Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-05, 21:34
  #1
Medlem
Efter att ha lagt ner lika mycket tid på att klippa som att skruva på skiten letar jag nu en ny gräsklippare.
Jag måste ha den imorgon så det ska vara en butik i staden, och det måste vara drift på den.

Har att välja på:
Harald Nyborg
Claes ohlsson
Biltema
Rusta
Sen finns det nån annan återförsäljare som säljer klippare från 5k och uppåt så det är inte aktuellt.

Tycker detta verkar vara bästa
http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard...pare-LM-500SP/
Vad sägs om biltemas gräsklippare?
Är det värt det?
Citera
2010-07-05, 21:46
  #2
Medlem
Spindel-tarzans avatar
Problemet i framtiden som jag kan se det är väl reservdelar till motorn, väljer man en med Briggs&Stratton motor eller Technums(?) motor så finns ju res.delar att få fram, men till en motor vid namn kunta-kines-kinte kan det bli svårare.

Kan även tänka mig att plåten och handtagsrören och liknande är tunnare/billigare än på en dyrare maskin, men om maskinen rengörs efter varje gång och förvaras torrt i garage eller liknande när den inte används så lär detta inte vara nåt större problem.
Citera
2010-07-05, 22:47
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Motorn används till flera olika märken av gräsklippare, kan va en honda eller honda-kopia men fråga biltema om de vet vad motorn heter.
Citera
2010-07-05, 23:27
  #4
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Du lär inte få någon kvalitetsmaskin för 2500. Har du bara 100-300 kvadrat att klippa så kanske den håller 2-3 år. Att maskinen har en Briggs&Stratton motor är ingen garanti på kvalitet. Briggs&Stratton
gör motorer i 4 olika kvalitetsklasser, den billigaste klass 1 har inga lager utan det är metall mot metall. De räknar med en livslängd på ca 20 timmar på dessa motorer. Antagligen är kinamotorerna byggda med motsvarande kvalitet. Vill du satsa på kvalitet ska du köpa Honda eller Klippo. Klippo levereras med Briggs&Strattons klass4 som håller i många år om den sköts med oljebyten mm
Citera
2010-07-06, 02:01
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Klippo levereras med Briggs&Strattons klass4...
Eller honda.
http://www.klippo.se/node2845.aspx?nid=27969&pid=56928

Citat:
De räknar med en livslängd på ca 20 timmar på dessa motorer.
Låter fel så undrar om du har nån länk eller så där jag kan läsa mer om det?
Citera
2010-07-06, 09:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Du lär inte få någon kvalitetsmaskin för 2500. Har du bara 100-300 kvadrat att klippa så kanske den håller 2-3 år. Att maskinen har en Briggs&Stratton motor är ingen garanti på kvalitet. Briggs&Stratton
gör motorer i 4 olika kvalitetsklasser, den billigaste klass 1 har inga lager utan det är metall mot metall. De räknar med en livslängd på ca 20 timmar på dessa motorer. Antagligen är kinamotorerna byggda med motsvarande kvalitet. Vill du satsa på kvalitet ska du köpa Honda eller Klippo. Klippo levereras med Briggs&Strattons klass4 som håller i många år om den sköts med oljebytenmm

20 timmar? Då e den förbrukad efter en månad här o då använder ja bara garantin på den.
låter orimligt så de tror ja inte på förens ja ser bevis på de.
Citera
2010-07-06, 17:38
  #7
Medlem
Har kollat runt lite till och fastnade för

http://www.clasohlson.se/Product/Pro...16363;88162179

Tydligen så ska Ryobi vara ett ganska bra märke som funnits i 25 år på marknaden.
Och som sagt, skulle det strula för mycket så e de bara o köra in me den igen.
Citera
2010-07-06, 18:07
  #8
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pozz2
20 timmar? Då e den förbrukad efter en månad här o då använder ja bara garantin på den.
låter orimligt så de tror ja inte på förens ja ser bevis på de.

Det är helt olika motorer i en lågprisgräsklippare än i KLIPPOs maskiner även om det står Briggs&Stratton på bägges motorkåpor. Har du en lågprisklippare kanske du kör 5-8 timmar om året så motorn håller kanske 3-4 år eller lagom till garantin går ut. Prata med vilken verkstad som helst som reparerar småmaskiner. Det är likadant med motorsågar, de som säljs i varuhusen kan inte jämföras med de som säljs i fackbutikerna. Lågpris är lågpris oavsett varumärke.
Citera
2010-07-06, 20:27
  #9
Medlem
Spring från Biltema och liknande kedjors klippare. Jag skulle inte ta i dem med tång. Som andra redan påpekat är tillgång på reservdelar dålig, eller obefintlig, eftersom det inte är meningen att man ska kunna laga på dem. Var glad om det ens finns nya knivar att köpa nästa år, eller ens i år.

Satsa på något bättre med en gång istället, som håller i många år. Honda är ett säkert kort, som inte kommer att göra dig besviken. En klippo med Hondamotor är också ett bra val, och reservdelar kommer finnas även år 2040.
Citera
2017-05-20, 07:41
  #10
Medlem
Gräsklippare o Biltema... Köpte deras nya svävar gräsklippare. Efter 5 min sprack o lossnade alla knivar. Ren leksak som inte borde få säljas. Fick pengarna tillbaka efter lite presss på dem.
Dan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback