Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-07-05, 21:59
  #1
Avstängd
Gravstenens avatar
Hello, jag sökte men hittade inget vettigt. Hittade bara en massa trådar om hur man ska döda fiskarna.

Dödar ni fisken, eller släpper ni den fri efteråt?

Jag brukade fiska mycket när jag var yngre, gädda, och jag vill minnas att jag inte hade några problem alls med att avliva fiskarna med påk. Nu har jag dock fått upp ögonen för att fiska igen, det är kul och fridfullt, men jag tror nog inte jag kan med och avliva kräken längre. Jag tror att jag kommer få ångest efter att jag dödat dom, eftersom jag redan känner lite ångest bara jag tänker på det hela (scenariot, där jag dödar fisken ).

Jag antar att jag blivit, tro det eller ej, mer human av att hänga i MGB-forat.

Jag själv äter inte fisk något nämnvärt, gillar det inte, bortsett från fiskpinnar. Men jag har ju en familj som älskar fisk, och ber mig mer än gärna att komma hem med fiskarna. Jag vill ju dra hem med fiskarna, annars känns det lite meningslöst, men jag vill gärna inte döda dom heller.

Förstår ni hur jag menar? Hur gör ni och vad tycker ni om det hela?
__________________
Senast redigerad av Gravstenen 2010-07-05 kl. 22:02.
Citera
2010-07-05, 22:02
  #2
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravstenen
Hello, jag sökte men hittade inget vettigt. Hittade bara en massa trådar om hur man ska döda fiskarna.

Dödar ni fisken, eller släpper ni den fri efteråt?

Jag brukade fiska mycket när jag var yngre, gädda, och jag vill minnas att jag inte hade några problem alls med att avliva fiskarna med påk. Nu har jag dock fått upp ögonen för att fiska igen, men jag tror nog inte jag kan med och avliva kräken längre. Jag tror att jag kommer få ångest efter att jag dödat dom, eftersom jag redan känner lite ångest bara jag tänker på det hela (scenariot, där jag dödar fisken ).

Jag antar att jag blivit, tro det eller ej, mer human av att hänga i MGB-forat.

Jag själv äter inte fisk något nämnvärt, gillar det inte, bortsett från fiskpinnar. Men jag har ju en familj som älskar fisk, och ber mig mer än gärna att komma hem med fiskarna. Jag vill ju dra hem med fiskarna, annars känns det lite meningslöst, men jag vill gärna inte döda dom heller.

Förstår ni hur jag menar? Hur gör ni och vad tycker ni om det hela?

Dödar den bara om jag ska äta den eller om den varit glupsk så att kroken sitter djupt/illa så den inte går att få bort utan ordentliga skador (om det inte är matfisk så blir det kattmat eller bete av den), annars släpper jag den igen.
Citera
2010-07-05, 22:03
  #3
Avstängd
Gazanomens avatar
Dödar den om den är stor annars så släpper jag den
Citera
2010-07-05, 22:08
  #4
Medlem
Släpper alltid man e ju sportfiskare: )
Citera
2010-07-05, 22:10
  #5
Avstängd
Gravstenens avatar
Är det inte det minsta "jobbigt" för er att döda fisken? Jag skulle klara av att döda fisken, helt klart, men jag skulle nog få ångest efteråt. Några tips? Några som är i liknande situation?

Citat:
Ursprungligen postat av nikkiisiixx
Släpper alltid man e ju sportfiskare: )

Jag funderar på att glida in på samma spår, sportfiska alltså, eftersom det mer är för nöjes skull som jag vill börja igen och inte för matens. Men det känns ju så jävla meningslöst på något vis, alltså att släppa i firren igen.

Edit:
Jag skulle nog ha lättare för att döda mindre fiskar (aborrar), än stora (gäddor), eftersom det inte kräver lika mycket "våld" för att ha ihjäl dom snabbt och "smärtfritt". Tanken av att jag kanske skulle behöva stå och klubba en 10kilos gädda i huvudet ett tiotal gånger, för att den kanske inte dör, ger mig lite ångest.
__________________
Senast redigerad av Gravstenen 2010-07-05 kl. 22:21.
Citera
2010-07-05, 22:14
  #6
Medlem
Gör det sportfiske är ju perfekt ser ingen mening med att slå ihjäl fiskarna bara onödig tid osv
Citera
2010-07-05, 22:16
  #7
Medlem
fishattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazanomen
Dödar den om den är stor annars så släpper jag den

Det är dem stora exemplaren som är viktigast att släppa tillbaka...

Släpper tillbaka all fisk, förutom matabborrar som man tar upp emellanåt.
Citera
2010-07-05, 22:17
  #8
Medlem
Sheiks avatar
Matfisk och stora gäddor sparas. Resten slänger jag tillbaka. När jag var yngre så brukade jag spika upp dom på ett träd, men dom som bodde i närheten klagade på föruttnelsedoften, så jag fick lov att sluta.
Citera
2010-07-05, 22:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gravstenen
Är det inte det minsta "jobbigt" för er att döda fisken? Jag skulle klara av att döda fisken, helt klart, men jag skulle nog få ångest efteråt. Några tips? Några som är i liknande situation?



Jag funderar på att glida in på samma spår, sportfiska alltså, eftersom det mer är för nöjes skull som jag vill börja igen och inte för matens. Men det känns ju så jävla meningslöst på något vis, alltså att släppa i firren igen.

Sportfiske är det bästa, jag har bara dödat ett par fiskar och det var när jag precis fick upp ögonen för fiske igen.

Tog en gädda för att pröva att laga till den i ugn, gillade inte precis så resten har fått leva. Och ett gäng aborrar när jag tänkte äta den.

Men jag släpper nog i så mycket som 90% av den fisk jag får om de inte är illa tilltygade eller ska gå på grillen alldeles därefter.
Citera
2010-07-05, 22:25
  #10
Avstängd
Gravstenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vendrawks
Sportfiske är det bästa, jag har bara dödat ett par fiskar och det var när jag precis fick upp ögonen för fiske igen.

Tog en gädda för att pröva att laga till den i ugn, gillade inte precis så resten har fått leva. Och ett gäng aborrar när jag tänkte äta den.

Men jag släpper nog i så mycket som 90% av den fisk jag får om de inte är illa tilltygade eller ska gå på grillen alldeles därefter.

Även fast jag inte gillar fisk, så minns jag att gädda inte direkt var äckligt. Inte äckligt och inte super gott. Smakade lite likt kyckling tyckte jag.

Jag har inga problem med att andra i mitt sällskap dödar fisken, även om jag kollar. Men det är ju det om man skall behöva göra det själv, då släpper jag nog hellre i fisken igen..

Edit:
Kommer ihåg att vissa fiskar fick såkallade "nervryck" flera timmar efter att vi klubbat ihjäl dom, vissa av dom fick sprattel-ryck så in i helvete. Tänkte bara höra om detta är nervryck, från en död fisk, eller om den faktiskt kanske lever? Min far sa alltid att det var nervryck, och att fisken var död. Men, jag vill ju vara på den säkra sidan. Fisken är död och får nervryck?
__________________
Senast redigerad av Gravstenen 2010-07-05 kl. 22:31.
Citera
2010-07-05, 22:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikkiisiixx
Gör det sportfiske är ju perfekt ser ingen mening med att slå ihjäl fiskarna bara onödig tid osv

Men om man skall äta dem är det ju ganska viktigt att slå ihjäl dem, men det går ju förstås att äta dem levande också.

http://www.youtube.com/watch?v=tck-DEbjlUY
Citera
2010-07-05, 22:34
  #12
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Dödar den bara om jag ska äta den eller om den varit glupsk så att kroken sitter djupt/illa så den inte går att få bort utan ordentliga skador (om det inte är matfisk så blir det kattmat eller bete av den), annars släpper jag den igen.
Precis så här gör jag också. och äter egenfångad fisk gör jag sällan, det är om jag skulle få en större abborre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback