Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-11, 01:11
  #1
Medlem
Hej!

Jag är 21 år gammal och för tillfället arbetslös. Sedan jag gick ut ur gymnasiet för 1 år sedan så har jag inte haft något fast arbete. Jag är utbildad elektriker men inte ett dugg sugen på att arbeta som det, anledningen till att jag en gång i tiden valde elprogrammet var mest för att polarna gjorde det (själv så hade jag då liksom nu inte en aning om vad jag ville bli). Så här i efterhand får jag konstatera att det var mitt livs hitills största misstag.

Hur som helst, jag tänkte i alla fall sätta mig ner nu och en gång för alla bestämma vad jag ska göra av mitt liv innan det är för sent. Tänkte kolla om någon här på Flashback kanske har några förslag på yrken som kan tänkas passa mig? Här är lite information om mig själv:

• Jag föredrar att arbeta självständigt! Det är absolut inte så att jag är någon folkskygg enstöring, jag föredrar bara att kunna göra saker och ting på mitt eget vis utan att behöva ta hänsyn till andra i alltför stor utsträckning.
• Jag arbetar hellre med huvudet än med händerna.
• Jag är tyvärr inte mycket mer än normalbegåvad. Jag skulle dock vilja påstå att jag är mer allmänbildad än andra i min åldersgrupp (om det nu är någon bedrift med tanke på att jag är 80-talist).
• Jag har dåliga betyg (pga. dålig studiemotivation). Jag är beredd att plugga upp dessa vid behov och möjlighet.
• Jag är dålig på att hantera stress.
• Jag är inget emot att hoppa på en längre utbildning.

Några förslag?
Citera
2010-07-11, 01:22
  #2
Avstängd
reyears avatar
Städare kanske? Kanske inte...
Gör som min vän, utbilda dig till allt möjligt, bli så allmänbildad du kan bli. Det kan man komma långt på, bara så att du vet.
Citera
2010-07-11, 01:29
  #3
Medlem
Kung Räkas avatar
datavetare kanske?


3 års utbilding räcker för att få bra jobb

enkelt att komma in

extremt låg arbetslöshet och bra lön

intellektuellt utmanande
Citera
2010-07-11, 01:37
  #4
Medlem
Har en polare som går en 3 årig data- och systemvetenskap utbildning. Ska tydligen vara en mycket bra utbildning, men stor chans till ett bra jobb. Marknaden går endast åt ett håll, och det är uppåt. Jag ska börja att läsa upp mina enstaka betyg på Komvux nu till hösten, för att sedan komma in på just denna utbildning.
Citera
2010-07-11, 02:06
  #5
Medlem
redbet111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanguard
Hej!

Jag är 21 år gammal och för tillfället arbetslös. Sedan jag gick ut ur gymnasiet för 1 år sedan så har jag inte haft något fast arbete. Jag är utbildad elektriker men inte ett dugg sugen på att arbeta som det, anledningen till att jag en gång i tiden valde elprogrammet var mest för att polarna gjorde det (själv så hade jag då liksom nu inte en aning om vad jag ville bli). Så här i efterhand får jag konstatera att det var mitt livs hitills största misstag.

Hur som helst, jag tänkte i alla fall sätta mig ner nu och en gång för alla bestämma vad jag ska göra av mitt liv innan det är för sent. Tänkte kolla om någon här på Flashback kanske har några förslag på yrken som kan tänkas passa mig? Här är lite information om mig själv:

• Jag föredrar att arbeta självständigt! Det är absolut inte så att jag är någon folkskygg enstöring, jag föredrar bara att kunna göra saker och ting på mitt eget vis utan att behöva ta hänsyn till andra i alltför stor utsträckning.
• Jag arbetar hellre med huvudet än med händerna.
• Jag är tyvärr inte mycket mer än normalbegåvad. Jag skulle dock vilja påstå att jag är mer allmänbildad än andra i min åldersgrupp (om det nu är någon bedrift med tanke på att jag är 80-talist).
• Jag har dåliga betyg (pga. dålig studiemotivation). Jag är beredd att plugga upp dessa vid behov och möjlighet.
• Jag är dålig på att hantera stress.
• Jag är inget emot att hoppa på en längre utbildning.

Några förslag?

Det här var riktigt intressant. Alla dessa punkter stämmer in på mig till 100%, förutom att jag är ett par år äldre. Hursomhelst.

Det vore bra ifall du berättade lite mer om dina intressen, är det i första hand en teknisk eller samhällsvetenskaplig utbildning du är intresserad av?

Sen tycker inte jag att du ska lägga för stor vikt i huruvida du brinner för något speciellt ämne utan försöka lista ut vad du är duktig på. Är man duktig/intresserad av något så brukar man trivas. Sen bör man även ta hänsyn till hur det ser ut på arbetsmarknaden och om lönerna är acceptabla för dig.

Att du sen funderar på att plugga upp betygen tycker jag låter helt värdelöst och tidskrävande, detta förutsätter att du har ett slutgiltigt betyg för söka universitetet, och att du givetvis också har behörighet för det programmet du vill gå. Annars skulle jag bara rekommendera högskoleprovet, vilket man kan plugga till och få bra snitt på.
Citera
2010-07-11, 10:40
  #6
Medlem
Om jag var du så skulle jag studera samhällsvetenskapliga ämnen eftersom du tycker om att jobba självständigt.

Bli Sociolog? Statsvetare? Kulturgeograf? Du kan bli Handläggare, analytiker, utredare, konsult, Planerare och massor av roliga arbeten samt bra tjänat lön.

I samhällsvetenskapliga ämnen arbetar man mycket självständigt och ska lösa problem.
Och snitten ligger ju inte direkt på 20.00 såvida du inte väljer att studera i Lund, SU eller GBG.
Men på någon högskola kommer du absolut in och kanske på enstaka universitet.

Vad har du i snitt?
Citera
2010-07-11, 13:55
  #7
Medlem
Tack för svaren!

Datavetare är nog inte aktuellt för mig, jag är på tok för dålig på matte. Systemvetare ska jag däremot kika närmare på, det kanske skulle kunna vara något.

Teknisk eller samhällsvetenskaplig utbildning spelar ingen roll, jag är öppen för bådadera (jag lutar möjligtvis lite mer åt en teknisk utbildning). Lönen bryr jag mig inte så mycket om (även om en bra lön givetvis är ett stort plus i kanten), hellre ett roligt och intressant arbete med en halvtaskig lön än ett arbete med en kanonlön som jag vantrivs med.

Mitt snitt ligger nog på 10.5 ( ), jag valde som sagt heeelt fel gymnasieprogram så min studiemotivation var väl inte den bästa (tror jag hade närmare 50% frånvaro och jag pluggade nog inte inför ett enda prov).


Jag är sugen på någon form av programmerare/webbutvecklare men det faller lite på att jag som sagt ogillar att arbeta i grupp.
Citera
2010-07-11, 14:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanguard
Tack för svaren!

Datavetare är nog inte aktuellt för mig, jag är på tok för dålig på matte. Systemvetare ska jag däremot kika närmare på, det kanske skulle kunna vara något.

Teknisk eller samhällsvetenskaplig utbildning spelar ingen roll, jag är öppen för bådadera (jag lutar möjligtvis lite mer åt en teknisk utbildning). Lönen bryr jag mig inte så mycket om (även om en bra lön givetvis är ett stort plus i kanten), hellre ett roligt och intressant arbete med en halvtaskig lön än ett arbete med en kanonlön som jag vantrivs med.

Mitt snitt ligger nog på 10.5 ( ), jag valde som sagt heeelt fel gymnasieprogram så min studiemotivation var väl inte den bästa (tror jag hade närmare 50% frånvaro och jag pluggade nog inte inför ett enda prov).


Jag är sugen på någon form av programmerare/webbutvecklare men det faller lite på att jag som sagt ogillar att arbeta i grupp.


Då ska du nog studera data och systemvetenskap, som andra nämnde tidigare, det är bra lön och du kommer ha roligt i många arbetsplatser samtidigt som "du lutar lite mer åt teknik utbildning".
Men jag ser också att du har en känsla för samhällsvetenskapliga utbildningar och inom det området får du många intressanta arbeten plus bra ingångslön.

Men jag tycker att du ska plugga upp dina betyg i komvux först, men då är nackdelen att du kommer hamna i grupp 2 dvs B2 i urvals grupperna och detta är nytt inför året och du behöver nog inte vara orolig tror jag.

Men något har du att göra i framtiden iallafall.
Citera
2010-07-11, 14:24
  #9
Medlem
Shiverks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanguard
Tack för svaren!

Datavetare är nog inte aktuellt för mig, jag är på tok för dålig på matte. Systemvetare ska jag däremot kika närmare på, det kanske skulle kunna vara något.

Teknisk eller samhällsvetenskaplig utbildning spelar ingen roll, jag är öppen för bådadera (jag lutar möjligtvis lite mer åt en teknisk utbildning). Lönen bryr jag mig inte så mycket om (även om en bra lön givetvis är ett stort plus i kanten), hellre ett roligt och intressant arbete med en halvtaskig lön än ett arbete med en kanonlön som jag vantrivs med.

Mitt snitt ligger nog på 10.5 ( ), jag valde som sagt heeelt fel gymnasieprogram så min studiemotivation var väl inte den bästa (tror jag hade närmare 50% frånvaro och jag pluggade nog inte inför ett enda prov).


Jag är sugen på någon form av programmerare/webbutvecklare men det faller lite på att jag som sagt ogillar att arbeta i grupp.

Oroa dig inte för betygen. Så länge du inte är fullständigt efterbliven så kommer du in om du skriver högskoleprovet. Den som kom in på systemvetenskap med lägst hpresultat i Linköping förra året hade 0,5 tror jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback