• 1
  • 2
2004-04-30, 20:34
Medlem
pr00zaks avatar
Varför har svenska kyrkan i psalmböckerna tagit bort ett av budorden i "10 Guds bud"?

Du skall inte göra dig någon bildstod, någon avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden.

Istället för det borttagna andra budordet så har man delat på följande till två budord:

Du skall inte ha begär till din nästas hus. Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

Nån som vet varför svenska kyrkan gjort detta? Är det för att rättfärdiga sina jesussymboler och kors eller för att man skall kunna bygga stora överdimensionerade kyrkor som är fyllda med guld och dyra tavlor eller vad?
Citera
2004-04-30, 21:49
Medlem
Lechonians avatar
Syftet med det budet var ju uppenbarligen att förhindra dyrkandet av diverse avgudabilder, knappast att förhindra användandet av kristna symboler. De kanske tyckte att budet inte behövdes i det moderna samhälle, vad vet jag.
Citera
2004-04-30, 23:18
Medlem
Peta i Guds ord ?! Ofattbart. Vet ni när detta gjordes och i vilken psalmbok?

MVH
Citera
2004-04-30, 23:44
Medlem
pr00zaks avatar
Är inte säker men jag tror att det skedde någon gång på sjuttiotalet och kanske är det så än idag.
Citera
2004-05-01, 00:13
Medlem
Ok!

Om jag förstått det ärtt så är du kristen men uppskattar inte kyrkan. Vilken grupp ansluter du dig till? (om jag får fråga av ren nyfikenhets skull)

MVH
Citera
2004-05-01, 19:15
Medlem
suryoyos avatar
Jag är kristen och uppskattar inte svenska kyrkan, då det enbart är antagningar i bibeln som läses där.
Herr muslim, ta ett exempel att du bor i ett land där alla är anslutna till ahmadya rörelsen, trotts att du inte håller med deras tro ansluter du dig?
Så du menar med andra ord att om man har lite annorlunda trosuppfattning kan man inte vara ansluten till en religion?
Citera
2004-05-01, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pr00zak
Varför har svenska kyrkan i psalmböckerna tagit bort ett av budorden i "10 Guds bud"?

Har kyrkan verkligen gjort detta?
Jag slog upp nya bibelövesättningen på http://www.bibeln.se/. Där står det i och för sig inget om att det finns tio budord men texten lyder:

Citat:
5 Mos 5:7

Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

5 Mos 5:8

Du skall inte göra dig någon bildstod, någon avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden.

5 Mos 5:9

Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig

5 Mos 5:10

men visar godhet mot tusenden när man älskar mig och håller mina bud.
och senare
Citat:
5 Mos 5:21

du skall inte ha begär till din nästas hustru, och du skall inte ha lust till din nästas hus eller åker, hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

I vilken psalmbok har man ändrat? Är det inte så att "Du skall inte göra dig någon bildstod..." är en del av budet "Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig."?
Citera
2004-05-01, 19:40
Moderator
Ruskigbusss avatar
Nu är ju inte jag kristen, men tycker ändå att frågan är lite intressant.
Tänk om översättarna trixar med texten! Kanske till och med är så att Bibeln inte är konstant?! Att det inte är Guds ord, utan bara människor som har skrivit i den och ändrat eftersom politiska hänsyn tas!!

Sarkasmen åsido, enligt Bible.com så ser de tio budorden (på engelska) ut så här:
http://www.bible.com/answers/acommintro.html
Citat:
Ursprungligen postat av Bible.com
Number 1: Thou Shalt Have No Other Gods Beside Me

Number 2: Thou Shalt Not Worship Any Graven Images

Number 3: Thou Shalt Not Take the Name of the Lord Thy God in Vain

Number 4: Remember the Sabbath Day to Rest and Keep it Holy

Number 5: Honor Thy Father and Thy Mother

Number 6: Thou Shalt Not Kill

Number 7: Thou Shalt Not Commit Adultery

Number 8: Thou Shalt Not Steal

Number 9: Thou Shalt Not Bear False Witness

Number 10: Thou Shalt Not Covet Anything That is Thy Neighbor's

Citera
2004-05-01, 21:09
Medlem
pr00zaks avatar
de tio budorden finns med längst bak i psalmböckerna också. det är i dem som nämnda ändringar är gjorda.
Citera
2004-05-01, 21:18
Medlem
Eremitens avatar
I.
Du skall inga andra gudar hafwa för mig.
Du skall intet beläte göra dig efter något slags liknelse, af det som ofwantill är i himlen, eller nedantill på jorden, eller i wattnet nedanom jorden. Du skall icke tillbedja dem, och icke låta draga dig till att tjena dem; ty Herren din Gud är en nitälskande Gud, som hemsöker fädernas missgerning uppå barnen, intill tredje och fjerde led, dem som mig hata; och gör barmhertighet intill många tusende, på dem som mig älska och hålla mina bud.

II.
Du skall icke missbruka Herrans din Guds namn; ty Herren skall icke låta honom blifwa ostraffad, som hans namn missbrukar.

III.
Sabbatsdagen skall du hålla, att du honom helgar; såsom Herren din Gud dig budit hafwer.
Sex dagar skall du arbeta, och göra all din syssla.; men sjunde dagen är Herrans din Guds sabbat: då skall du intet arbete göra, icke heller din son, eller din dotter, eller din tjenare, eller din tjenarinna, eller din oxe, eller din åsna, eller all din boskap, eller din främling som inom dina portar är; på det att din tjenare och din tjenarinna må hafwa ro, så wäl som du.
Och du skall komma ihåg, att du war ock en träl uti Egyptens land, och Herren din Gud förde dig ut derifrån med stark hand och med utsträckt arm: derföre hafwer Herren din Gud budit dig, att du skall hålla sabbatsdagen.

IV.
Hedra din fader och din moder, såsom Herren din Gud budit hafwer, på det att du må länge lefwa, och att dig må wäl gå uti det land, som Herren din Gud dig gifwa skall.

V.
Du skall icke dräpa.

VI.
Du skall icke göra hor.

VII.
Du skall icke stjäla.

VIII.
Du skall icke bära falskt wittnesbörd emot din nästa.

IX.
Du skall icke hafwa lust till din nästas hustru.

X.
Du skall icke begära din nästas hus, åker, tjenare, tjenarinna, oxe, åsna, eller hwad som helst din nästa tillhörer.
Citera
2004-05-01, 21:31
Medlem
pr00zaks avatar
låter som ett utdrag ur en gammal bibel eller psalmbok.
Citera
2004-05-01, 21:34
Medlem
Eremitens avatar
Citat:

Detta är en del av första budordet.

Citat:
Istället för det borttagna andra budordet så har man delat på följande till två budord:

Du skall inte ha begär till din nästas hus. Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.
Detta är två budord, som du kan läsa i mitt förra inlägg.

Jag glömde nämna i mitt förra inlägg att jag hämtade de tio budorden från 1877 års bibelutgåva.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback