Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-11, 14:17
  #49
Medlem
MadamMims avatar
Jag släpper all fisk, förutom enstaka betesfiskar.
Äter inte fisk heller så det känns bäst att släppa tillbaka.
Citera
2010-07-11, 15:24
  #50
Medlem
Razer89s avatar
Släpper alltid tillbaka fisken om den inte blivit illa krokad så den är alltför skadad eller om vi ska äta den. Är det nåt att "skryta" med så väger och mäter jag den och fotograferar.
Citera
2010-07-11, 15:36
  #51
Medlem
Silverturks avatar
Memnok: Att fisket är "meningslöst" håller jag inte med om. De flesta fiskar trots allt för att det är roligt och inte för att få mat på bordet. Om man enbart gjorde det för matens skull så förstår jag inte meningen med att ge sig ut med spö och nöta när man lika bra kan köpa fisken i frysdisken.

Meningen med fisket är att det ska vara roligt, varken mer eller mindre. Det finns ingen "högre mening" med fisket. Precis som för alla intressen.

Till de som enbart plockar de största gäddorna: Tänk på att ni kommer bilda "tusenbröderbestånd" om ni tar upp de stora. Alltså, man kommer inte få fler stora fiskar om man plockar de största utan en mängd (små) fiskar i samma storlek oavsett hur gamla dom är. Konkurrensen om födan blir så stor att ingen av fiskarna kommer kunna växa sig större.
Citera
2010-07-11, 15:49
  #52
Medlem
zBr9s avatar
Dom gånger jag fiskar dödar jag alltid fisken. Fiskar inte för nöjes skull, utan för att äta fisken.

Eller ja, behöver ju inte fisken för att överleva eller så, men tycker inte att det är roligt att fiska, dock är jag ett stort fan av att äta färsk fisk, och då måste man ju fiska upp den själv oftast.
Citera
2010-07-11, 15:51
  #53
Medlem
joakim86s avatar
Släpper alltid tillbaka, om jag inte planerar att äta och om inte betet tagit på ett jävligt dåligt ställe och det har skadat fisken.
Stör mig på alla som plockar upp skit små fiskar, dödar, och sen när dom går hem låter dom ligga på bryggan
Citera
2010-07-11, 15:55
  #54
Medlem
"Om man enbart gjorde det för matens skull så förstår jag inte meningen med att ge sig ut med spö och nöta när man lika bra kan köpa fisken i frysdisken."


Egenfångad fisk är godare, färskare, gratis och dessutom så gör man sjön en god gärning när man gallrar bland fisken. Detta gäller iofs mest de fjällsjöar som jag fiskar i. Fisk från "översportfiskade" sjöar och inplanterad fisk smakar oftast bara gegga samt att de mer är en sorts leksak än något som är lämpligt som föda.

Citat:
Ursprungligen postat av joakim86
Stör mig på alla som plockar upp skit små fiskar, dödar, och sen när dom går hem låter dom ligga på bryggan

Det där är rätt irriterande, mycket bättre att slänga dem bakom någon buske så att räven och andra smådjur får käk istället för att de ska ligga mitt i vägen och ruttna.
__________________
Senast redigerad av odd76 2010-07-11 kl. 15:57.
Citera
2010-07-11, 15:55
  #55
Medlem
f0fAss avatar
fiskar oftast i inne sjöar så blir mest aborro och gäddor, men släpper alltid tillbaks dom om inte nu kroken sitter helt åt helvete vill säga..
Citera
2010-07-11, 16:23
  #56
Medlem
Baztardos avatar
Släpper tillbaka smått, felkrokat samt min uppfatting om vad som inte är matfisk. En och annan betesfisk räddas dock till botenmete när andan fall på.
Citera
2010-07-11, 16:38
  #57
Medlem
Idiotpods avatar
Alltid när jag är ute och fiskar så är det för att tillaga det! Får jag dock upp alldeles för små fiskar så brukar jag slänga tillbaks dem om kroken inte är skit.

Men gös och gädda letar jag efter mest. Ibland tar jag hem mindre fisk och lägger ut i skogen. Har två stycken rävfamiljer bakom huset i år!
Citera
2010-07-11, 17:06
  #58
Medlem
Abughosts avatar
Beror på om jag är hungrig..
Citera
2010-07-11, 17:13
  #59
Avstängd
kompaniets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotpod
Alltid när jag är ute och fiskar så är det för att tillaga det! Får jag dock upp alldeles för små fiskar så brukar jag slänga tillbaks dem om kroken inte är skit.

Men gös och gädda letar jag efter mest. Ibland tar jag hem mindre fisk och lägger ut i skogen. Har två stycken rävfamiljer bakom huset i år!
Citera
2010-07-11, 17:44
  #60
Medlem
Idiotpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompaniet
Jag vet att det är ett motsägelsefullt inlägg, men du förstår poängen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback