Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2010-09-15, 09:54
  #25
Medlem
Min spetum tog typ ett halvår innan den slutade göra ont. Och de jag känner som har septum håller med om att den tar lång tid att läka helt. Så om det fortfarande vätskar lite är inget konstigt. Jag hade min i 5 år eller något och då och då var den "vätskande" ändå. Kan ju bero på att näsan är en slemhinna.
Är det föressten bara jag som tycker att det luktar illa i piercingen när man vaknar på morgonen? (särskilt efter en rejäl fylla)
Citera
2010-09-15, 21:57
  #26
Medlem
Arbetsblad1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isolement
Min spetum tog typ ett halvår innan den slutade göra ont. Och de jag känner som har septum håller med om att den tar lång tid att läka helt. Så om det fortfarande vätskar lite är inget konstigt. Jag hade min i 5 år eller något och då och då var den "vätskande" ändå. Kan ju bero på att näsan är en slemhinna.
Är det föressten bara jag som tycker att det luktar illa i piercingen när man vaknar på morgonen? (särskilt efter en rejäl fylla)

Okey, tack så jätte mycket för svaret

Att det luktar illa har jag aldrig varit med om faktiskt, hehe^^
Citera
2010-09-20, 09:46
  #27
Medlem
TIOROPPAROCHENAK4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isolement
Min spetum tog typ ett halvår innan den slutade göra ont. Och de jag känner som har septum håller med om att den tar lång tid att läka helt. Så om det fortfarande vätskar lite är inget konstigt. Jag hade min i 5 år eller något och då och då var den "vätskande" ändå. Kan ju bero på att näsan är en slemhinna.
Är det föressten bara jag som tycker att det luktar illa i piercingen när man vaknar på morgonen? (särskilt efter en rejäl fylla)

Min luktade fruktansvärt snuskigt första gången jag gjorde den, men andra gången luktade det ingenting!
Citera
2010-09-20, 15:31
  #28
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsblad1
Den är läkt helt annars, bara att det kommer sårvätska på ringen och undrar mer om det är normalt?
Att plocka ut den är inte alls relevant.

Du menar alltså att den är läkt fast det kommer sårvätska?
Citera
2015-11-22, 01:14
  #29
Medlem
Revivar tråden igen.

Piercade mig igår (Septum med en hästsko). Piercaren sa till mig att rengöra morgon och kväll med saltlösning. Jag gick till apoteket och bad om saltlösning. Fick en liten flaska med saltlösning (9mg/ml).

Är detta det som menas med "saltlösning"? Jag har kikat runt lite på youtube och diverse piercingsajter och samtliga pratar om att man ska göra sin egen lösning osv. Funkar det jag har lika bra eller?

Nu för 10 minuter sen när jag tvättade den doppade jag tops i lösningen och försökte komma åt runt hålet och ringen så att lösningen ska komma in mellan "köttet" och ringen. Jag rörde runt ringen lite och när jag först började röra på den behövde jag lirka lite då den satt fast lite. Jag rörde runt den lite så att saltlösningen verkligen skulle komma åt överallt. Gör jag rätt eller ska jag göra på ett annat sätt? Hur mycket ska det göra ont i början när man piercat sig?

Tacksam för svar :------------)
Citera
2017-01-02, 11:34
  #30
Medlem
tispe1988s avatar
Denna tråd är gammal men tänkte ändå dela med mig av min upplevelse av septumpiercing. Läser att vissa haft problem med läkning etc

När jag gjorde min piercing sa piercaren till mig att jag skulle tvätta 3-4 gånger om dagen i en vecka och därefter 1-2 ggr om dagen i ytterligare några veckor. Jag använde tops och tog först rent runt själva hålet och sen vred jag lite på hästskon och hällde rengöring över den och gned lite på den fram och tillbaka. Detta funkade väldigt bra på mig.
Min piercing har inte gjort ont, ytterst lite öm i näsan de första dagarna möjligtvis. Har inte varit svullen och inte heller varat eller direkt kommit någon vätska ifrån den. Efter en vecka kändes den nästan läkt. Dock väntade jag hela läketiden (ca 6 v) ändå innan jag bytte smycke! Dumt att riskera något.
Jag kanske hade tur eller väldigt bra läkekött, vad vet jag. Jag tycker att septum är den enklaste och minst smärtsamma piercing jag haft. Har haft ett par i läppen och en i tungan innan.

Och ja förresten, den gör inte särskilt ont att ta heller. Det som nog händer de flesta är att tårkanalerna kör igång och just när de sticker in kanylen är det typ omöjligt att ha ögonen öppna pga det så man sitter där som ett fån. Men värt de!


Hoppas detta kunde hjälpa någon!
Citera
2017-01-13, 19:06
  #31
Medlem
Ygrittes avatar
Delar med mig av min septumpiercing också

För det första gjorde det knappt ont, vilket förvånade mig.
Jag fick rådet att använda koksalt på tops vid rengöring. Två ggr/dag de första två veckorna, sedan en gång/dag i två-tre veckor.
Jag hade aldrig ont eller var svullen. Inget ont vid rengöring.

Jag använde mig dock av nässkölj med koksalt istället (kokade vattnet och lät det svalna, tillsatte salt köpt på apotek utan tillsatser etc). Det kändes som att det sköljdes ut bättre och rensade hela näsan, samt det är svårt att komma åt med tops där det är som trängst.

Efter två veckor skulle jag nog säga att det kändes läkt, men byt smycke först efter 6 veckor då läkningen förmodligen inte läkt på djupet.
Citera
2017-01-13, 19:31
  #32
Medlem
LilaFlaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ygritte
Delar med mig av min septumpiercing också

För det första gjorde det knappt ont, vilket förvånade mig.
Jag fick rådet att använda koksalt på tops vid rengöring. Två ggr/dag de första två veckorna, sedan en gång/dag i två-tre veckor.
Jag hade aldrig ont eller var svullen. Inget ont vid rengöring.

Jag använde mig dock av nässkölj med koksalt istället (kokade vattnet och lät det svalna, tillsatte salt köpt på apotek utan tillsatser etc). Det kändes som att det sköljdes ut bättre och rensade hela näsan, samt det är svårt att komma åt med tops där det är som trängst.

Efter två veckor skulle jag nog säga att det kändes läkt, men byt smycke först efter 6 veckor då läkningen förmodligen inte läkt på djupet.

Att ta ett litet septumhål gör som du säger inte speciellt ont. Jag tycker det gjorde väldigt ont att töja dock.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback