30 440 besökare online
858 253 medlemmar • 45 870 539 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Livsstil > Jakt, fiske och vildmark
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Stormorfar
Medlem
Stormorfars avatar
Släpper i dom sålänge det inte är abborrar på halvkilot. Dock kunde man nog vara försiktigare när man krokar av fiskarna många gånger. Men självklart slänger man tillbaka dom mindre fiskarna så dom får växa till sig.

Att döda småfisk räcker inte längre för att få tyst på rösterna i mitt huvud

SpolingIKEA
Avstängd
Då jag inte äter fisk så släpper jag tillbaka allt om jag fiskar ensam. Har jag dock en fiskätare i sällskapet så donerar jag vid intresse det som inte är för litet eller för stort till denne.

alestorm
Avstängd
alestorms avatar
Gädda slänger jag självfallet i igen. Om jag får en abborre på cirka kilot äter jag den till middag

ArmeCykel
Medlem
ArmeCykels avatar
Det beror på storleken. Är fisken för liten för att kunna ätas så brukar jag släppa tillbaks den, och är den stor nog så tar jag hem den och äter.

Till exempel så tar jag aldrig tillvara på en 2 hektos gädda, det blir för mycket jobb att rensa, tillaga och bena den för så lite kött.

0ldMan
Medlem
0ldMans avatar
Släpper tillbaks all fisk. Kanske nån enstaka gång tar jag upp till katten men de är så bortskämda med finmat så de dissar fisk...

Fogelberg
Medlem
Fogelbergs avatar
Eftersom hela familjen äter fisk så behåller jag det som är OK att behålla. Dock ska det tilläggas att vi inte äter abborre från kanaler Gädda eller annan fisk, det vi äter är i huvudsak
Lax, Havsöring, Regnbåge, Torsk, Sill, Makrill, plattfisk, Näbbgädda...

Gefundenes F
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alestorm
Gädda slänger jag självfallet i igen. Om jag får en abborre på cirka kilot äter jag den till middag

Tycker jag är fel gäddan tar många abborrar. Laga till den i ugnen men lite god svamp det smakar underbart. Jag fiskar så lite att jag äter det jag fångar och ser jag någon slänga en fisk, inte ta tillvara den uppfatatr jag det som dålig uppfostran, bristande kuturell anpassning. Släppa tillbaks fisken är alltid okey om man inte vill äta den

Shanks
Medlem
Shankss avatar
Ja fiskar gör man ju för husbehovet. Fiskar man gädda tycker jag man ska ta reda på den. Fick en gädda på sax häromveckan, ca 4 kg, som jag filéade och stekte. Sjukt gott. De mindre gäddorna jag får torkar jag.

När jag fått den fisk jag vill ha slutar jag fiska.....och börjar jaga....

Draedon
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shanks
Ja fiskar gör man ju för husbehovet. Fiskar man gädda tycker jag man ska ta reda på den. Fick en gädda på sax häromveckan, ca 4 kg, som jag filéade och stekte. Sjukt gott. De mindre gäddorna jag får torkar jag.

När jag fått den fisk jag vill ha slutar jag fiska.....och börjar jaga....

Sax!? Trodde ert släkte var utdött... Men där ser man.

Själv släpper jag tillbaka det mesta. Ibland har något abborre eller regnbåge hamnat i stekpannan eller på grillen, gädda har jag inte vågat mig på att tillaga än men jag ska nog testa. När man var yngre bonkade man ju allt, det var så jag fick lära mig att fiska av någon konstig anledning. Gäddan var ju liksom sjöarnas motsvarighet till varg, skiten skulle väck helt enkelt....

juholt69
Medlem
juholt69s avatar
Själv gör jag som många andra sagt här, nämligen att jag släpper de mindre. Blir det något större napp så är det ju för gott för att inte grilla på kvällen.

Shanks
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Sax!? Trodde ert släkte var utdött... Men där ser man.

Själv släpper jag tillbaka det mesta. Ibland har något abborre eller regnbåge hamnat i stekpannan eller på grillen, gädda har jag inte vågat mig på att tillaga än men jag ska nog testa. När man var yngre bonkade man ju allt, det var så jag fick lära mig att fiska av någon konstig anledning. Gäddan var ju liksom sjöarnas motsvarighet till varg, skiten skulle väck helt enkelt....

Det tar lång tid innan saxsläktet dör ut......

Fossilen
Medlem
Fossilens avatar
Både och. Nej men det beror på vad det är för fisk.

Svara på ämne
Topp Dela »