Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-07, 15:47
  #1045
Medlem
Hejsan är det någon som vet hur det ser ut med boprövningen?

För mig står det "Boprövning ej genomförd, senaste boprövningen genomfördes 140407". Betyder det att jag inte var med i årets boprövning eller att de helt enkelt inte är färdiga ännu?

Hur ser det ut för er andra? Mycket tacksam för svar!
Citera
2014-04-07, 17:30
  #1046
Medlem
Samma för mig just nu. Det är nog så för de flesta skulle jag gissa. Jag har inte klarat 15 HP förra terminen så jag lär behöva överklaga det så småningom.
Citera
2014-04-07, 17:44
  #1047
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaffaeT88
Samma för mig just nu. Det är nog så för de flesta skulle jag gissa. Jag har inte klarat 15 HP förra terminen så jag lär behöva överklaga det så småningom.
Får jag fråga när du flyttade in? Har för mig att det i alla fall för några år sedan var så att om man flyttat in efter halva terminen så boprövades man inte, men jag hittar ingen info om det nu. Har inte heller klarat 15 poäng så hoppas att det är så i år med.

Hur kan man överklaga menar du? Trodde att det var stenkört om man inte tagit sina 15 hp, om man inte har något seriöst läkarintyg eller liknande.
Citera
2014-04-07, 17:50
  #1048
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwertyuiopasdfghjk
Får jag fråga när du flyttade in? Har för mig att det i alla fall för några år sedan var så att om man flyttat in efter halva terminen så boprövades man inte, men jag hittar ingen info om det nu. Har inte heller klarat 15 poäng så hoppas att det är så i år med.

Hur kan man överklaga menar du? Trodde att det var stenkört om man inte tagit sina 15 hp, om man inte har något seriöst läkarintyg eller liknande.

Flyttade in förra mars, boprövdes för vårterminen bara då...så har du flyttar in nyligen så kommer du nog inte boprövas för höstterminen.

Jag klarade 10 HP, och nu kommer jag klara 30 HP...jag hoppade av och började på något nytt så jag kommer bara skriva ett brev med det + min plan på fortsatt studier och så får jag hoppas på det bästa. De kan ge en sin "fritermin" i efterskott och de vill.
Citera
2014-04-07, 20:29
  #1049
Medlem
Någon som varit i lägenheterna med pentry på Maltgatan (embla) eller Emmylundsvägen 5 (pax)? Något att säga om det är lugnt där nuförtiden och ljudisolerat till max? Tex hör man personer springa omkring ovanför sig? Där jag bor nu hör jag varje steg min granne tar ovanför mig... hela natten, även med öronproppar.
Citera
2014-04-07, 21:09
  #1050
Medlem
Har kanske tänkt börja studera till hösten på KTH. Enda bostadskön jag står i är SSSB... kommer jag ha nån möjlighet överhuvudtaget att få ett boende? Vad ska man ta sig till...
Citera
2014-04-07, 21:50
  #1051
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eight8
Har kanske tänkt börja studera till hösten på KTH. Enda bostadskön jag står i är SSSB... kommer jag ha nån möjlighet överhuvudtaget att få ett boende? Vad ska man ta sig till...
Kom ihåg att "pausa" kön vid 100-nånting dagar. Man får bara samla på sig ett visst antal dagar innan man börjar plugga och blir kårmedlem.

Mitt tips är att lägga in en annons i tidningen, så länge du är vettig brukar det gå att få hyra ett rum hos någon som har ett övers. En jag vet gjorde så och får nu hyra ett rum billigt mitt på Östermalm hos en tant. Jag skulle inte klara av det dock iom. mina oregelbundna sömntider och sena helger men bra som en början så du slipper stå på gatan.

Annars kan du göra något jippo så du hamnar i tidningen så kommer garanterat någon erbjuda ett rum/ lgh. Typ tälta på campus första veckan, dra dit någon tidning och köra den vanliga mantran om bristen på bostäder. Kommer nog ramla in förslag då.
Citera
2014-04-07, 23:04
  #1052
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
Kom ihåg att "pausa" kön vid 100-nånting dagar. Man får bara samla på sig ett visst antal dagar innan man börjar plugga och blir kårmedlem.

Mitt tips är att lägga in en annons i tidningen, så länge du är vettig brukar det gå att få hyra ett rum hos någon som har ett övers. En jag vet gjorde så och får nu hyra ett rum billigt mitt på Östermalm hos en tant. Jag skulle inte klara av det dock iom. mina oregelbundna sömntider och sena helger men bra som en början så du slipper stå på gatan.

Annars kan du göra något jippo så du hamnar i tidningen så kommer garanterat någon erbjuda ett rum/ lgh. Typ tälta på campus första veckan, dra dit någon tidning och köra den vanliga mantran om bristen på bostäder. Kommer nog ramla in förslag då.
Jo jag ska pausa den på 90 dagar. Dina andra alternativ hade säkert funkat bra men tror inte att jag kommer genomföra dem haha..
Citera
2014-04-08, 11:36
  #1053
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eight8
Jo jag ska pausa den på 90 dagar. Dina andra alternativ hade säkert funkat bra men tror inte att jag kommer genomföra dem haha..
Annons i tidningen kan jag verkligen rekommendera dock. Mycket bättre än att ringa runt på blocket till samma annonser som hundra andra.

Det krävs 3-500dagar~ för ett korridorsrum och 2-3 år för en lgh på SSSB. De har dessutom slutat med först till kvarn bostäder, så du kan inte räkna med någon till hösten.
Citera
2014-04-08, 14:29
  #1054
Medlem
raugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwertyuiopasdfghjk
Hejsan är det någon som vet hur det ser ut med boprövningen?

För mig står det "Boprövning ej genomförd, senaste boprövningen genomfördes 140407". Betyder det att jag inte var med i årets boprövning eller att de helt enkelt inte är färdiga ännu?

Hur ser det ut för er andra? Mycket tacksam för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av LaffaeT88
Samma för mig just nu. Det är nog så för de flesta skulle jag gissa. Jag har inte klarat 15 HP förra terminen så jag lär behöva överklaga det så småningom.

https://www.sssb.se/

Citat:
Problem i boprövningen

Vi har stött på problem i boprövningen. Resultatet på Mina sidor visar felaktig status. Vi jobbar på en lösning. Var vänlig och logga in på Mina sidor imorgon onsdag för att se korrekt status.
Citera
2014-04-08, 15:28
  #1055
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
Annons i tidningen kan jag verkligen rekommendera dock. Mycket bättre än att ringa runt på blocket till samma annonser som hundra andra.

Det krävs 3-500dagar~ för ett korridorsrum och 2-3 år för en lgh på SSSB. De har dessutom slutat med först till kvarn bostäder, så du kan inte räkna med någon till hösten.
Hur ska jag gå tillväga då? Bor inte i Stockholm just nu så vet inte hur det fungerar. Vilka tidningar är bra att annonsera i osv, du verkar ha lite koll.

Känns nästan som att det är lika bra att söka till en annan stad men skulle verkligen vilja plugga i Sthlm.
Citera
2014-04-08, 15:49
  #1056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eight8
Hur ska jag gå tillväga då? Bor inte i Stockholm just nu så vet inte hur det fungerar. Vilka tidningar är bra att annonsera i osv, du verkar ha lite koll.

Känns nästan som att det är lika bra att söka till en annan stad men skulle verkligen vilja plugga i Sthlm.
Sätt in en annons i tidningen? Metro, DN, lokaltidningar, mitt i (det område du vill bo i) osv. Skriv typ student till hösten, rökfri lugn osv. tillfälligt eller längre boende. Jag vet väl inte vad du är ute efter Du kan ju skriva insändare annars som kombinerar bostadssökande med debatt för att annonsera gratis och få lite genomslag. Jag fick hyreskontrakt hos privatvärd via kontakter, be folk höra runt.

Stockholm är grym som stad enligt mig men mindre "studentliv" om det är de du är ute efter. KTH har väl en del iom. Nymble, kårbarer osv. men hänger aldrig där så har ingen koll egentligen. Valde Stockholm för att jag helt enkelt inte diggar "studentlivet" gasquer, kårer och liknande arbeta gratis och klä ut sig roligt har aldrig tilltalat mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback