Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-07-10, 16:37
  #1
Medlem
Shuyins avatar
Tänkte att denna serie kunde få en allmän tråd när jag nu med ljus och lykta letar efter om Dragon Quest VI: Realms of Reverie har översatts till Engelska eller ej. Vad det verkar så är spelet omgjort och släppt till Nintendo Ds - dock bara på japanska ännu.

De har ju släppt och översatt IV, V, IX till Ds och också släppt VIII till Playstation 2. Så, jag antar väl att det kommer men synd att det inte verkar finnas någon information tillgänglig. Det enda DQ jag har spelat klart är just VIII och det var riktigt bra, en mer lättsam variant mot Final Fantasy måhända.

Spelar nu IX som tydligen kom till Europa i år - börjat bra där med. Skulle vara intressant om någon har provat spinoff spelet till Wii där man använder Wii kontrollen som en sabel i närstrid mot fienden. DQ Swords något heter det.

Läser också att den tioende delen är under utveckling för Wii.
Citera
2011-04-10, 13:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Tänkte att denna serie kunde få en allmän tråd när jag nu med ljus och lykta letar efter om Dragon Quest VI: Realms of Reverie har översatts till Engelska eller ej. Vad det verkar så är spelet omgjort och släppt till Nintendo Ds - dock bara på japanska ännu.
Jag tror inte att det finns på engelska ännu, men jag har läst rykten på olika forum om att en översättning kanske kommer snart;
i annat fall så finns ju alltid ROMs som en nödlösning, eftersom de oftast brukar vara översatta av fans.

Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Läser också att den tioende delen är under utveckling för Wii.
Ja det stämmer, tror att det till och med nästan är klart.

Mina personliga favoriter just nu är delarna till NES, har just klarat Dragon Quest 4 och måste säga att slutbossen var ganska lätt.
__________________
Senast redigerad av Peter_18 2011-04-10 kl. 14:01.
Citera
2018-08-28, 16:33
  #3
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Någon som ska skaffa nya elusive age som kommer här tidigt september? Kikade in på metacritic och spelat har fått väldigt fint bemötande så här långt. Uppe på 90 i score. Och detta som ett traditionellt jrpg spel. Det är sällan man ser dem höjderna för såna spel. Är ju typ persona 5 som kan skryta med det. Själv har jag CE utgåvan bokad sen ett bra tag tillbaka så har varit hypad rätt länge, en hype som gick upp ett par steg efter att ha kikat in på metacritic.
Citera
2018-08-28, 19:15
  #4
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Någon som ska skaffa nya elusive age som kommer här tidigt september? Kikade in på metacritic och spelat har fått väldigt fint bemötande så här långt. Uppe på 90 i score. Och detta som ett traditionellt jrpg spel. Det är sällan man ser dem höjderna för såna spel. Är ju typ persona 5 som kan skryta med det. Själv har jag CE utgåvan bokad sen ett bra tag tillbaka så har varit hypad rätt länge, en hype som gick upp ett par steg efter att ha kikat in på metacritic.

Oj, kul att få en notifiering om en åtta år gammal tråd. Intresset i tråden säger väl det mesta om hur DQ serien mottas i väst kanske hehe. Jag klarade nyligen sjunde spelet i serien och det var fan ett maraton till spel, tog mig över ett halvår att klara. Men spelade mest på buss och tåg, så fint att det var på 3DS.

Därför är jag kanske lite mätt på serien just nu men 11an ser ju fantastisk ut får jag säga. Det kommer dock inte på 3DS som det gjorde i Japan, så lutar åt Steam för egen del. Men jag kommer inte köpa det vid lansering, pga av nämnda skäl ovan.

Men skriv gärna vad du tycker om spelet när du har kommit en bit in. Hoppas att spelserien får ett uppsving med 11an.
Citera
2018-09-05, 07:28
  #5
Medlem
Detvarenolyckas avatar
Köpte Elusive Age igår men har bara hunnit spela någon timme än så länge. Men det känns som ett väldigt mysigt spel. Gillar det engelska röstskådespeleriet, är svag för den då det låter charmigt.

DQ8 spelade jag skiten ur på PS2 och spelade om det för någon månad sedan till 3DS. Det är ett av mina favoritspel.

Hoppas på att få mer tid till att spela mer av Elusive Age, ska bli spännande att se hur det står sig i jämförelse med DQ8.
Citera
2018-09-09, 11:41
  #6
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Håller med om att spelet känns mysigt. Älskar verkligen den vackra och färgrika världen. Är dock starkt emot engelskt röstskådespel i jrpg. Faktiskt lite av en gamebreaker för mig. Men å andra sidan fick jag nyss lära mig att japanerna inte har något röstskådespel alls, utan man har bara lagt till röster för att anpassa sig till västerländska spelare, så har helt enkelt dragit ned röst ljudet helt. Blir ytterligare en nostalgifaktor tillsammans med det väldigt klassiska turn based som dem har, alltså en story och dialog med språkbubblor. Saknar dem lite grann från tidigare final fantasy spel exempelvis.

Bara 2 timmar in nu men dem är iallafall superlovande.
Citera
2018-09-09, 13:15
  #7
Medlem
Tobbsans avatar
Jag har inte heller kommit så långt men är än sålänge riktigt bra! Klassisk RPG-stil som jag föredrar än den mer "moderna" stilen ( ex FFXV). Min enda kritik just nu är musiken. Overworld låten är hemsk och den spelas ju ofta. Var tvungen att sänka musikljudet.
Citera
2018-09-11, 22:33
  #8
Medlem
wemas avatar
Jag hade ju tänkt spela DQ XI men jag la beställning hos Spelbutiken på releasedagen. Redan då var det slut i lager. Men tänkte att ett spel som är såpass nytt kommer ju snabbt in på lager igen. Icke sa nicke och nu är det dessutom slutsålt i alla butiker på nätet. Bortsett GameStop
som jag inte kommer stödja under några som helst omständigheter. Supporten meddelar att inte ens leverantören vet när det kan tänkas dyka upp igen.
DQ är väl inte så stort i Sverige? Skickade man 10 kopior till Sverige eller lyckades man bygga upp en såpass stor hype att det verkligen drog iväg?

Hoppas ni andra har kul med spelet. Jag ville bara få ranta av mig lite!
__________________
Senast redigerad av wema 2018-09-11 kl. 22:46.
Citera
2018-09-12, 01:33
  #9
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wema
Jag hade ju tänkt spela DQ XI men jag la beställning hos Spelbutiken på releasedagen. Redan då var det slut i lager. Men tänkte att ett spel som är såpass nytt kommer ju snabbt in på lager igen. Icke sa nicke och nu är det dessutom slutsålt i alla butiker på nätet. Bortsett GameStop
som jag inte kommer stödja under några som helst omständigheter. Supporten meddelar att inte ens leverantören vet när det kan tänkas dyka upp igen.
DQ är väl inte så stort i Sverige? Skickade man 10 kopior till Sverige eller lyckades man bygga upp en såpass stor hype att det verkligen drog iväg?

Hoppas ni andra har kul med spelet. Jag ville bara få ranta av mig lite!

Du råkar inte bo i Stockholm? För det finns två ex kvar i Liljeholmen och 1 ex i Sickla Webhallen.
Citera
2018-09-12, 05:49
  #10
Medlem
wemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Du råkar inte bo i Stockholm? För det finns två ex kvar i Liljeholmen och 1 ex i Sickla Webhallen.

Såg det. Men Sthlm är tyvärr för långt bort.
Citera
2018-09-12, 12:49
  #11
Medlem
wemas avatar
Enligt Spelbutiken beräknar dem att få in nya den 28/9. Om det är någon annan sate som också sitter och väntar.
Citera
2018-09-12, 17:20
  #12
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wema
Jag hade ju tänkt spela DQ XI men jag la beställning hos Spelbutiken på releasedagen. Redan då var det slut i lager. Men tänkte att ett spel som är såpass nytt kommer ju snabbt in på lager igen. Icke sa nicke och nu är det dessutom slutsålt i alla butiker på nätet. Bortsett GameStop
som jag inte kommer stödja under några som helst omständigheter. Supporten meddelar att inte ens leverantören vet när det kan tänkas dyka upp igen.
DQ är väl inte så stort i Sverige? Skickade man 10 kopior till Sverige eller lyckades man bygga upp en såpass stor hype att det verkligen drog iväg?

Hoppas ni andra har kul med spelet. Jag ville bara få ranta av mig lite!
Ta inte illa upp, men kul och höra att spelet är slutsålt (alltså säljer bra). Tycker det är trist att jrpg går under radarn i väst. Dem förtjänar mer uppmärksamhet, det gynnar också kommande titlar som inte alla lokaliseras hela tiden alternativt att det tar lång tid innan dem kommer till väst. Men beklagar att just du blev utan.

Kan annars tipsa om att spelet finns inne på amazon UK sida. Kostar 41 pund. Med valutaomväxling och frakt ska deta nog inte gå på mer än 599 svenska kr, alltså standardpriset för spel i sverige. Har handlat många gånger från amazon och har bra erfarenheter. Leveranstiden blir ju lite längre men om det dröjer till den 29 för spelbutiken lär det gå snabbare med amazon, om du nu inte kan vänta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback