• 1
  • 2
2010-07-05, 19:19
Medlem
Tjo.

Undrar bara om det är brukligt att ha lite reverb vid distade låtar. Tex om man kör lite Maiden, Metallica osv. Jag tycker reverb är bra vid clean men inte så bra vid dist. Har iofs en rätt billig stärkare dock. Vad tycker ni?
Citera
2010-07-05, 19:31
Medlem
miloudots avatar
Ska man salta sina popcorn?

Smaksak. Prova dig fram.

Min åsikt:

Reverb ger ju ett rummigare ljud och mindre "in the face" så för tyngre gitarrbaserad musik skulle jag skita i reverbet. Men som sagt, det är min åsikt och det är en smaksak.
Citera
2010-07-05, 20:09
Medlem
vnc-s avatar
Väldigt väldigt lite reverb om du ska spela rhythm, personligen kör jag ingen alls.
Citera
2010-07-05, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Väldigt väldigt lite reverb om du ska spela rhythm, personligen kör jag ingen alls.

Lite min åsikt också, men vill höra andras givetvis.

Har precis skaffat en gura med feta EMG-micar! Vill få ut så mycket som möjligt med den lilla transistorstärkaren jag köpte.
Citera
2010-07-05, 21:06
Medlem
Tyvärr kan man inte utnyttja EMG-mickars fulla potential i en transistorförstärkare. Jag har själv provat, och det låter gröt om det vad man än gör (iaf med de förstärkare jag provat med). Spara till en Valveking

Angående reverb på tung musik så är det en fråga om smak. Personligen skulle jag nog inte använda någon reverb över huvudtaget om jag spelade kompgitarr, tycker att själva "råheten" försvinner ur disten. Om du ska sola och hålla på, skadar det nog inte att slänga in lite reverb dock
Citera
2010-07-06, 00:35
Medlem
Precis som dom andra säger, det är en smaksak själv älskar jag det och spelar med rätt mycket reverb. Btw, ifall ni vill veta så är jag sologitarrist i ett trashmetal band
Citera
2010-07-06, 01:36
Medlem
Ljudidealen inom den tunga musiken har ju ändrats rätt mycket genom åren. På 80-talet var det ju standard med jävligt mycket reverb på trummor, sologitarr och liknande, t.ex. Nuförtiden brukar man inte använda så mycket reverb om man vill göra slagkraftig metal, tänk Rammstein som har rätt non-existent reverb.

Men ingen säger ju att man måste följa en viss mall, jag avskyr dagens ljudideal och är garanterat den förste att applådera om du hittar på något bra
Citera
2010-07-06, 02:48
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Ljudidealen inom den tunga musiken har ju ändrats rätt mycket genom åren. På 80-talet var det ju standard med jävligt mycket reverb på trummor, sologitarr och liknande, t.ex. Nuförtiden brukar man inte använda så mycket reverb om man vill göra slagkraftig metal, tänk Rammstein som har rätt non-existent reverb.
Jo, hela 80-talet genomsyrades av stora reverb, t ex stora gateade snares osv. Jag gör inte metall så det är intressant att läsa att många inte brukar använda reverb på rytmgitarrerna, något jag trodde i praktiken alla gjorde i någon grad.
Citera
2010-07-06, 04:03
Medlem
SemperInAngarias avatar
Som alla andra sagt, en smaksak.

Men Strapping Young Lad har reverb.

Och Strapping Young Lad..

Är ... SÅ ... SÅ BRA !
Citera
2010-07-06, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TB-303
Jo, hela 80-talet genomsyrades av stora reverb, t ex stora gateade snares osv. Jag gör inte metall så det är intressant att läsa att många inte brukar använda reverb på rytmgitarrerna, något jag trodde i praktiken alla gjorde i någon grad.
Det är dessutom intressant hur snabbt det ändrades: Lyssna på ...And Justice For All av Metallica, så här du förmodligen på den exakta plattan där ljudidealet svängde mot hur det idag ska låta. Extremt torrt och korthugget sound (dock väldigt underlig bas, den existerar nästan inte).

Jag kan tänka mig att metal på arenanivå låter hemskt grötigt med mycket reverb i de basigare tonerna. Där borde man rimligtvis ta bort så mycket reverb som möjligt och använda kompressor för att matcha det naturliga reverbet...
Citera
2010-07-06, 09:36
Medlem
Citat:
Det är dessutom intressant hur snabbt det ändrades: Lyssna på ...And Justice For All av Metallica, så här du förmodligen på den exakta plattan där ljudidealet svängde mot hur det idag ska låta. Extremt torrt och korthugget sound (dock väldigt underlig bas, den existerar nästan inte).

Jag kan tänka mig att metal på arenanivå låter hemskt grötigt med mycket reverb i de basigare tonerna. Där borde man rimligtvis ta bort så mycket reverb som möjligt och använda kompressor för att matcha det naturliga reverbet...

Korrekt, lade märke till det samma nu efter att ha lyssnat igenom Master of puppets och sedan ... Justice. Metallica (från 80-talet) är bland det bästa som finns det är en jävla soundskillnad på Puppets och Justice.
Citera
2010-07-06, 17:53
Medlem
TB-303s avatar
Citat:

Jag har inte tänkt på det men när du säger det, så... Sedan lutar nog min smak lite åt Puppets om man skulle jämföra Puppets vs Justice. Vad det gäller basen på Justice var det väl för att de tog ut Cliffs död på Jason, eller är det bara en myt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in