem
Skipper pipes. e grymt goda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här