Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-08, 21:47
  #1
Medlem
mac-muirs avatar
Har sökt och googlat.

På senaste tiden har jag varit lite... missnöjd med vår skolledning. Det känns som om rektorn bara är på plats för att han/hon måste och ingen i ledningen verkar bry sig om att driva skolan framåt :/

Jag tror att jag skulle kunna göra jobbet bättre (med risk för att låta som jag lider av hybris)

Så, hur ska man göra för att bli kvalificerad för en rektorsstjänst? Går tredje året på NV-programmet med bra betyg, om det hjälper.
Citera
2010-07-08, 22:00
  #2
Medlem
erlgs avatar
Det absolut vanligaste är att du har lärarexamen, enligt skollagen kan pedagogisk insikt ha förvärvats på annat sätt och andra bakgrunder finns också, som officer eller präst, men detta är undantag. Du skall sedan ha tjänstgjort som lärare några år - Här kan man framhålla att många av dem som sedan blir rektorer har utredningsuppdrag inom kommun och förvaltning samt olika utvecklingsprojekt under sin lärartid. Ganska många framtida rektorer har också fackliga uppdrag, och då i synnerhet inom Lärarnas Riksförbund. Efter, tror jag, fem år kan man söka skolledarhögskolan. Det är i och för sig inget måste, men blir allt mer vanligt. Du läser där en magister eller master på halvfart och studerar då arbetsrätt, juridik, förvaltningsekonomi, gruppsykologi och ledarskap. Detta tar två till fyra år. Därefter kan du söka rektorstjänster. Det vanligaste är att du som arbetslagsledare söker en biträdande rektorstjänst som utlyses internt. Efter något år kan man söka en riktig rektorstjänst. Konkurrensen om tjänsterna är hård, och i de flesta fall krävs tidigare rektorserfarenhet. Du kommer att gå in på en lön som ligger på 40-45000 och har i de flesta fall en skaplig löneutveckling. Även om det finns undantag så är det en tioårig resa från lärarexamen till rektorstjänst.
Citera
2016-02-07, 11:56
  #3
Medlem
En rektor är i allmänhet oengagerad och ointresserad av vad som händer i klassrummet och på skolgården. Och när det dyker upp problem på Lundbergs internat skrivs det spaltmeter om det. Men det är som vanligt i Sverige. Oengagemang och ointresse är våra riktlinjer. Men vi värnar för det vidriga och ser upp till människor som förstör. Det är vårt engagemang.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback