• 1
  • 2
2010-07-07, 05:55
Medlem
Hej!

Har precis införskaffat mig en till gitarr och är på jakt efter ett trevligt hardcase (koffert) som kan skydda skönheten. Dock har casen jag tittat på inte de "perfekta" måtten - och då jag inte har någon erfarenhet av för stora case så lyder min fråga helt enkelt: är risken hög att det kan bli skador på gitarren vid flyg eller annan transport om caset diffar 3cm i höjd, 2cm i bredd och 4cm i djup?

Tack på förhand!
Citera
2010-07-07, 06:12
Medlem
ragmuss avatar
Jag har faktiskt ingen aning, men om nu fallet vore så att den skadades kan man ju alltid lägga exempel 3-4 frigolit bitar, eller rent av vad som helst så det blir tight!
Citera
2010-07-07, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragmus
Jag har faktiskt ingen aning, men om nu fallet vore så att den skadades kan man ju alltid lägga exempel 3-4 frigolit bitar, eller rent av vad som helst så det blir tight!
Det har du faktiskt rätt i, packa med några extra t-shirts i caset snyggt.

Vore ändå skönt att slippa göra det varje gång det beger sig, lär tröttna på det ganska kvickt...
Senast redigerad av musikpojken 2010-07-07 kl. 06:21.
Citera
2010-07-07, 12:08
Medlem
JuliusWasHeres avatar
Extra utrymme till bärs bara
Citera
2010-07-07, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuliusWasHere
Extra utrymme till bärs bara
Dricka på jobbet är inte så snyggt...

Låt oss hålla tråden lite seriös. Är väldigt angelägen att veta ifall det kan bli skador på innehållet om caset är för stort.

Tacksam för svar!
Citera
2010-07-07, 16:51
Medlem
Tror det inte kommer ge några märkvärdiga skador.
Citera
2010-07-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musikpojken
Hej!

Har precis införskaffat mig en till gitarr och är på jakt efter ett trevligt hardcase (koffert) som kan skydda skönheten. Dock har casen jag tittat på inte de "perfekta" måtten - och då jag inte har någon erfarenhet av för stora case så lyder min fråga helt enkelt: är risken hög att det kan bli skador på gitarren vid flyg eller annan transport om caset diffar 3cm i höjd, 2cm i bredd och 4cm i djup?

Tack på förhand!

Min elgitarr förvarar jag i mitt akustiska hardcase för att jag är lite för snål för att köpa ett till elgitarren och det finns ingen musikaffär hära i närheten. Så vad jag gjort är att tagit ett överkast till sängen som ej används och packat caset, Det blir lite tungt men funkar hur bra som helst . Om gitarren ligger och slänger i caset finns det risk för en sne hals, inte allt för dyrt att laga men helt bortkastade pengar. Köp ett mindre case eller stoppa det du har med något mjukt bara
Citera
2010-07-07, 21:24
Medlem
JuliusWasHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musikpojken
Dricka på jobbet är inte så snyggt...

Låt oss hålla tråden lite seriös. Är väldigt angelägen att veta ifall det kan bli skador på innehållet om caset är för stort.

Tacksam för svar!

Ta det lugnt min vän Frigolit bitar är väl en alldeles utmärkt idé annars

Lycka till
Citera
2010-07-08, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najjten
Min elgitarr förvarar jag i mitt akustiska hardcase för att jag är lite för snål för att köpa ett till elgitarren och det finns ingen musikaffär hära i närheten. Så vad jag gjort är att tagit ett överkast till sängen som ej används och packat caset, Det blir lite tungt men funkar hur bra som helst . Om gitarren ligger och slänger i caset finns det risk för en sne hals, inte allt för dyrt att laga men helt bortkastade pengar. Köp ett mindre case eller stoppa det du har med något mjukt bara
Alright, tack för ett bra svar!

Antingen får jag stå ut med att packa ett för stort hardcase med bubbelplast, eller så köper jag ett foamcase med exakta mått. Någon som har erfarenheter att dela med sig av foamcase?
Senast redigerad av musikpojken 2010-07-08 kl. 07:13.
Citera
2010-07-09, 03:24
Medlem
Jake88s avatar
Du kan ju ta en madrassbit som du skär efter caset sen lägger du gitarren på madrass biten och målar och skär ut efter den. Då får du som en liten extra insatts du kan trycka i till den gitarren. En del case har även så man kan ta ut hela formen efter gitarren om du har ett sådan blir det ännu lättare .
Citera
2010-07-09, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jake88
Du kan ju ta en madrassbit som du skär efter caset sen lägger du gitarren på madrass biten och målar och skär ut efter den. Då får du som en liten extra insatts du kan trycka i till den gitarren. En del case har även så man kan ta ut hela formen efter gitarren om du har ett sådan blir det ännu lättare .
En bra idé, men det är ju inte direkt så att man har en madrass liggandes för förbrukning - det kanske är vanligt att man har det? Jag har det då inte. Dessutom bör den ju vara i en relativt passbar tjocklek. Känns jäkla omständligt helt enkelt. Det skulle eventuellt vara om man skar upp lite liggunderlag, dessa är ju lätta att få tag på och kostar inte lika mycket som en madrass.

Jag börjar dock luta lite mer åt foam case (eller hybrid case som det även kallas) - men skulle gärna vilja höra från någon som har erfarenheter av ett foam case innan jag öppnar plånboken. Har letat efter reviews men hittar ingenting...
Senast redigerad av musikpojken 2010-07-09 kl. 06:40.
Citera
2010-07-09, 06:52
Medlem
Jake88s avatar
madrass tror jag inte är dyrt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto