Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-04-29, 18:36
  #1
Medlem
Peter Harolds avatar
Hej kära vänner!

Jag söker information om en eventuell incident vid reaktorn i Ågesta, troligtvis 1969. Jag söker både teknisk information, men också uppgifter om hur saken uppmärksammades av medierna och om eventuell mörkläggning.

Jag har inte några kunskaper om bakgrundsfakta i den här frågan, så ni är fria att ösa ert kunnande över mig!

Tack på förhand!

Peter Harold
Citera
2004-04-29, 19:13
  #2
Medlem
Det är svårt att ge information om något som inte har hänt, men du kan ju alltid fråga här.
Citera
2004-04-29, 19:29
  #3
Medlem
scratchys avatar
Jag känner inte till det, men av nyfikenhet gjorde jag en liten sökning. Det enda jag hittade var dock en nätdebatt där någon talar om nån händelse i Ågesta:
http://www2.unt.se/untmall/1,2883,TY...ID=319,00.html

Skribenten skrev under med namn, du kanske kan ringa och fråga honom...
Citera
2004-04-29, 19:29
  #4
Awaiting Email Confirmation
CgiBinLadens avatar
Citat:
On 1 May 1969, technicians lost control over the Ågesta nuclear reactor, which is located in a suburb of Stockholm.

(392.3826) WISE-Stockholm - A series of improbable events led to a near meltdown. The reactor operated from 1964 to 1974. Besides being used for military research, the reactor supplied about 30,000 homes with hot water.

In mid-April 1993, after 24 years of silence, Karl-Erik Sandstedt, then Assistant Director of the Ågesta reactor, explained the incident to DN (the largest newspaper in Sweden). He stated, "It was without a doubt the most serious incident in the history of the Swedish nuclear industry."

The accident occurred when early in the morning a technician made an error in a routine change of a valve. A connection exploded and 500 tons of water ran over the complex. The water fell from a cooling tower 30 meters over the reactor building. On its way down, it knocked out the reactor control system. Short circuits resulted in valves opening and closing at random. Several times throughout the day the emergency core cooling system was a hair away from failure. The public was not notified. Officials determined that evacuation of the area at risk could not take place fast enough.
Jag känner inte till så mycket om Ågestareaktorns konstruktion, tyvärr. Så här blir det lite gissningar:

Ett kyltorn fanns tydligen i Ågesta. Sådana har vin inte på några andra reaktorer vad jag vet. Ett kyltorn är en väldigt bred skorsten, man brukar kunna se ett sånt i Simpsons när Homer går till jobbet.

Nåväl, om vattnet läckte från toppen av kyltornet så borde rimligtvis hela kyltornet vattenfyllts vilket tyder på att man hade ett okontrollerat flöde av vatten, och ingenstans att göra av det. Sådant är vi garderade mot i våra moderna kärnkraftverk.

Vattnet kan ha slagit ut kontrollsystemet genom att knäcka en kabelstege och slita av kablarna, eller genom att kortsluta viktiga delar. Detta tyder på att alla kontrollsystem låg öppet, inte olikt konstruktionen hos t ex de ryska WVER-kraftverken på Kolahalvön. Att kortslutningarna verkligen orsakade spontana manövrar i ventilerna är intressant. SKI började inte ta hänsyn till detta fenomen i sina säkerhetskrav förrän på 90-talet.

Sen står det inte så mycket mer i notisen ovan.

Var man nära en härdsmälta? Kanske, beroende på reaktortyp. Men det tycks inte som om man blåst av någon ånga, vilket annars inträffar då reaktorn blir överhettad. Så jättenära kan man knappast ha varit.

Det som är intressant är dels om man hade några styrstavar? Styrstavar kan man normalt föra in i reaktorn, så absorberar de strålningen och kärnreaktionen avtar. Numera finns det nödsystem för att skjuta in stavarna men det skulle inte förvåna mig om man kunde skjuta in dem för hand i Ågestareaktorn, för den var ganska liten. Varför användes inte dessa?

Vattnet som kom ut var förmodligen helt ofarligt eftersom ingen radioaktivitet tycks ha läckt ut. Men 500 kubik vatten trollar man inte bort. Vart tog det vägen? Kyltorn har idag befunnits vara en skaplig härd för Legionellabakterier, för övrigt.
Citera
2004-04-29, 19:42
  #5
Awaiting Email Confirmation
CgiBinLadens avatar
Hörrö, Peter!

Varför tar du inte och beställer den här:

96:51 The Flooding Incident at the Ågesta Pressurized Heavy Water Nuclear Power Plant

C. Dahlgren
Division of Nuclear Power Safety, Royal Institute of Technology, Stockholm, Sweden.
March 1996


Surfa in hos SKI (www.ski.se) och beställ skiten, jag tror till och med att dne är gratis.
Citera
2004-04-29, 20:29
  #6
Banned
Nisses avatar
Det är inte denna reaktorn du menar? ?
Det snackas i artiklen om 3 st forskningsreaktorer.

http://www.e.kth.se/org/emission/1998/3/r1.html

står visserligen ingen om någon olycka men,men...
Citera
2004-04-29, 22:38
  #7
Awaiting Email Confirmation
CgiBinLadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse
Det är inte denna reaktorn du menar? ?
Ågesta är den som kallas för R3 i den artikeln.

Fotnot förresten:

Idag har de fyra reaktorerna vid Ringhals namnen R1-R4, vilket kanske kan leda till viss förväxling.
Citera
2004-04-29, 23:50
  #8
Medlem
Fat bastards avatar
En hel del information om Ågestaanläggningen hittar du i den oerhört tunglästa boken:svenska förintelsevapen(utveckling av kemiska och nukleära stridsmedel 1928-70) Av Wilhelm Agrell.
WWW.historiskamedia.com
Citera
2004-04-30, 10:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
En hel del information om Ågestaanläggningen hittar du i den oerhört tunglästa boken:svenska förintelsevapen(utveckling av kemiska och nukleära stridsmedel 1928-70) Av Wilhelm Agrell.
WWW.historiskamedia.com

Jag rekommenderar Agrells bok inte bara för Ågesta utan också för mycket annan information om arbetet med en svensk atombomb.

Jag tycker att Ågestahändelsen verkligen förtjänar mer uppmärksamhet än den fått. Det är frustrerande att standardreferensen man brukar få är en serie artiklar i tidskriften "Ny Teknik" (men SKI referensen låter ju seriös). Jag tror att jag har en del material, ska kolla lite.
Citera
2004-04-30, 16:21
  #10
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udda boktips
Jag rekommenderar Agrells bok inte bara för Ågesta utan också för mycket annan information om arbetet med en svensk atombomb.

Sant, sant, mycket intressant bok men som sagt riktigt tungläst med en otrolig massa hänvisningar och fotnötter.
Citera
2004-05-10, 15:45
  #11
Medlem
Peter Harolds avatar
1000 tack!

Tusen tack för alla svar, kära vänner!
Citera
2004-05-11, 14:58
  #12
Medlem
gintimes avatar
Adam 2

Har för mig att anläggningen kallades Adam 2 . Har varit inne i den ett par gånger för ca: 10 år sedan i egenskap av väktare, som jag var på den tiden. En kuslig upplevelse vill jag lova. Mögliga kaffekoppar står kvar vid kontrollpanelen. Rockar å träskor hänger kvar i omklädnings-skåpen. Det ser ut som om de har bara gått där i från å lämnat allt för att komma tillbax nästa dag. Fast allt e dammigt å mögligt. Nere i anläggningen finns det stora rum med bakelit-brytare å diverse kontroller. Det liknar mest en scen från en sämre sfi-film.
Att man har fått detta att funka ter sig nästan overkligt när man vet hur det ser ut där inne. men men, månlandaren var väl inte direkt hi-tech den heller.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback