Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-05, 21:57
  #1
Medlem
redandblacks avatar
Hallå.

Jag kör nu med Ubuntu 10.04 LTS på min dator.
Jag har fixat allt med Wine så jag kan köra The Sims 3 på Ubuntu och allt flyter på felfritt förutom 2 saker.

* Helt utan förvarning stängs rutan och spelet är borta. (Processen dör?)
* Dator går från 45-55 grader till 70-80 grader Celsius direkt The Sims 3 startas (... mja, efter ca 1-2 minuter då)

Har det med att datorn måste jobba mycket hårdare när den kör t.ex. Sims 3 under Wine?
Är det något som går att fixa?

Jag tror att processens (rutans?) försvinnande har med värmen att göra, då det inte hände en enda gång när jag hade min kylplatta med fläktar under datorn och dator var 40-45 grader. Direkt vi åkte hem till flickvännen och försöker starta sims 3 igen så dör den allt ifrån vi spelat 1 minut till efter 1 timme.

Något tips på vad jag kan göra för att få ner värmen?
Kan jag på något sätt få den att jobba lite segare/mindre men därmed även inte bli lika varm?

Kod:
Datorn är en:
Lenovo Thinkpad T61P
4 GB RAM
1,8 GHz Dual core processor
nVIDIA Quadro FX 570M
Skriv om det behövs mer info om datorn/hårdvaran

Tackar för svar
R&R
Citera
2010-07-05, 22:32
  #2
Medlem
katten80s avatar
har du installerat senaste nVIDIA drivrutin?
Citera
2010-07-06, 00:20
  #3
Medlem
m0gs avatar
Jag sätter en femma på att det har med grafikkortet att göra; förslagsvis på så vis att det överhettas och hänger sig åt odefinierat beteende, vilket gör att Wines DirectX-rutiner får spader varpå Wine (och därmed spelet) lägger av.

Nya drivrutiner kanske kan kanske hjälpa om det finns; en annan möjlig lösning kan vara att öppna maskineriet och sätta på ny kylpasta mellan grafikkort och kylfläns.

Jag kommer inte ihåg om man kan begränsa klockfrekvensen i nvidia-settings ('apt-get install nvidia-settings' om du inte har det redan) men det kan vara värt ett försök. För övrigt visar det programmet grafikkortets temperatur, så du kan ju köra det i bakgrunden när du spelar och kolla med jämna mellanrum för att styrka att problemet är värmerelaterat.

Jag kan ju såklart ha helt fel också. Om du startar spelet från en terminal nästa gång ('wine sökväg/till/sims3.exe') borde du kunna läsa några spännande felmeddelanden efter kraschen som kanske eller kanske inte leder dig åt rätt håll.

Lycka till!
Citera
2010-07-06, 00:41
  #4
Medlem
Merkwurdigliebes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redandblack
Hallå.

Jag kör nu med Ubuntu 10.04 LTS på min dator.
Jag har fixat allt med Wine så jag kan köra The Sims 3 på Ubuntu och allt flyter på felfritt förutom 2 saker.

* Helt utan förvarning stängs rutan och spelet är borta. (Processen dör?)
* Dator går från 45-55 grader till 70-80 grader Celsius direkt The Sims 3 startas (... mja, efter ca 1-2 minuter då)

Har det med att datorn måste jobba mycket hårdare när den kör t.ex. Sims 3 under Wine?
Är det något som går att fixa?

Jag tror att processens (rutans?) försvinnande har med värmen att göra, då det inte hände en enda gång när jag hade min kylplatta med fläktar under datorn och dator var 40-45 grader. Direkt vi åkte hem till flickvännen och försöker starta sims 3 igen så dör den allt ifrån vi spelat 1 minut till efter 1 timme.

Något tips på vad jag kan göra för att få ner värmen?
Kan jag på något sätt få den att jobba lite segare/mindre men därmed även inte bli lika varm?

Kod:
Datorn är en:
Lenovo Thinkpad T61P
4 GB RAM
1,8 GHz Dual core processor
nVIDIA Quadro FX 570M
Skriv om det behövs mer info om datorn/hårdvaran

Tackar för svar
R&R
Jag förmådar att du redan har provat att öppna datorn och rengöra den på damm. Jag hade ett liknande problem och jag sänkte temperaturen med ca. 10 grader på att bara rengöra processorfläkten och kylflänsen. Det var så mycket damm i kylflänsen att jag hade kunnat stoppa en kudde med det så det är inte konstigt att de där prylarna börjar prestera sämre med tiden.
Citera
2010-07-06, 22:30
  #5
Medlem
redandblacks avatar
Tack alla för svar.
Ska testa allt det ni skrivit.
Resultat kommer inom kort
Citera
2010-07-24, 20:20
  #6
Medlem
För dålig processor mer kylning till den
Citera
2010-08-15, 08:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redandblack
Hallå.

Jag kör nu med Ubuntu 10.04 LTS på min dator.
Jag har fixat allt med Wine så jag kan köra The Sims 3 på Ubuntu och allt flyter på felfritt förutom 2 saker.
lyckades få sims 3 att funka genom playonlinux, men gnome-panelen dröjer sig alltid kvar.
jag antar att du fick det att funka med nån slags nocd-patch? för mig stanna spelet i ett tidigt stadium utan det.
SimsLauncher funkar inte heller, får hela tiden felmeddelande om att jag måste installera mono. har inte orkat sätta mig in i hur dock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback