Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-07, 18:28
  #1
Medlem
Jag har aldrig sett en zigenare som jobbar, inte en sån zigenare som det syns på att han eller hon är zigenare. Aldrig har jag t.ex. sett en zigenare med tjuvkjol jobba nånstans?

Nån som vet vad dom jobbar med, dom som alltså faktiskt jobbar..?

Finns det många zigenare som assimileras och är som vem som helst, eller håller dom sig fortfarande med varandra?
Citera
2010-07-07, 18:34
  #2
Medlem
MoLoKs avatar
Några jobbar inom romska organisationer. Några jobbar säkert som hemspråkslärare. Andra jobbar som personliga assistenter åt släktingar.

De få som har vanliga jobb är vanligtvis förskjutna av övriga släkten.

Men, som sagt, det finns inte en enda zigenarkvinna i traditionell kjol som har ett vanligt jobb. Inte en enda.
Citera
2010-07-07, 18:39
  #3
Medlem
NavierStokess avatar
Handlar dom inte med bilar? Har fått för mig att en del bilhandlare är zigenare.
Citera
2010-07-07, 18:39
  #4
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Några jobbar inom romska organisationer. Några jobbar säkert som hemspråkslärare. Andra jobbar som personliga assistenter åt släktingar.

De få som har vanliga jobb är vanligtvis förskjutna av övriga släkten.

Men, som sagt, det finns inte en enda zigenarkvinna i traditionell kjol som har ett vanligt jobb. Inte en enda.

Katarina Taikon skrev väl ett gäng barnböcker iaf.
Citera
2010-07-07, 18:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Några jobbar inom romska organisationer. Några jobbar säkert som hemspråkslärare. Andra jobbar som personliga assistenter åt släktingar.

De få som har vanliga jobb är vanligtvis förskjutna av övriga släkten.

Men, som sagt, det finns inte en enda zigenarkvinna i traditionell kjol som har ett vanligt jobb. Inte en enda.

Bygger du det på nåt eller är det uppskattningar?

Jag undrar hur många som är kulturella zigenare och hur många som bara är det genetiskt, typ en procentandel. Skulle vara intressant att veta hur fördelningen är mellan att vara delaktig i samhället som vem som helst och att hålla sig för sig själv och leva i stort sett som för 400 år sen, fast på bidrag och tjuverier och vad de nu sysslar med.

Dom man ser på är zigenare verkar ju leva ett riktigt skuggliv, totalt ointegrerade i den svenska kulturen. Frågan är vad fan dom gör här då liksom? Men dom har väl ingenstans annars att ta vägen.

Fattar bara inte varför man vill fortsätta leva som nån sorts skuggfigurs vampyrer århundrade efter århundrade. Alla skulle tjäna på om dom ville rota sig nånstans och bli en del av majoritetskulturen, allra mest de själva faktiskt.
Citera
2010-07-07, 18:44
  #6
Medlem
Youngboyss avatar
Det här är inte i Sverige, men när jag var i Bulgarien så var det en butiksinehavare som berätta det här för mig.

Detta är översatt till Svenska.

Jag gillar varken negers, Araber Serber eller Zigenare. Men du ser en neger(Afrikan) jobba som kock eller något annat, En arab kan driva en pizzeria eller någon kiosk eller liknande samma med Serber( Dom kunde också ha höga chefspositioner m.m och driva allt möjligt. Men Zigenare jobbar inte dom lever på andra och stjäl saker, jag tycker synd om turisterna som vistas hära. ( Var många Zigenare i området.)

Det sa en Bulgarier till mig om invandrare i Bulgarien, kanske är samma sak i Sverige?
__________________
Senast redigerad av Youngboys 2010-07-07 kl. 18:46.
Citera
2010-07-07, 18:50
  #7
Medlem
trickydicks avatar
Vet inte vad dom jobbar med, men de manliga zigenarna har ofta väldigt mycket pengar på sig.. Jag har flera gånger sett Ziggisar plocka upp buntar/rullar med 500-lappar.. Diskuterade det med några kompisar för ett tag sen, och alla hade sett eller uppmärksammat det.
Citera
2010-07-07, 18:50
  #8
Medlem
Jag som trodde att zigenare jobbade som spågummor och kontrollanter av stöldsystem och butikskameror.
Citera
2010-07-07, 19:02
  #9
Medlem
trickydicks avatar
Från Illustrerad vetenskap nr 13/2001

Citat:
Trots århundraden av förföljelse har zigenarnas traditioner, språk och kultur överlevt. Det beror inte minst på att romer har många knep för att umgås med ickezigenare utan att tappa ansiktet och utan att visa vad de tänker om dessa gajer. För romer är det till exempel en sport att lura de vita att visa medlidande, t ex att tigga med kryckor och med ett hungrigt barn i famnen eller att framstå som ödmjuk och obemedlad inför eventuella socialarbetare för att senare skratta högt åt de naiva gajerna som gått på föreställningen och pungat ut med sina allmosor.


Vart ett jävla liv om den artikeln, den är heller inte sökbar, på illvets hemsida, fast andra artiklar från samma tid är det.. Om jag minns rätt så fick Illvet få ut med en dementi…
Citera
2010-07-07, 19:03
  #10
Medlem
Bonzo666s avatar
Har stött på en del svenska romer (resandefolk) som jobbar inom byggsektorn. Jag hade aldrig trott att de var romer om de inte hade sagt det själva (av utseendet att döma alltså).

Många romer saknar utbildning vilket uppenbarligen ger en helt annan arbetsmarknad..
Citera
2010-07-07, 19:05
  #11
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Från Illustrerad vetenskap nr 13/2001



Vart ett jävla liv om den artikeln, den är heller inte sökbar, på illvets hemsida, fast andra artiklar från samma tid är det.. Om jag minns rätt så fick Illvet få ut med en dementi…

Har den artikeln inscannad nånstans på datorn om någon är intresserad.
Citera
2010-07-07, 20:16
  #12
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Säljer kastruller. Som pip-Larssons.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback