Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-28, 12:16
  #3409
Medlem
Bättre att lägga pengarna på aktier i amerikanska vapen- eller fångindustrin
Citera
2017-02-28, 15:21
  #3410
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Personligen förstår jag inte hur folk kan handla kläder på HM. Kläderna är ofta gjorda av barnarbetare och vuxna som har otroligt dåliga löner och dåliga levnadsförhållanden. HM har blivit rika på just detta. Deras kläder är skräp och håller bara några tvättar. Men det är väl så här företag blir stora nuförtiden på bekostnad av andra. Aktien är alldeles för övervärderad.

Här i Kambodja tjänar man lika mycket i fabrik som vilket annat simpelt jobb som helst.

Lägsta lönen inom tygindustrin SKA vara 150$/mån enligt lag. Säkerligen tjänar många mindre vilket dom även gör utanför den industrin. Bartendern på mitt stammishak med fru och barn tjänar 130$/mån. Kanske lite mer slappt jobb att sitta i en bar och hälla upp öl lite då och då iof.

Slutsatsen av det blir att deras liv förmodligen hade varit lika dåliga för det, eller kanske sämre om dom hade saknat jobb.

Med det sagt ska jag även förtydliga att jag inte är emot bättre arbetsförhållanden här i Kambodja men sanningen är som den är. Massvis med folk saknar jobb och dom hade inte tjänat mer för det.
Citera
2017-02-28, 15:31
  #3411
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Här i Kambodja tjänar man lika mycket i fabrik som vilket annat simpelt jobb som helst.

Lägsta lönen inom tygindustrin SKA vara 150$/mån enligt lag. Säkerligen tjänar många mindre vilket dom även gör utanför den industrin. Bartendern på mitt stammishak med fru och barn tjänar 130$/mån. Kanske lite mer slappt jobb att sitta i en bar och hälla upp öl lite då och då iof.

Slutsatsen av det blir att deras liv förmodligen hade varit lika dåliga för det, eller kanske sämre om dom hade saknat jobb.

Med det sagt ska jag även förtydliga att jag inte är emot bättre arbetsförhållanden här i Kambodja men sanningen är som den är. Massvis med folk saknar jobb och dom hade inte tjänat mer för det.

Kambodja? Jag trodde att du var i Thailand. Nu vet jag inte i vilka länder som HMs billiga kvantitetskläder görs någonstans, men jag tror inte att det är i Kambodja. Om folket i dessa länder skulle investera i aktier kanske de skulle bli rikare.
Citera
2017-02-28, 15:37
  #3412
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kambodja? Jag trodde att du var i Thailand. Nu vet jag inte i vilka länder som HMs billiga kvantitetskläder görs någonstans, men jag tror inte att det är i Kambodja. Om folket i dessa länder skulle investera i aktier kanske de skulle bli rikare.

Nej nej, Kambodja är det jag bor i.

Dom har haft tillverkling i Kambodja. Var väl så sent som förra året dom fick en del kritik för sina fabriker här. Eller om förhållande i fabrikerna som tillverkar deras produkter iaf. Om något förändrats vet jag ej.

Försök få en lokalbo att spara 5$ i månaden för bättre tider du. Man fungerar inte så här. Pengar spenderas i samma takt dom kommer in och har man lite extra blir det fest med grannarna.

Polarens tjej berättade tom att hon måste spendera alla sina pengar för att när hon sparade blev familjen sjuk. Jag har försökt lite försiktigt några gånger men det är som att prata med ett träd. Inte aktier men att spara lite när dom haft dåliga tider och inte kunnat betala sina hyror.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2017-02-28 kl. 15:42.
Citera
2017-02-28, 23:25
  #3413
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Nej nej, Kambodja är det jag bor i.

Dom har haft tillverkling i Kambodja. Var väl så sent som förra året dom fick en del kritik för sina fabriker här. Eller om förhållande i fabrikerna som tillverkar deras produkter iaf. Om något förändrats vet jag ej.

Försök få en lokalbo att spara 5$ i månaden för bättre tider du. Man fungerar inte så här. Pengar spenderas i samma takt dom kommer in och har man lite extra blir det fest med grannarna.

Polarens tjej berättade tom att hon måste spendera alla sina pengar för att när hon sparade blev familjen sjuk. Jag har försökt lite försiktigt några gånger men det är som att prata med ett träd. Inte aktier men att spara lite när dom haft dåliga tider och inte kunnat betala sina hyror.

Det är lika svårt som att få svensken att avstå från att låna till lägenhet med 10 x eget kapital.
Citera
2017-03-04, 06:42
  #3414
Moderator
TheLuckys avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2017-03-11, 15:02
  #3415
Avstängd
swekredits avatar
Kan någon se om det går att blanka dessa följande aktier hos nordnet, avanza eller liknande.

catb
mrvc
intt
Citera
2017-03-24, 14:02
  #3416
Medlem
lobstoks avatar
Vad köper ni vid krasch?
Citera
2017-03-27, 17:27
  #3417
Medlem
Har ni något tips på oljeaktier?

Själv har jag tittat lite på Enquest PLC som är verksamt på Nordsjön samt African Petroleum Corporation. Har även kikat på de amerikanska motsvarigheterna så som ConocoPhilips och så vidare. Men själv letar jag främst efter billigare aktier. Har ju trots allt inte mer än 10.000 att investera i.

Döm mig inte, är relativt ny på det här med aktiehandel!
Citera
2017-03-28, 13:58
  #3418
Medlem
lobstoks avatar
Citat:
Viktigt meddelande i ABB Ltd – erbjudande om Utdelningsförfarande 2017
I år föreslår ABB:s styrelse att en utdelning om CHF 0,76 lämnas och att denna utbetalas med ABB:s vinstmedel vilket, enl schweizisk skattelagstiftning, innebär att utdelningen blir föremål för schweizisk källskatt (35 %). Men aktieägare med svensk skattehemvist kan här anmäla sitt deltagande i ett Utdelningsförfarande då de i så fall kommer att erhålla utdelningen utan avdrag för schweizisk källskatt, utdelningen beskattas enl svenska skatteregler. Observera att anmälda aktier i Utdelningsförfarandet innebär att dessa inte kan säljas under perioden 4 - 7 april 2017 eftersom aktierna då är föremål för omregistrering till ABB U-aktie (en tillfällig aktiesort, se närmare på ABB:s hemsida) Observera också att om du inte anmäler ditt deltagande i Utdelningsförfarandet så kommer det att dras 35 % schweizisk källskatt i den kommande utdelningen.
Är väl bara att tacka ja?
Citera
2017-05-11, 13:10
  #3419
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Tror personligen TS har rätt i att H&M är en bra investering just nu. Jag skulle absolut kunna överväga att ta en position.

Ett orosmoln: H&M har en mycket stor del av sina inköp i USD och större delen av försäljningen i andra valutor. Det innebär att vinstmarginalen blir sämre vid en stark USD och det är just vad vi har nu och detta ser inte ut att ändras inom kort. H&Ms värdering är ganska hårt knuten till just vinstmarginalen. Är detta redan inprisat? Är det inprisat fullt ut?
Hur långt ned kan HM sjunka? Står i runt 213 nu. Själv har jag trott att "botten" var någonstans runt 220, men... Risken är ju att internethandeln kapar än mer från butikerna generellt och att HM inte får ordenligt snurr på sin egen E-handel.

Efter att ha besökt några butiker i personligt studiesyfte, tycker jag också att de måste göra något åt inredningen och hur de presenterar sina varor. Känns lite väl mycket Coop Forum över det hela i dagsläget. Tror att dagens konsumenter blir allt mer känslostyrda och stimuleras i högre grad av miljön i butikerna. Så här har HM en hemläxa om de vill hänga med i utvecklingen.
Citera
2017-05-11, 13:13
  #3420
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Personligen förstår jag inte hur folk kan handla kläder på HM. Kläderna är ofta gjorda av barnarbetare och vuxna som har otroligt dåliga löner och dåliga levnadsförhållanden. HM har blivit rika på just detta. Deras kläder är skräp och håller bara några tvättar. Men det är väl så här företag blir stora nuförtiden på bekostnad av andra. Aktien är alldeles för övervärderad.
Problemet är väl bara att även dyrare kläder ofta är gjorda i samma fabriker. Kanske bättre kvalitet, men inte alltid har jag märkt. Även om jag kan hålla med om att HM verkar ha sjunkit i kvalitetsgrad senare tid på de grejer jag köpte där, jämfört med några år sedan. Men det tycker jag gäller även dyrare märken, inom särskilt skor, men även konfektion i övrigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback