Flashback bygger pepparkakshus!
2010-07-08, 16:41
Medlem
absentiss avatar
Fick en liten idé, vad sägs om ett underforum/forum/vad det nu heter som behandlar snabbfrågor? Alltså korta, koncista frågor som behöver snabba svar. Det skulle kunna skapas ett sådant forum i varje kategori, om det vore så, men det mest optimala vore kanske att ha forumet "Snabbfrågor" i "Övrigt" kanske.

Tycker även att trådar som varit inaktiva i Snabbfrågor i mer än, tja, säg 2 dagar, ska automatiskt tas bort, eller något.

Varför behövs detta? Jo, för att slippa små trådar i de övriga forumen utan diskussionsunderlag vilket i sin tur underlättar för alla moderatorer.

Idéen kan säkert utvecklas en hel del, kom gärna med era egna åsikter!

Eder tillgivne,
absentis
Citera
2010-07-08, 16:44
Medlem
anooonyms avatar
Kallas "chatten"

Denna tråd är lite samma ämne, typ. https://www.flashback.org/t1170819
Citera
2010-07-08, 16:46
Medlem
absentiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anooonym
Kallas "chatten"

Denna tråd är lite samma ämne, typ. https://www.flashback.org/t1170819

Problemet med chatten är att det kan vara mäkta svårt att både komma in i diskussionen och att ställa nya frågor. Har själv upplevt det i chatten ibland, att jag ofta ignoreras när jag kommer in och vill ha hjälp med någonting.
Citera
2010-07-08, 17:09
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absentis
Problemet med chatten är att det kan vara mäkta svårt att både komma in i diskussionen och att ställa nya frågor. Har själv upplevt det i chatten ibland, att jag ofta ignoreras när jag kommer in och vill ha hjälp med någonting.

Det kanske är för att du förväntar dig att alla ska släppa allt bara för att hjälpa dig?
Det finns en jättebra hjälp om man snabbt vill ha svar på frågor och det funkar i dom allra flesta fall.
http://www.google.com
Citera
2010-07-08, 17:17
Medlem
absentiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Det kanske är för att du förväntar dig att alla ska släppa allt bara för att hjälpa dig?
Det finns en jättebra hjälp om man snabbt vill ha svar på frågor och det funkar i dom allra flesta fall.
http://www.google.com

Missförstå mig inte nu, jag marscherar inte in i chatten och bara basunerar ut en fråga i tro om att folk ska hjälpa mig direkt, men det är även svårt att smyga sig in i diskussionen som pågår. Och som du själv säkert vet så hittar man inte allting med Google. Men men, då var det väl en kass idé .

Oftast har jag personligen inga problem med att hitta svar på mina små snabbfrågor, men jag tänkte att det kanske kunde underlätta så att vi slipper skittrådar i resten av Flashback.
Citera
2010-07-08, 17:21
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absentis
Missförstå mig inte nu, jag marscherar inte in i chatten och bara basunerar ut en fråga i tro om att folk ska hjälpa mig direkt, men det är även svårt att smyga sig in i diskussionen som pågår. Och som du själv säkert vet så hittar man inte allting med Google. Men men, då var det väl en kass idé .

Oftast har jag personligen inga problem med att hitta svar på mina små snabbfrågor, men jag tänkte att det kanske kunde underlätta så att vi slipper skittrådar i resten av Flashback.

Det är en dålig ide för Flashback. Iallafall som jag ser det.
Orsaken är att vi inte vill bli en sökmotor för människor som är lata utan vi vill vara ett forum där man kan diskutera ämnen som man tycker är intressanta.

Kommer man till flashback för snabbt få svar på frågor utan någon som helst eget arbete så tror jag man har missuppfattat lite vad flashback är för något.

Kan ju säga att detta är min helt personliga åsikt och att jag på intet sätt talar på något officiellt sätt för forumet.
Citera
2010-07-08, 17:30
Medlem
absentiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Det är en dålig ide för Flashback. Iallafall som jag ser det.
Orsaken är att vi inte vill bli en sökmotor för människor som är lata utan vi vill vara ett forum där man kan diskutera ämnen som man tycker är intressanta.

Kommer man till flashback för snabbt få svar på frågor utan någon som helst eget arbete så tror jag man har missuppfattat lite vad flashback är för något.

Kan ju säga att detta är min helt personliga åsikt och att jag på intet sätt talar på något officiellt sätt för forumet.

Självklart förstår jag att Flashback är ett diskussionsforum i grund och botten, men det är väl dumt att förneka det faktum att folk alltid kommer att ställa frågor på Flashback? Som sagt var det ju en idé främst för att slippa onödiga trådar med tunt diskussionsunderlag i resten av Flashbacks delar, samtidigt som medlemmarna har en plats att ställa sina små korta vardagliga frågor som kan behöva snabba och korta svar (till exempel hur man enklast marinerar en stek, vad vet jag).

Men men, det är bara min personliga åsikt.
Citera
2010-07-08, 18:03
Medlem
hejjjsan123s avatar
Fördelen är väl att man inte skitar ner andra trådar.

Nackdelen, är om man registrerar sig, för att använda FB som ett smidigare google.

Svårt att säga om det är bra för sidan, men värt att tänka på.
Citera
2010-07-14, 18:43
Medlem
Neighbourhoodspacemans avatar
Tycker det låter som en bra ide
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in