Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-22, 18:59
  #25
Medlem
Tampiss avatar
Tidigare idag pangade jag hem Dragon Quest Builders till mitt PS Vita! Tänkte slå ihjäl lite tid på jobb.

Har aldrig spelat något Dragon Quest-spel tidigare. Några pointers vad gäller DQ Builders - eller är det bara till att dra ut och börja härja?
Citera
2018-09-22, 19:13
  #26
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tampis
Tidigare idag pangade jag hem Dragon Quest Builders till mitt PS Vita! Tänkte slå ihjäl lite tid på jobb.

Har aldrig spelat något Dragon Quest-spel tidigare. Några pointers vad gäller DQ Builders - eller är det bara till att dra ut och börja härja?
Builders är ju lite av ett sidosteg i dragon quest serien. Spelar mer som en jrpg variant av minecraft. Var ett tag sen jag lirade det, och då på ps4 men gillade det skarpt trots att jag inte är ett fan av minecraft spel som går ut på att bygga, men skillnaden här var att det fanns en story att spela, uppdrag och quest som uppmuntrar en till byggandet och plocka upp material, så det föll mig väldigt väl i smaken. Ett riktigt bra spel.

Var som sagt ett tag sen jag spelade så kommer inte ihåg hundra men tror man måste spela klart story mode först innan man kan köra free mode och bygga lite som man vill, men det lär du bli varse om ganska tidigt. Då är det ju som sagt bara dra igenom storyn, den ger en objektiv men sen hur du bygger är ju helt upp till dig så man är inte så fastlåst utan har mycket frihet i sitt byggande. Så det är ju egentligen bara att dra igång.
Citera
2018-09-22, 19:18
  #27
Medlem
Tampiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Builders är ju lite av ett sidosteg i dragon quest serien. Spelar mer som en jrpg variant av minecraft. Var ett tag sen jag lirade det, och då på ps4 men gillade det skarpt trots att jag inte är ett fan av minecraft spel som går ut på att bygga, men skillnaden här var att det fanns en story att spela, uppdrag och quest som uppmuntrar en till byggandet och plocka upp material, så det föll mig väldigt väl i smaken. Ett riktigt bra spel.

Var som sagt ett tag sen jag spelade så kommer inte ihåg hundra men tror man måste spela klart story mode först innan man kan köra free mode och bygga lite som man vill, men det lär du bli varse om ganska tidigt. Då är det ju som sagt bara dra igenom storyn, den ger en objektiv men sen hur du bygger är ju helt upp till dig så man är inte så fastlåst utan har mycket frihet i sitt byggande. Så det är ju egentligen bara att dra igång.

Det var byggandet som lockade mig lite! Tänkte ha spelet på jobb att fördriva lite tid med. Har fått känslan att man lätt kan lägga ifrån sig spelet en stund då och då om det dyker upp arbetsuppgifter.

Tack för kommentar!
Citera
2021-01-23, 19:48
  #28
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Två år senare har jag lirat om Dragon quest XI med S versionen som släpptes nyligen på PS/Xbox/PC, tidigare på switch. Lika bra såklart. Ok pris med halva priset (320) för originalversionen vid release. Jämfört med exempelvis Persona 5 royal som var 499. Måste dock säga att det nya materialet är mediokert och inte värt det. Utan det är original materialet som är värt en andra genomspelning med nya trophies och om man gillar stötta bra utvecklare. De nya uppdragen med sina partymembers som kommer efter ACT 1 känns mer som filler. Och det är verkligen inget som behövs för att spel som redan är 60 timmar långt för storyn. Tickington kanske är roligare för veteraner.
Citera
2021-02-07, 20:14
  #29
Medlem
AVGN/James Rolfe har precis gjort ett avsnitt om Dragon Quest's Timeline - Chronologically Confused lite kul eftersom jag sitter/sliter med DQ I-II på SFC från 1993 som är "uppdaterade" versioner av originalen. Mysiga spel men man får ju köra en guide på gamefaqs parallellt då min japanska duger till att förstå menyer och ord här och där men knappast större dialogfönster. Men dom håller absolut även om random battle hell kan tära på tålamodet ibland. Har också DQ V och VI till Super Famicom men aldrig spelat och DQ VIII till PS II även här den japanska versionen lol.

Ja spelen är fristående afaik men det finns redan i tvåan en direkt blinkning till DQ1 när man en bit in i spelet kommer till den "kontinent" där Radatome slottet ligger vilket är var man börjar i ettan. I ettan är det både en slott och en närliggande mindre by men i tvåan har de båda växt samman. Dessutom ligger boss slottet kvar att beskåda i närheten men är numera raserat av tidens tand. DQ2 ska utspelas kanske 300-400 år efter 1:an. Sådana små grejer tillför faktiskt väldigt mycket på något vis.
__________________
Senast redigerad av Abendland 2021-02-07 kl. 20:42.
Citera
2021-05-27, 19:10
  #30
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Mycket kul som utannonserades igår på 35th year anniversary.

Dragon Quest 12. Visste vi väl ar på gång men äntligen officiellt. Ska tydligen bli "mörkare" och mer vuxet än tidigare spel. Ska äen göra en del ändringar i combat (snälla ta inte bort turnbased). Inga plattformar eller releasedatum ännu dock. Intressant och se om dom satsar på att utnyttja fulla kraften av next gen eller se till att få med sig så många på resan som möjligt med Switch och PS4 där den stora publiken finns.

Remake av Dragon quest 3. Samma här. Inga plattformar eller releasedatum. Men här kan vi vara säkra på att switchen är med. Förmodligen både ps4 och switch sen BC med PS5. Kanske PC, och Xbox om dom pallar göra en version för den lilla skaran som bara har den konsolen och är intresserade av dessa spel.

Dragon quest Treasure. Har ingen direkt koll men citerar direkt här.
Citat:
An ‘RPG treasure hunting adventure’ starring characters from Dragon Quest 11, set before the events of the numbered title, that’s also planning a simultaneous worldwide release.

Sen en Online och en offline version av DQ10. Ett spel som aldrig släppts i väst tidigare. Hoppas dom planerar det. Inget officiellt att det kommer till väst. Men hoppas iallafall på offline versionen. Online skiter jag i.

Sen något mobilspel. Dont care Men blir säkert stort i Japan då dom älskar spela på mobilen.

Ja tror jag fick med allt.
Citera
2021-05-27, 20:14
  #31
Medlem
Elementarts avatar
Jag är lite sugen på att köra igenom nå Dragon Quest, har aldrig lirat något i serien tidigare, men funderar på att köpa det som finns till Nintendo Switch.
Citera
2021-05-27, 20:31
  #32
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Jag är lite sugen på att köra igenom nå Dragon Quest, har aldrig lirat något i serien tidigare, men funderar på att köpa det som finns till Nintendo Switch.
Det är väl framförallt XI man ska köra igenom. Det senaste. Men gillar man klassiska turnbased jrpg finns ju även de gamla spelen 1, 2, och 3 att spela på switch också. Men dessa är ju från så tidigt som 1986 så det är ju gamla NES spel ska man komma ihåg med grafik och annat. Sen finns ju ganska uppskattade spinoff som dragon quest heroes och Dragon quest builders.

Dragon quest heroes ett så kallat musous spel där man tar sig an horder av fiender, medan Dragon quest builders är ett storydrivet "minecraft" typ av spel där man kan bygga och sånt.
Citera
2022-10-08, 18:27
  #33
Medlem
WizardPolices avatar
En serie spel jag själv nyss upptäckt. Spelar 5an nu. 5an och 8an påstås vara de bästa i serien så jag köpte dom till att börja med. För mig som gammal ålderman som fastnat för FF 1-9 och andra gamla hederliga turnbased rollspel och vägrar ta klivet in i den nya generationens rollspel - så är detta mumma för själen. För mig är det en helt ny spelserie att utforska.

Först tyckte jag det kändes en smula fjantigt med alla gulliga monster och kooky story, men spelet har helt klart växt på mig. Nu är jag 14 timmar in och har precis kommit till punkten när man kan börja rekrytera besegrde monster till sitt party.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback