Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-28, 10:32
  #829
Medlem
Någon som nyligen sökt och gjort de medicinska testerna? Använder man en så kallad topograf där för att se ögats form? Googla om ni inte vet vad det är..

Eller vad gör man för typ av ögontester mer än det sedvanliga 'läsa på tavla'?
Citera
2018-03-28, 16:05
  #830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristerogunilla
Någon som nyligen sökt och gjort de medicinska testerna? Använder man en så kallad topograf där för att se ögats form? Googla om ni inte vet vad det är..

Eller vad gör man för typ av ögontester mer än det sedvanliga 'läsa på tavla'?
Jag vet inte vad alla tester heter men kan rabbla igenom dom jag kommer ihåg.

Skymningsseende: Tittar i en maskin som simulerar skymning, varje gång du ser en lampa blinkar ska du trycka på en knapp.

Dom tar kort på ögonen och mäter alla mått(har du synfel så märker dom det här)

Färgseende: Vanlig färgseendebok.

Synskärpa: bokstavstavla.

Dom sprutar även in nått medel i ögonen som förstorar dina pupiller tempurärt. Sen lyser dom med lampor i ögonen för att testa nått.

Var även nån bok man skylle läsa för att testa tredimensionella seendet.

Kommer inte på fler tester nu men har för mig att det var typ 3-5 st till utöver dom jag skrivit.
Citera
2018-04-03, 23:49
  #831
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingofbrickbreaker
Jag vet inte vad alla tester heter men kan rabbla igenom dom jag kommer ihåg.

Skymningsseende: Tittar i en maskin som simulerar skymning, varje gång du ser en lampa blinkar ska du trycka på en knapp.

Dom tar kort på ögonen och mäter alla mått(har du synfel så märker dom det här)

Färgseende: Vanlig färgseendebok.

Synskärpa: bokstavstavla.

Dom sprutar även in nått medel i ögonen som förstorar dina pupiller tempurärt. Sen lyser dom med lampor i ögonen för att testa nått.

Var även nån bok man skylle läsa för att testa tredimensionella seendet.

Kommer inte på fler tester nu men har för mig att det var typ 3-5 st till utöver dom jag skrivit.

Ok... Finns en typ av linser som man bär över natten som formar om hornhinnan något för att uppnå fullgod syn. Jag har något sämre synskärpa på mitt ena öga, 0.8 på höger och 1.2 på vänster. Tänkte om det var möjligt att ta sig förbi dessa tester genom att ha bärt sådana linser men frågan är om den efterlämnar något konstigt resultat vid "korttagningen" av ögat.
Citera
2018-04-04, 07:41
  #832
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristerogunilla
Ok... Finns en typ av linser som man bär över natten som formar om hornhinnan något för att uppnå fullgod syn. Jag har något sämre synskärpa på mitt ena öga, 0.8 på höger och 1.2 på vänster. Tänkte om det var möjligt att ta sig förbi dessa tester genom att ha bärt sådana linser men frågan är om den efterlämnar något konstigt resultat vid "korttagningen" av ögat.

Fotona som tas är ögonbottenfoto. Man fotar inte linsen i sig även om ljuset naturligtvis måste passera där.

Skippa den där linsgrejen och testa utan.
0.8 är inte så långt ifrån 1.0. Är inte omöjligt att du ser tillräckligt bra ändå? Hur noga var den som mätte fram 0.8 på ditt öga?
M.ht bristen på sökande är nog ögonoperationer inte så långt borta. I ett sånt fall är det kanske inte dumt att redsn vara testad och klar, minus synen på det ögat.
Citera
2018-04-14, 23:30
  #833
Medlem
Finns det någon form av ålderskrav för stridspilot? Jag vill minnas att det fanns förr, men att man tagit bort det.
Citera
2018-04-15, 10:12
  #834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maldiverna
Finns det någon form av ålderskrav för stridspilot? Jag vill minnas att det fanns förr, men att man tagit bort det.
Det stämmer att det är borttaget. Finns inte längre något formellt krav. Men är man 35 så kan man nog tänka om
Citera
2018-04-15, 11:19
  #835
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingofbrickbreaker
Det stämmer att det är borttaget. Finns inte längre något formellt krav. Men är man 35 så kan man nog tänka om

Inte alls säkert!

Har redan antagits någon som är äldre än så, och fler kommer.

Försvaret har bestämt sig för att absolut inte åldersdiskriminera.
Citera
2018-04-15, 21:33
  #836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Inte alls säkert!

Har redan antagits någon som är äldre än så, och fler kommer.

Försvaret har bestämt sig för att absolut inte åldersdiskriminera.

Okej då hade jag fel 😎 Skönt o höra!
Citera
2018-04-15, 21:34
  #837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Inte alls säkert!

Har redan antagits någon som är äldre än så, och fler kommer.

Försvaret har bestämt sig för att absolut inte åldersdiskriminera.
Okej då hade jag fel, skönt o höra 😎
Citera
2018-05-21, 18:30
  #838
Medlem
SweShines avatar
Vet om att man ej kan komma in på stridspilotutbildningen om man lider av astma.

Men vet någon om samma sak gäller för andningsproblem orsakat av pollen, alltså att man får små pipljud och att andningen blir lite trög. Tror ni detta räknas som astma?

För övrigt undrar jag om någon kanske har något liknande

Mvh.
__________________
Senast redigerad av SweShine 2018-05-21 kl. 18:42.
Citera
2018-05-21, 20:23
  #839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweShine
Vet om att man ej kan komma in på stridspilotutbildningen om man lider av astma.

Men vet någon om samma sak gäller för andningsproblem orsakat av pollen, alltså att man får små pipljud och att andningen blir lite trög. Tror ni detta räknas som astma?

För övrigt undrar jag om någon kanske har något liknande

Mvh.
Det låter ju som allergisk astma. Ingen stridor för en stridspilot.
Citera
2018-07-03, 20:29
  #840
Medlem
Någon här som har lite info på vad för sorts person dem söker.

Personlighet, egenskaper osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback