Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-07-05, 01:43
  #1
Medlem
For att gora en long historia kort, windows bootloadern blev fuckad, sitter just nu pa en knoppix live cd. jag har anvant den en gang forut i ca 5 minuter och konstaterade att det var coolt. Detta beskriver hela min erfarenhet med linux. min plan ar att installera GRUB bootloadern for att ersatta den fuckade vanliga. For det forsta, ar detta en funktionerande plan och for det andra: se titel.

For ovrigt, knoppix har inte svenskt sprak paket so inga svenska special bokstaver, lite jobbigt men jag hoppas jag gor mig forstoelig.

Tack i forvag.

Edit:

Nya problem, hur laddar jag ner torrent filer i knoppix (hur installerar jag och for fungera ett torrent program och hur anvender jag det?) och hur brenner jag ut recovery skivorna i knoppix?
__________________
Senast redigerad av Nilus 2010-07-05 kl. 02:27.
Citera
2010-07-05, 02:05
  #2
Medlem
schwansteins avatar
Har ingen erfarenhet av Knoppix, men jag kör Ubuntu och Linux Mint.
Vill minnas att Linux Mint har GRUB som alternativ vid installationen och även svenskt språk och tangentbord.
Citera
2010-07-05, 02:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schwanstein
Har ingen erfarenhet av Knoppix, men jag kör Ubuntu och Linux Mint.
Vill minnas att Linux Mint har GRUB som alternativ vid installationen och även svenskt språk och tangentbord.

So du foreslor att jag installerar linux mint? Hur gor jag do detta fran knoppix? jag antar att det inte ar aldeles for annorlunda fron andra distros.
Citera
2010-07-05, 02:11
  #4
Medlem
PhantomBlots avatar
Skall du installera GRUB för att få igång Windows? Sättt i en windowsskiva, gå in Recovery Console och kör /fixboot i stället (samt ev. /fixmbr - båda blir säkert bra). Är lite osäker på vad du vill, så den här tråden kan väl få ligga kvar en stund, men rent spontant så känns den väldigt felplacerad.
Citera
2010-07-05, 02:18
  #5
Medlem
X_surfers avatar
Nej, det där kommer inte att gå eftersom GRUB anropar Windows egna bootloader, för att boota Windows.

Det du istället bör gör är att skaffa fram en Windows skiva och köra kommandona fixmbr och fixboot från återställningskonsolen, kör du Windows Vista eller Windows 7 heter motsvarande kommandon istället bootrec /fixmbr och bootrec /fixboot

OBS försök inte använda en Windows XP-skiva för att laga bootloadern i Vista/Windows 7 eller vice versa, det ställer bara till det ännu mer.

Här kan du tanka ner Recovery disks för Windows 7:

http://neosmart.net/blog/2009/window...-repair-discs/
http://neosmart.net/blog/2008/window...disc-download/
Citera
2010-07-05, 02:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Nej, det där kommer inte att gå eftersom GRUB anropar Windows egna bootloader, för att boota Windows.

Det du istället bör gör är att skaffa fram en Windows skiva och köra kommandona fixmbr och fixboot från återställningskonsolen, kör du Windows Vista eller Windows 7 heter motsvarande kommandon istället bootrec /fixmbr och bootrec /fixboot

OBS försök inte använda en Windows XP-skiva för att laga bootloadern i Vista/Windows 7 eller vice versa, det ställer bara till det ännu mer.

Här kan du tanka ner Recovery disks för Windows 7:

http://neosmart.net/blog/2009/window...-repair-discs/
http://neosmart.net/blog/2008/window...disc-download/

Underbart, helt underbart. 2 problem bara, hur laddar jag ner torrent filer i knoppix (hur installerar jag och for fungera ett torrent program och hur anvender jag det?) och hur brenner jag ut recovery skivorna i knoppix?
__________________
Senast redigerad av Nilus 2010-07-05 kl. 02:25.
Citera
2010-07-05, 02:34
  #7
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilus
Underbart, helt underbart. 2 problem bara, hur laddar jag ner torrent filer i knoppix (hur installerar jag och for fungera ett torrent program och hur anvender jag det?) och hur brenner jag ut recovery skivorna i knoppix?

Nu har jag ingen aning, om vilka program knoppix innehåller, men prova:

att köra
Kod:
sudo apt-get install brasero
och
Kod:
sudo apt-get install deluge

Skulle den inte vilja installera något av programmen ovan, så kan du alltid söka efter ett annat torrentprogram med:

sudo apt-cache search torrent
Citera
2010-07-05, 02:38
  #8
Medlem
fremis avatar
Är jag inte helt ute och cyklar borde du kunna köra
Kod:
setxkbmap se
eller
Kod:
xmodmap se
i terminalen för att få lite fräsigare tangentbord. Skulle inte det fungera så har jag för mig att knoppix kör KDE och då ska det finnas en flagga nere vid klockan där du kan ändra layout.
Citera
2010-07-05, 02:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Nu har jag ingen aning, om vilka program knoppix innehåller, men prova:

att köra
Kod:
sudo apt-get install brasero
och
Kod:
sudo apt-get install deluge

Skulle den inte vilja installera något av programmen ovan, så kan du alltid söka efter ett annat torrentprogram med:

sudo apt-cache search torrent

med att "köra" antar jag du menar att öppna "terminal emulator" och skriva in det.

Resultat:

knoppix@Microknoppix:~$ sudo apt-get install brasero
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
E: Couldn't find package brasero
knoppix@Microknoppix:~$ sudo apt-get install deluge
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
E: Couldn't find package deluge
knoppix@Microknoppix:~$ sudo apt-cache search torrent
cfv - versatile file checksum creator and verifier
knoppix@Microknoppix:~$ sudo apt-get install cfv
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
cfv is already the newest version.
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
knoppix@Microknoppix:~$

nu då?

För övrigt kom jag på att jag kan kopiera och klistra åäö från olika platser, lite jobbigt men hjälper er att hjälpa mig.


Citat:
Ursprungligen postat av fremi
Är jag inte helt ute och cyklar borde du kunna köra
Kod:
setxkbmap se
eller
Kod:
xmodmap se
i terminalen för att få lite fräsigare tangentbord. Skulle inte det fungera så har jag för mig att knoppix kör KDE och då ska det finnas en flagga nere vid klockan där du kan ändra layout.

Det funkade! tack.
__________________
Senast redigerad av Nilus 2010-07-05 kl. 03:40.
Citera
2010-07-05, 03:43
  #10
Medlem
Riisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilus
nu då?

dra ner .torrent filen -> öppna med deluge -> vänta -> bränn med brasero
Citera
2010-07-05, 03:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riisen

dra ner .torrent filen -> öppna med deluge -> vänta -> bränn med brasero

Jag tror inte du läst hela tråden, jag har aldrig använt linux förut och hade ingen ide vad dessa två program var.

Också, vad betyder

"E: Couldn't find package brasero"
"E: Couldn't find package deluge"

Från min åvanstående post, betyder inte det att dom inte finns installerade?
I så fall, far kan jag ladda ner dom och hur installerar jag dom?
Citera
2010-07-05, 03:55
  #12
Medlem
Riisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilus
Jag tror inte du läst hela tråden, jag har aldrig använt linux förut och hade ingen ide vad dessa två program var.

Också, vad betyder

"E: Couldn't find package brasero"
"E: Couldn't find package deluge"

Från min åvanstående post, betyder inte det att dom inte finns installerade?
I så fall, far kan jag ladda ner dom och hur installerar jag dom?

ahh förlåt ...
Kod:
sudo apt-get update && sudo apt-get install brasero && sudo apt-get install deluge

så ska det nog funka
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback