Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-02, 22:15
  #1585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picquaito
Nyproduktion Strix

126 nya lägenheter står redo i Strix, Solna!

På Nya Strix finns lägenheter som är 1 rum med pentry samt 2 rum och pentry.

Lägenhetstyp | Yta cirka | Grundhyra*
1 rum med pentry | 20 kvm | 4979 – 5218 kronor
2 rum med pentry | 34 kvm | 7860 – 8338 kronor

*) Grundhyran (hyran exklusive bredband, el och varmvatten) skiljer sig beroende på vilken våning lägenheten ligger, ju högre upp i huset desto högre hyra. Enligt överenskommelse med SSF (Stockholms studenthyresgästers förening) kommer en upptrappning av hyran att ske fram till år 2020 då lägenheterna kommer att vara en del i den årliga hyreshöjningen.

Inflyttning är 22-26 januari 2018. För att inflyttningen ska gå så smidigt som möjligt kommer inflyttande hyresgäster få olika datum för inflyttning.

Vad har ni för erfarenheter av Strix som område? Ca 20 minuter till KTH är ju inte oöverkomligt. Relativt dyrt, med tanke på att bredband, el och varmvatten är exkluderad. Lär väl landa på 6-6500 bara för boende, vilket är en del jämfört med andra studentlägenheter. Någon mer som har tänkt att ansöka?

Jag håller på och försöker få en av nyproduktionerna. Känns som en bra chans trots att man har runt 130 dagar endast eftersom så många läggs ut samtidigt. 20 minuter till KTH är en rejäl förbättring jämfört med min nuvarande boendesituation. Äldrekursare som jag snackat med som bott på Strix har rekomenderat området.

Att hyran blir lite högre är inte så mycket att göra åt då det är nybyggt, bredbandet är inräknat i hyran om du kollar på dom individuella lägenheterna på sidan. Skulle inte tro att varmvatten skulle vara så dyrt heller om man är sparsam och inte står i duschen för länge.
Citera
2017-12-03, 12:37
  #1586
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose

Att hyran blir lite högre är inte så mycket att göra åt då det är nybyggt, bredbandet är inräknat i hyran om du kollar på dom individuella lägenheterna på sidan. Skulle inte tro att varmvatten skulle vara så dyrt heller om man är sparsam och inte står i duschen för länge.

Är du säker på detta?

Grundhyran (hyran exklusive bredband, el och varmvatten)

Men också

Alla våra fastigheter har bredband och kabel-tv från Bredbandsbolaget. Avgiften ingår i din hyra och kan inte väljas bort enligt beslut mellan Stockholms studenthyresgästers förening (SSF) och Stockholms studentbostäder.
Citera
2017-12-03, 13:40
  #1587
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picquaito
Är du säker på detta?

Grundhyran (hyran exklusive bredband, el och varmvatten)

Men också

Alla våra fastigheter har bredband och kabel-tv från Bredbandsbolaget. Avgiften ingår i din hyra och kan inte väljas bort enligt beslut mellan Stockholms studenthyresgästers förening (SSF) och Stockholms studentbostäder.
Är ganska säker eftersom den lägsta grundhyran i informationsbladet är på 4979 kr medans de bostäderna med lägst hyra som går att boka är på 5042 kr, skulle tro att skillnaden där är bredbandskostnaden.
Citera
2017-12-04, 00:38
  #1588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Om du refererar till SSSB's bostadskö så är det 90 dagar du får stå utan kårmedlemskap innan du behöver parkera dina ködagar, konsekvensen av detta krav är ju att kötiderna blir avsevärt kortare jämfört med den vanliga bostadsförmedlingen.

Jag bor själv i andrahand just nu, 4000 i månaden norr om Vallentuna. Rätt långt ifrån där jag pluggar (cirka en timme) men det funkar så länge. Skulle vara ganska säker på att jag fixat åtminstone ett Korridorsrum ganska nära där jag pluggar innan sommaren på SSSB vilket skulle motsvara något mindre än ett års kötid.

Skulle rekomedera akademiskkvart.se eller Blocket för att hitta andrahandsbostäder. Se bara till att hyresvärden också är kompatibel med dig. Hamnade hos en helt galen tant först när jag flyttade till Stockholm i augusti som var helt omöjligt så det höll bara en månad.
Precis, 90 dagar var det. Jag förstår varför det är som det är och så bör det vara. Tycker det ändå är orimligt många ködagar att vänta, särskilt för de som inte redan bor i området. Det lutar väl åt andrahandsboende för mig också, och eftersom jag har sambo så kan vi nog punga ut de extra pengarna som krävs för att bo lite mer centralt i andrahand.

Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Det är inte "skevt", det är bostadsbrist. Bevisligen finns det mååååånga studenter som faktiskt har flera års kötid och får lägenheterna, så det verkar inte vara något direkt fel på systemet vad jag kan se? Har man inga ködagar får man lösa det på annat vis.

Förstahandskontrakt kan du inte få nej. Köpa gör de flesta, eller bor inneboende, eller hyr i andra hand. Det är precis som i alla andra städer och har inget med huruvida du är student eller inte att göra.
Jo, bostadsmarknaden är skev för att man måste vänta hundratals dagar för att ens få en chans att få en studentlägenhet. Så bör det inte vara och kommunerna torde göra mer åt det eftersom de har allmännyttiga bolag som bevisligen har och bygger fastigheter. Jag tycker inte att det är orättvist med kösystem i sig, det är bara orimligt hur pass lite studentlägenheter det finns. Särskilt eftersom det inte finns korridorer för alla på campus på universiteten som det gör i många andra länder.

Det jag försöker säga är inte att det är något fel på systemet. Det är bara löjligt hur pass lite lägenheter det finns och att det inte finns någon förtur för de som inte redan bor i området som i de flesta andra städerna.

Jag har bott och studerat i Sundsvall och Linköping och jag fick lägenheter där inom en månad efter antagningsbeskedet. Jag vet att Stockholm är annorlunda, men det känns fortfarande surt och orimligt att man ska behöva betala stora summor för att bo i andrahand när man lever på studielån och även kunna behöva flytta runt flera gånger understudietiden om ägaren vill ha tillbaka lägenheten.
Citera
2017-12-04, 20:05
  #1589
Medlem
Druvhagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Boende på Lappis

Hej mina vänner! Nu har jag samlat på mig typ ett års ködagar och det är dags att fixa ett ställe. Har nyligen fått upp ögonen för Lappkärrsberget.

Det som lockar är festerna och alla sociala möjligheter. Detta känner jag att jag saknar i Stockholm och jag vill ha så mycket studentkänsla det går i en stad som Stockholm. Jag har inget emot högljudda grannar som väsnas – jag välkomnar det snarare. Men jag undrar hur det är med folket. I en del av tråden skrev någon att det var typ 1 svensk på 10 kineser/indier. Inte för att vara fördomsfull men jag vill ju känna att det är en svensk stad jag bor i, alltså ha folk i korridoren som talar svenska. Annars tycker jag det är härligt med utbytesstudenter.

Hur mycket skiljer det sig mellan korridor och korridor? Är det en generell regel att det är festande och stök i lappis eller kommer jag kanske råka ut för en städad, välhyfsad korridor där jag är den ende under 30?

Hur är känslan att bo och leva i Lappis? Fördelar och nackdelar? (Ghettokänsla är inte en nackdel!)

Tackar för alla svar,

skitmackan

Utifrån det du skriver verkar det som att Lappis är helt rätt för dig. Om du inte har något emot fester varje vecka (inte bara på helger), störande och hänsynslösa grannar som urinerar på fasader, krossar glasflaskor i trappgångar och vandaliserar samt stör omgivningen i största allmänhet - så är det helt klart ett härligt ställe att bo på. Om du dessutom föredrar att bo omkring människor som snor dina tvättider (ibland även dina kläder), gör inbrott i ditt förråd och stjäl diverse saker från dig så skulle jag påstå att det är ett idealt område att bosätta sig i.

Förhoppningsvis finner du stort nöje i att bo med många miljömedvetna och ansvarstagande medmänniskor som idkar kompostering och recycling genom att slänga sina sopor och sitt skräp i omkringliggande skog- och mark. Här finns också mycket i form av härlig studentikos kultur. En särskilt uppskattad aktivitet som studenterna ägnar sig åt varje tisdag kl 22 är att öppna sina fönster och fullkomligt gapskrika ut i grannskapet - till de oskyldiga barnfamiljernas och husdjursägarnas stora förtjusning.

Avslutningsvis kan jag även avslöja att SSSB är oerhört tacksamma och mottagliga för dina eventuellt små, försynta klagomål. Så länge du inte förväntar dig att de faktiskt skulle ta sitt ansvar och försöka upprätthålla de trivselregler de publicerat på sin hemsida kan jag konstatera att de är föredömliga fastighetsägare.
Citera
2017-12-05, 20:33
  #1590
Medlem
Tja!

Hur är det att bo som student i Kista? närmaste bestämt på Hanstavägen! Är grannarna lugna, och är det tyst efter 22.00? Hur är området? kan man gå ut på kvällen och känna sig trygg? Bor söder om sthlm nu, men behöver komma närmre skolan, gärna innanför tunnelbane-nätet då pendeltågen är helt hopplösa. Det är kista studentbostäder som tillhandahåller lägenheterna i fråga.

mvh crap-transistor
Citera
2017-12-09, 14:13
  #1591
Medlem
lovisavfeios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Jag håller på och försöker få en av nyproduktionerna. Känns som en bra chans trots att man har runt 130 dagar endast eftersom så många läggs ut samtidigt. 20 minuter till KTH är en rejäl förbättring jämfört med min nuvarande boendesituation. Äldrekursare som jag snackat med som bott på Strix har rekomenderat området.

Att hyran blir lite högre är inte så mycket att göra åt då det är nybyggt, bredbandet är inräknat i hyran om du kollar på dom individuella lägenheterna på sidan. Skulle inte tro att varmvatten skulle vara så dyrt heller om man är sparsam och inte står i duschen för länge.

Har också provat att boka mig på några stycken. HOPPAS verkligen nu alltså. Skulle vara så underbart skönt med något man kan andas lite i och inte vara orolig för att behöva flytta när som. Vad är det du hört från äldrekursare? Har alltid dragit mig för att kolla på studentbostäder då jag inte vill ha känslan av korridor/skolstök. Men detta verkar ändå lovande tycker jag.
Citera
2017-12-09, 19:50
  #1592
Medlem
Farenheits avatar
Flashbackare, hur ser era erfarenheter ut av att maxa boendetid efter att ha läst färdigt utbildning? Några särskilda tips kring lätta distanskurser att ta eller andra triicksss för att kunna bo så länge som möjligt?
__________________
Senast redigerad av Farenheit 2017-12-09 kl. 19:57.
Citera
2017-12-10, 16:05
  #1593
Medlem
Kontrolleras det att man faktiskt studerar 15hp om man är medlem i kåren vid signing av bostad samt kontrolleras det att man verkligen bor där och inte hyr ut i andrahand? Jag uppfyller inte kraven att hyra ut i andrahand.
Citera
2017-12-29, 12:39
  #1594
Medlem
Hallå!

När man har fått en bostad och ködagarna nollats på SSSB, kan man då åter igen ställa sig i kö?
Citera
2017-12-29, 16:22
  #1595
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picquaito
Kontrolleras det att man faktiskt studerar 15hp om man är medlem i kåren vid signing av bostad samt kontrolleras det att man verkligen bor där och inte hyr ut i andrahand? Jag uppfyller inte kraven att hyra ut i andrahand.

Ja, 15 hp / medlem-kontroll görs. Däremot att hyra ut i andrahand har jag aldrig blivit kontrollerad för. Bott i min studentbostad i snart 3 år och ingen som har ställt några frågor överhuvudtaget. Allt som görs är den automatiska bokontrollen två gånger per år.

Citat:
Ursprungligen postat av Picquaito
Hallå!

När man har fått en bostad och ködagarna nollats på SSSB, kan man då åter igen ställa sig i kö?

Yes. Rekommenderas. Ställde mig i kö så fort jag fick min bostad så nu har jag en hel del dagar om jag skulle vilja byta upp mig eller bo billigare.
Citera
2017-12-29, 21:25
  #1596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheFlies
Jo, bostadsmarknaden är skev för att man måste vänta hundratals dagar för att ens få en chans att få en studentlägenhet. Så bör det inte vara och kommunerna torde göra mer åt det eftersom de har allmännyttiga bolag som bevisligen har och bygger fastigheter. Jag tycker inte att det är orättvist med kösystem i sig, det är bara orimligt hur pass lite studentlägenheter det finns. Särskilt eftersom det inte finns korridorer för alla på campus på universiteten som det gör i många andra länder.

Det jag försöker säga är inte att det är något fel på systemet. Det är bara löjligt hur pass lite lägenheter det finns och att det inte finns någon förtur för de som inte redan bor i området som i de flesta andra städerna.

Jag har bott och studerat i Sundsvall och Linköping och jag fick lägenheter där inom en månad efter antagningsbeskedet. Jag vet att Stockholm är annorlunda, men det känns fortfarande surt och orimligt att man ska behöva betala stora summor för att bo i andrahand när man lever på studielån och även kunna behöva flytta runt flera gånger understudietiden om ägaren vill ha tillbaka lägenheten.

Fast du tänker lite naivt på det. Hur stor andel av de som bor i studentlägenhet i Stockholm tror du är studenter? Jag skulle säga ca 50%. Problemet är inte att det finns brist på studentlägenheter - problemet är att kontroller sker väldigt sällan eller inte alls, och att det inte finns någonstans att flytta TILL när man pluggat klart. Du kan inte riktigt jämföra Sthlms bostadsmarknad med Sundsvalls, men det förstår du ju själv
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback