Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-07, 19:27
  #1
Medlem
Jag planerar att hyra ut min lägenhet och fick idag ett mail av en kille som citat "Är 24år och studerar till civilingenjör". Han är den typiske civilingenjören. Varför?
  • Ni väljer er utbildning för att få en titel.
  • Ni presenterar aldrig vad ni egentligen blir. Civilingenjör i IT? Maskinteknik? Industriell ekonomi?
  • Ni är tror att ni har högsta lönerna när ni får er examen, men är dumma nog att glömma bort att ni också har högsta studieskulderna.

Wikipedia, den högst trovärda sidan på nätet, förklarar:

"Civilingenjör, förkortat civ.ing., är en yrkesexamen som i Sverige från och med 1 juli 2007 motsvarar fem års heltidsstudier (300 högskolepoäng). Tidigare har utbildningen varit på först fyra år (fram till 1984) och därefter fyra och ett halvt år (fram till 2007). Titeln är skyddad."


Kan ni inte ändra om eran hälsningsfras till: "Hej jag heter Klas och läser en teknisk utbildning på fem års heltidsstudier och har den högsta studieskulden av alla studenter"?

När jag konfronterat några av er har jag fått förklaringen, "För den stora massan hjälper det inte att man beskriver vad man studerar, om det är IT eller industriell ekonomi, utan kommer längst med att säga civilingenjör". Lagom trovärdigt. INGEN vet vad en civilingenjör kommer att arbeta med eftersom det är brett nog att inte ens omnämnas. Att däremot säga IT gör saken helt annorlunda.

Ta av er kostymen, slappna av och kom ner på jorden alla civilingenjörer!
Citera
2010-07-07, 19:31
  #2
Medlem
petardylovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maci
Jag planerar att hyra ut min lägenhet och fick idag ett mail av en kille som citat "Är 24år och studerar till civilingenjör". Han är den typiske civilingenjören. Varför?
  • Ni väljer er utbildning för att få en titel.
  • Ni presenterar aldrig vad ni egentligen blir. Civilingenjör i IT? Maskinteknik? Industriell ekonomi?
  • Ni är tror att ni har högsta lönerna när ni får er examen, men är dumma nog att glömma bort att ni också har högsta studieskulderna.

Wikipedia, den högst trovärda sidan på nätet, förklarar:

"Civilingenjör, förkortat civ.ing., är en yrkesexamen som i Sverige från och med 1 juli 2007 motsvarar fem års heltidsstudier (300 högskolepoäng). Tidigare har utbildningen varit på först fyra år (fram till 1984) och därefter fyra och ett halvt år (fram till 2007). Titeln är skyddad."


Kan ni inte ändra om eran hälsningsfras till: "Hej jag heter Klas och läser en teknisk utbildning på fem års heltidsstudier och har den högsta studieskulden av alla studenter"?

När jag konfronterat några av er har jag fått förklaringen, "För den stora massan hjälper det inte att man beskriver vad man studerar, om det är IT eller industriell ekonomi, utan kommer längst med att säga civilingenjör". Lagom trovärdigt. INGEN vet vad en civilingenjör kommer att arbeta med eftersom det är brett nog att inte ens omnämnas. Att däremot säga IT gör saken helt annorlunda.

Ta av er kostymen, slappna av och kom ner på jorden alla civilingenjörer!


Ehm ok, avundsjuk för att du inte är smart nog att få 300 högskolepoäng?
Damn. Gör väl inget om han är 24 bast, pluggar och vill hyra lägenhet?
Citera
2010-07-07, 19:36
  #3
Medlem
The_Aces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maci
Jag planerar att hyra ut min lägenhet och fick idag ett mail av en kille som citat "Är 24år och studerar till civilingenjör". Han är den typiske civilingenjören. Varför?
  • Ni väljer er utbildning för att få en titel.
  • Ni presenterar aldrig vad ni egentligen blir. Civilingenjör i IT? Maskinteknik? Industriell ekonomi?
  • Ni är tror att ni har högsta lönerna när ni får er examen, men är dumma nog att glömma bort att ni också har högsta studieskulderna.

Wikipedia, den högst trovärda sidan på nätet, förklarar:

"Civilingenjör, förkortat civ.ing., är en yrkesexamen som i Sverige från och med 1 juli 2007 motsvarar fem års heltidsstudier (300 högskolepoäng). Tidigare har utbildningen varit på först fyra år (fram till 1984) och därefter fyra och ett halvt år (fram till 2007). Titeln är skyddad."


Kan ni inte ändra om eran hälsningsfras till: "Hej jag heter Klas och läser en teknisk utbildning på fem års heltidsstudier och har den högsta studieskulden av alla studenter"?

När jag konfronterat några av er har jag fått förklaringen, "För den stora massan hjälper det inte att man beskriver vad man studerar, om det är IT eller industriell ekonomi, utan kommer längst med att säga civilingenjör". Lagom trovärdigt. INGEN vet vad en civilingenjör kommer att arbeta med eftersom det är brett nog att inte ens omnämnas. Att däremot säga IT gör saken helt annorlunda.

Ta av er kostymen, slappna av och kom ner på jorden alla civilingenjörer!

Oj, snacka om att dra en hel yrkesgrupp över en kant.
Han ville väl bara påvisa att han studerar till något seriöst och att han är stolt över det. Inget fel med det.

För övrigt är nog ingenjör ett akademiskt yrke där du har en stor chans att slippa sitta i en kostym och svettas.
Citera
2010-07-07, 19:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petardylover
Ehm ok, avundsjuk för att du inte är smart nog att få 300 högskolepoäng?
Damn. Gör väl inget om han är 24 bast, pluggar och vill hyra lägenhet?

Du vet kanske att det inte krävs ett skit för att ta sig in på civilingenjörslinjen? Frånsett vissa enskilda stutuslinjer som teknisk fysik på KTH ets.
Citera
2010-07-07, 19:42
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av The_Ace
Oj, snacka om att dra en hel yrkesgrupp över en kant.
Han ville väl bara påvisa att han studerar till något seriöst och att han är stolt över det. Inget fel med det.

För övrigt är nog ingenjör ett akademiskt yrke där du har en stor chans att slippa sitta i en kostym och svettas.

Är det inte därför man börjar plugga, det var i alla fall mitt mål. Det, portfölj, mer fitta, skryt och be alla andra dra åt helvete då de per automatik är mindre värda. Vad som egentligen görs på jobb är skitsamma för det mesta bara man får sin titel.
Citera
2010-07-07, 19:42
  #6
Medlem
Wazas avatar
Det är bara ett gäng skadade mänskor som har läst alldeles för mycket teori men när det väl kommer till praktiken så fattar dom ingen ting.
Deras position existerar för att reta gallfeber på alla som ska jobba under dom och försöka göra om deras idéer till verklighet.
Citera
2010-07-07, 19:43
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Waza
Det är bara ett gäng skadade mänskor som har läst alldeles för mycket teori men när det väl kommer till praktiken så fattar dom ingen ting.
Deras position existerar för att reta gallfeber på alla som ska jobba under dom och försöka göra om deras idéer till verklighet.

Och vi lyckas med det, med beaktande av TS och ditt inlägg
Citera
2010-07-07, 19:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_Ace
Oj, snacka om att dra en hel yrkesgrupp över en kant.
Han ville väl bara påvisa att han studerar till något seriöst och att han är stolt över det. Inget fel med det.

För övrigt är nog ingenjör ett akademiskt yrke där du har en stor chans att slippa sitta i en kostym och svettas.

Det handlar inte om att vara stolt när presentatörerna går med tröjor med texten "Vi har högre lön än er". Det handlar om ren och skärt bekräftelsebehov.

Om de hade visat, med kunskap, hade jag tänkt annorlunda.
Citera
2010-07-07, 19:55
  #9
Avstängd
Arcturiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svittigneger
Är det inte därför man börjar plugga, det var i alla fall mitt mål. Det, portfölj, mer fitta, skryt och be alla andra dra åt helvete då de per automatik är mindre värda. Vad som egentligen görs på jobb är skitsamma för det mesta bara man får sin titel.

Var kommer alla idioter ifrån? Tydligen från högskolan. Världen är ur led ...
Citera
2010-07-07, 20:02
  #10
Medlem
axlosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maci
Du vet kanske att det inte krävs ett skit för att ta sig in på civilingenjörslinjen? Frånsett vissa enskilda stutuslinjer som teknisk fysik på KTH ets.


Eftersom så många droppar av första året så tar många linjer in fler än vad de egentligen har platser för.

Av mina upplevelser så verkar de flesta som hoppar av inte klara av kurserna.
Citera
2010-07-07, 20:09
  #11
Medlem
Grymtvalds avatar
Kan hålla med om att det är lätt att komma in på utbildningen till civilingenjör. Att ta examen är dock rätt svårt. Väldigt många hoppar av under första året. Fråga killen hur många poäng han har tagit. Dessutom bör du fundera på varför du är så avis på samhällets viktigaste yrkesgrupp.
Citera
2010-07-07, 20:09
  #12
Medlem
Grunt_Grunts avatar
Jag pluggade till civilingenjör, och även om jag har en hög lön nu så lär jag ha förlorat pengar på det då ens "livslön" tar jävligt mycket stryk av att missa 5 års arbete. Däremot så har jag ett sjukt soft och intressant jobb. Sen så var studenttiden den bästa i mitt liv. Så jag är jääävligt nöjd med att ha studerat till civilingenjör, men jag gjorde det aldrig för pengarna. Åtminstone bland mina vänner så delar de flesta min inställning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback