Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-20, 18:55
  #1537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Vetenskap är såklart ingen religion. Fullständigt absurt påstående.

Fast nu är ju den akademiska världen sin egen värld på sina egna villkor och ingen annans. Det är ju ingen annan än dem själva som säger sig vara bland den absoluta toppen i samhället, om alla sedan uppfattar detta likadant som dem själva är ju något helt annat vill jag mena, och somliga skulle bestämt hävda, inklusive jag själv, att de har marknadsandelar i både tro och vetande. Det gäller ju att försöka hålla isär dessa om man är seriös med sin "vetskap".

Men nu krävs det akademiska poäng även för präster, diakoner och dylikt, så nu vilar ju detta på sisådär en halv miljon i studieskuld snarare än något kall från någon påhittad gud menar ni. Kyrkan har även den blivit en fråga som vilar på akademisk grund och när man likställer teologi med religionsvetenskap blir det ju svårt att finna ord på vad de egentligen sysslar med där inne, förrutom då att amortera på sin studieskuld.

Jag hörde någonstans att man ska få möjlighet att leva ett enkelt liv om man så önskar, men det tycks vara en omöjlighet då allt kostar och social status är A och O om man skall göra sig hörd i något. Annars är man inte mycket annat än en lekman sägs det, såvida man inte drar in en sjuhelvetes massa pengar och köper sin röst på det sättet istället.

Tro och vetskap är inte förenliga sägs det, även på dessa forum har jag uppmärksammat detta, så hur kan skolan få det att gå ihop? Vad menar man med konfessionell och icke-konfessionell när man själv måste ta ställning i trosfrågor när man dömer om detta? Någon har säkert alla svaren när det verkligen gäller, men inte fan är det jag, Einstein?
__________________
Senast redigerad av andakt 2019-06-20 kl. 19:15. Anledning: stav
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback