Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-07-07, 15:16
  #1
Medlem
Kawayukis avatar
Jag ska kanske få testa adderall mot ADHD och undrar om det är någon här som har erfarenhet av medicinen och kan redogöra för hur den fungerat?

Info: Wikipedia
Citera
2010-07-07, 15:17
  #2
Medlem
videostars avatar
De skriver väl inte ut adderall i Sverige?
Citera
2010-07-07, 15:21
  #3
Medlem
Kawayukis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videostar
De skriver väl inte ut adderall i Sverige?

Inte direkt, man måste först testa alla tillgängliga alternativ och funkar inte de så får man ansöka om licens från läkemedelsverket och blir den godkänd så beställs medicinen in från utlandet. Jag tror att just adderall är en relativt ny företeelse i Sverige.
__________________
Senast redigerad av Kawayuki 2010-07-07 kl. 15:26.
Citera
2010-07-10, 21:03
  #4
Medlem
LaResistances avatar
Ska få Adderall XR om ett par-tre veckor men hittar ingen från Sverige som går på preparatet, hade varit skoj att läsa lite om erfarenheter och vad man ev. har att förvänta sig.

Är det bara vi två som ska få medicinen eller vad är det frågan om?
Citera
2010-07-11, 15:15
  #5
Medlem
Slingshots avatar
Annars är ju Metamina ett alternativ.
Citera
2010-07-11, 20:19
  #6
Medlem
LaResistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Annars är ju Metamina ett alternativ.

Min läkare ansökte om licens till Metamina och fick som svar att patienten (dvs Jag) måste prova Adderall XR först, well man klagar inte då Adderall verkar ha mer godsaker i sig. Nu är jag ingen expert på ämnena men Adderall ser definitivt mer spännande ut för en lekman som mig om man kollar innehållsförteckningen.
Citera
2010-07-11, 20:27
  #7
Medlem
Eutychoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaResistance
Min läkare ansökte om licens till Metamina och fick som svar att patienten (dvs Jag) måste prova Adderall XR först, well man klagar inte då Adderall verkar ha mer godsaker i sig. Nu är jag ingen expert på ämnena men Adderall ser definitivt mer spännande ut för en lekman som mig om man kollar innehållsförteckningen.
Varför måste du prova Adderall, innan du kan se om Metamina fungerar? Metaminan måste ju onekligen vara den mildaste av dem, så det går inte ihop.
Citera
2010-07-12, 13:09
  #8
Medlem
LaResistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eutychos
Varför måste du prova Adderall, innan du kan se om Metamina fungerar? Metaminan måste ju onekligen vara den mildaste av dem, så det går inte ihop.

Håller med, makes no sense

Har ingen aning om hur läkemedelsverket tänkte där faktiskt men jag misstänker att Adderall ska introduceras på den svenska marknaden nu så det är väl av ekonomiska skäl man blir "påtvingad" medicinen

Men jag klagar inte, på pappret ser det ut att vara vinstlotten när det gäller ADHD-mediciner iaf.
Citera
2010-08-02, 13:37
  #9
Medlem
Kawayukis avatar
Det verkar som om läkemedelsverket vill introducera adderall på den svenska marknaden och nu pushar den medicinen framför den medicin som är standard, Metamina. Detta kan tyckas märkligt då metamina enligt diverse undersökningar har långt färre biverkningar, större effektivitet (framförallt vid ADD) och mycket billigare pris.

Min ansökan har i alla fall blivit godkänd och nu väntar jag på att medicinen ska tillverkas och skickas till mitt apotek. Kanske får dom den här veckan, vi får se.
Citera
2010-10-13, 13:29
  #10
Medlem
LaResistances avatar
Har fått mina och käkar just nu 20mg/dag. Vete fan om jag känner någon större skillnad, antar att 20mg är ganska så lite.

Dock så känns den lite smålyxig (som någon skrev i en annan tråd).

Än så länge verkar det som om den har potential och detta pga avsaknaden av biverkningar (förutom lite småtorr mun).


PS. blev kanske ett rörigt inlägg, skyller allt på att jag är nyvaken. DS.
Citera
2010-10-23, 22:00
  #11
Medlem
Min läkare har också ansökt om licens för adderall. Hur lång tid tog det att få ansökan fixad och Apotekets del fixade? Hur funkar den än så länge ?


( 4 veckor sedan ansökan skickats och tålamodet är inte det bästa, känns dessutom som att metamina är att föredra då man vill minska biverkningarna samt depot formuleringar kan vara svårare att få till)
Citera
2012-08-17, 02:06
  #12
Medlem
likeithards avatar
Bump!

Några adderallare här? Mest nyfiken.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback