Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-05, 20:39
  #1
Medlem
miklons avatar
Alla känner ju till hur RUT och ROT fungerar och de flesta tycks anse att effekterna varit positiva, särskilt när det gäller ROT, där både borgare och rödgröna håller med, även om de sistnämnda tycker att det ska avskaffas när konjunkturen tillåter.

Ett annat, relativt närliggande, område där man kan gissa att det förekommer mycket svartarbete och där väldigt mycket arbete utförs privat istället för att läggas ut på proffs är våra bilar. Jag tänker dels på reparationer, men även tvätt och övrig service. Hur många är det inte som byter olja eller renoverar bromsarna själv idag, för att spara en slant, trots att någon annan skulle kunna göra det betydligt effektivare? Är det orimligt att tro att väldigt mycket svarta pengar byter ägare runt om på landets mindre verkstäder? Och dessutom, är det inte ganska troligt att många av landets bilar idag kör runt i sämre skick än de skulle behöva vara, vilket är både en säkerhets- och miljöfråga.

Frågeställningen är alltså: Borde man införa ett BIL-avdrag (jag kommer inte på något fyndigt namn) på motsvarande sätt som RUT och ROT? Om inte, vad är argumenten mot? Finns det någon viktig principiell skillnad mellan BIL-avdraget och de befintliga RUT- och ROT-avdragen?
Citera
2010-07-05, 20:43
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Alla känner ju till hur RUT och ROT fungerar och de flesta tycks anse att effekterna varit positiva, särskilt när det gäller ROT, där både borgare och rödgröna håller med, även om de sistnämnda tycker att det ska avskaffas när konjunkturen tillåter.

Ett annat, relativt närliggande, område där man kan gissa att det förekommer mycket svartarbete och där väldigt mycket arbete utförs privat istället för att läggas ut på proffs är våra bilar. Jag tänker dels på reparationer, men även tvätt och övrig service. Hur många är det inte som byter olja eller renoverar bromsarna själv idag, för att spara en slant, trots att någon annan skulle kunna göra det betydligt effektivare? Är det orimligt att tro att väldigt mycket svarta pengar byter ägare runt om på landets mindre verkstäder? Och dessutom, är det inte ganska troligt att många av landets bilar idag kör runt i sämre skick än de skulle behöva vara, vilket är både en säkerhets- och miljöfråga.

Frågeställningen är alltså: Borde man införa ett BIL-avdrag (jag kommer inte på något fyndigt namn) på motsvarande sätt som RUT och ROT? Om inte, vad är argumenten mot? Finns det någon viktig principiell skillnad mellan BIL-avdraget och de befintliga RUT- och ROT-avdragen?

behövs inga avdrag. det som behövs är kraftiga skattesänkningar låg, arbetar och medeklass, medan skatter höjs för de superrika.
Citera
2010-07-05, 21:01
  #3
Medlem
goE-s avatar
Jag tror det finns markanta skillnader.

Gällande svartarbete tror jag att att andelen är avsevärt lägre än inom renovering av hem. En komplett servicebok är något gemene man värdesätter vid köp av bil. Vidare tror jag att många värdesätter säkerhetsaspekten högt, en aspekt som alltid känns mindre vid svartjobb.

Jag tror också att du överskattar säkerhetsrisken. De flesta betraktar bilen med viss respekt, dels gällande bevarande av värde, men även respekt för riskfaktorerna som medföljer vanskötsel. Ytterst få människor är såpass dumsnåla att de riskerar sina barns liv genom att köra i en undermåligt underhållen bil.

Gällande enklare saker såsom olje- och däcksbyte så ser jag inte den enorma effektiviseringsvinsten, eller förändringen driven av ett avdrag. Om jag använder mig själv som exempel så byter jag däck själv, min far lämnar in bilen för att göra det. Att jag gör det själv är inte en kostnadsfråga, vissa saker gör jag själv därför att jag vill göra dem, och skulle alltså inte förändras genom ett avdrag. Visst byter macken däcken lite snabbare än mig, men det är smått terapeutiskt att göra och ingenting jag lider av.

Jag tror att många byter lampor och däck själva därför att de vill. Jag tror att ytterst få slarvar med säkerheten drivet av reparationskostnader. Och jag tror att andelen svartjobb är avsevärt mindre än vid städ- och hemrenovering.

Skall man driva miljö- och säkerhetsaspekten är de snabbaste vinsterna att få bort de gamla bilarna från vägarna. Då vore ett system liknande Japans att föredra, där skatten stiger kraftigt efter att bilen nått en viss ålder, vilket skapar incitament för en ung bilpark.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback