Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-12, 19:22
  #1
Medlem
Sen vi bytte till Netgear så fungerar inte internet på min dator, det fungerar på de andra datorerna i huset. Men inte på min.
När man ansluter till nätverket står det "Identifierar" och sen står det "Oidentifierat nätverk". Jag kommer inte ut på internet för det är endast lokalt och inte msn/skype eller något alls. Har försökt fixa detta hela dagen nu, med att byta ip adress men jag lyckades inte, samt att söka på google och andra hemsidor där andra människor med samma problem fått hjälp. Tyvärr hjälpte inte det för mig, så nu undrar jag om någon skulle kunna komma med något tips så att det ordnar sig?
Citera
2010-07-12, 19:25
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Nätverk och datorkommunikation

//Mod
Citera
2010-07-12, 19:49
  #3
Medlem
hasenfrasens avatar
Ansluter du via LAN-kabel eller trådlöst? Vilket Windows använder du dig av samt Service Pack? Vilken router är det och har ni eventuellt modem och vilken ISP?
Citera
2010-07-12, 20:35
  #4
Medlem
Trådlöst, jag har windows vista laptop.
Service pack = ingen aning
Vi har Netgear Wireless-N 300 Router Kit (WNB2100)
Vårt inkommande är Fiberlan och en bredbandsswitch som heter Inteno. Har kopplat Netgear till den.
Isp = Telia.
__________________
Senast redigerad av juliaslilla 2010-07-12 kl. 20:37.
Citera
2010-07-12, 21:13
  #5
Medlem
Vegsens avatar
Kan vara Platstypen som spökar, har haft samma problem med trådlöst nätverk.

Gå in i Kontrollpanelen > Nätverks- och delningscenter > Anpassa.
På Platstyp kommer antingen Publikt eller Privat vara i kryssat, vad du än har så prova att byt till den som ej är kryssad.

Funkar inte detta kan du ju alltid prova att göra om profilen för det trådlösa nätverket, brukar lösa det mesta.
Citera
2010-07-12, 23:39
  #6
Medlem
hasenfrasens avatar
Om du har lösenord på den trådlösa routern är enda lösningen (för vista/windows7) att ta bort existerande trådlös anslutning och skapa en på nytt. Slår du in fel lösenord första gången spelar det ingen roll om du senare anger rätt lösen - du MÅSTE radera anslutningen och skapa den på nytt igen.
Citera
2010-07-13, 19:59
  #7
Medlem
Provade båda inget fungerade dock.. Har tagit kontakt med min granne som kan mycket om datorer så han sitter och kollar på den nu. Hoppas på det bästa!
Tack för hjälpen i alla fall alla!
Citera
2014-07-06, 00:53
  #8
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
Lånar denna tråden lite eftersom jag sitter med exakt samma problem som TS. Ägnat hela kvällen åt att försöka få igång trådlösa på min sambos dator utan framgång så jag hoppas kunna få hjälp här av något geni.

Fick en ny router idag av telia eftersom den gamla havererat. Kopplade in den och anslöt min egna laptop (win 8) till wifi och det funkar utmärkt. När det var dags att koppla upp via trådlöst från min sambos dator med win vista så gick det inte lika smidigt. "Oidentifierat nätverk", Åtkomst: endast lokalt. Har googlat hela kvällen och har åtminstone identifierat gemensamma nämnare med alla som har samma problem och det är att nätverket envisas med att ändra sig till publikt hela tiden, att det nästan uteslutande är vista os som drabbas och att nätverket står som oidentifierat (går ej att ändra).

Läste att en usb sticka med mobilt bredband (som jag installerade i förrgår) kunde "slå ut" windows egna drivers eller liknande så trodde att problemet skulle lösas med en systemåterställning men icke. Har testat alla amatörmässiga åtgärder jag kan komma på att göra dvs starta om routern, datorn, ominstallera det trådlösa nätverket osv men kommer inte ut på nätet med sambons dator.

Under tiden som jag skrivit detta inlägg har nätverket ställt in sig i "identifiering sker" läge och då ändras det automatiskt till publikt nätverk för att därefter bli "oidentifierat nätverk". Vad ska jag göra?
Citera
2014-07-23, 15:43
  #9
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
Lånar denna tråden lite eftersom jag sitter med exakt samma problem som TS. Ägnat hela kvällen åt att försöka få igång trådlösa på min sambos dator utan framgång så jag hoppas kunna få hjälp här av något geni.

Fick en ny router idag av telia eftersom den gamla havererat. Kopplade in den och anslöt min egna laptop (win 8) till wifi och det funkar utmärkt. När det var dags att koppla upp via trådlöst från min sambos dator med win vista så gick det inte lika smidigt. "Oidentifierat nätverk", Åtkomst: endast lokalt. Har googlat hela kvällen och har åtminstone identifierat gemensamma nämnare med alla som har samma problem och det är att nätverket envisas med att ändra sig till publikt hela tiden, att det nästan uteslutande är vista os som drabbas och att nätverket står som oidentifierat (går ej att ändra).

Läste att en usb sticka med mobilt bredband (som jag installerade i förrgår) kunde "slå ut" windows egna drivers eller liknande så trodde att problemet skulle lösas med en systemåterställning men icke. Har testat alla amatörmässiga åtgärder jag kan komma på att göra dvs starta om routern, datorn, ominstallera det trådlösa nätverket osv men kommer inte ut på nätet med sambons dator.

Under tiden som jag skrivit detta inlägg har nätverket ställt in sig i "identifiering sker" läge och då ändras det automatiskt till publikt nätverk för att därefter bli "oidentifierat nätverk". Vad ska jag göra?


Nu har jag fått problemet fixat så jag ska upplysa er andra om vad felet var så att ni slipper sitta och googla i timtal i onödan.

Vista klarar inte av att hantera högsta krypteringssäkerheten på de nyaste modemen så efter en nedgradering av säkerheten funkar internet som normalt.
Citera
2016-12-01, 14:09
  #10
Medlem
fick samma problem löste de genom att starta om dhcp genom att diagnosera
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback