2010-07-04, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossanova.
Jag har ganska nyligen fyllt 18 och har igenom hela mitt liv bråkat med min familj eller jag är familjens svarta får och har aldrig haft några regler whatsoever och mina kompisar har mer eller mindre uppfostrat mig.
För drygt ett år sedan bestämde sig min pappa att köpa hus med sin flickvän sedan 6 månader tillbaka, han gjorde det klart för mig att om det stod mellan mig och hans nya tjej skulle han utan tvekan välja henne.
Nu efter diverse bråk hela tiden orkar jag inte mer och min pappa säger att han kommer kasta ut mig, byta lås på dörren osv.

Jag undrar verkligen vad jag ska göra? Att köpa en lägenhet eller hyra känns som en omöjlighet då jag inte har dom pengarna och studerar samtidigt så skulle aldrig få ihop till hyra + anda utgifter eller få ett lån beviljat för den delen.
Vad har jag för val egentligen? Och kan min pappa verkligen göra så, vad har jag för juridiska rättigheter?

Jag orkar inte läsa alla inlägg så vet inte om någon nämnt detta.

Föräldrabalken 7 kap. 1§ kan vara till hjälp för din del.
https://lagen.nu/1949:381#K7

Hoppas det kan vara till nytta!
Citera
2010-07-04, 18:07
Medlem
Paxozs avatar
eftersom att du är 18 får han slänga ut dig.. inget du kan göra åt saken.. ta upp ett helgjobb
Citera
2010-07-04, 18:13
Medlem
Youngboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossanova.
Jag har ganska nyligen fyllt 18 och har igenom hela mitt liv bråkat med min familj eller jag är familjens svarta får och har aldrig haft några regler whatsoever och mina kompisar har mer eller mindre uppfostrat mig.
För drygt ett år sedan bestämde sig min pappa att köpa hus med sin flickvän sedan 6 månader tillbaka, han gjorde det klart för mig att om det stod mellan mig och hans nya tjej skulle han utan tvekan välja henne.
Nu efter diverse bråk hela tiden orkar jag inte mer och min pappa säger att han kommer kasta ut mig, byta lås på dörren osv.

Jag undrar verkligen vad jag ska göra? Att köpa en lägenhet eller hyra känns som en omöjlighet då jag inte har dom pengarna och studerar samtidigt så skulle aldrig få ihop till hyra + anda utgifter eller få ett lån beviljat för den delen.
Vad har jag för val egentligen? Och kan min pappa verkligen göra så, vad har jag för juridiska rättigheter?

Går du i skola fortfarande? i så fall så får han inte kasta ut dig. Men har du gått ut/inte ens gått skola(gymnasiet) så får han kasta ut dig.
Citera
2010-07-04, 18:52
Bannlyst
packa allt å dra utomlands å bosätt dig där å skapa ditt eget liv med fienden på långt avstånd får du lugn och ro oftast.
Citera
2010-07-04, 19:16
Medlem
fredd4ns avatar
främlingslegionen är din vän
Citera
2010-07-04, 19:25
Medlem
Tills man är 19 har föräldrarna försörjningsplikt.
Citera
2010-07-04, 19:28
Medlem
Harmandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscen
Tills man är 19 har föräldrarna försörjningsplikt.
Fel, de har försörjningsplikt till man är 21... om man går på gymnasiet.
Citera
2010-07-04, 19:38
Medlem
amentjeinas avatar
jag tror vi kan fastställa försörjningsplikten till 21 år - Sluta bråka i det nu.

Jag förmodar att du har ett år kvar av gymnasiet vilket du bör se till att fullfölja. Efter det kan du antingen fortsätta studera och leva på stuidemedel eller börja jobba, var inte rädd för att ta skitjobb. Det jobbiga är dock att du blir ganska utelämmnad innan du fått jobb/börjat studera igen då man inte har några pengar att leva för. Om du inte får jobb i Stockholm får du dessvärre söka dig ut i landet efter jobb, vare sig du vill eller inte.

Det egentliga problemet som jag uppfattar det är att du kommer att bli utkastad medans du läser vid gymnasiet. Hur är det med far/morföräldrar, faster osv?
Citera
2010-07-04, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paxoz
eftersom att du är 18 får han slänga ut dig.. inget du kan göra åt saken.. ta upp ett helgjobb
håll käften när du inte vet vad du pratar om.
Citera
2010-07-04, 20:33
Bannlyst
Du kan bo hemma hos mig, bor iofs i Göteborg

Kan du inte bo hos din mamma? Ring socialen:
http://www.socialstyrelsen.se/omsoci...en/kontaktaoss

075–247 30 00

Förklara situationen, annars har din vårdnadshavare försörjningsskyldighet när du studerar tills du är 20, säg det till honom och att du kommer anmäla honom om han försöker kasta ut dig.
Senast redigerad av MasturCheef 2010-07-04 kl. 20:35.
Citera
2010-07-04, 20:51
Medlem
Känns som om du möjligen tar på dig lite mycket ansvar. Jag är själv i din ålder ungefär och det är egentligen inte förens du har slutat gymnasiet du kan se dig som riktigt självständig, då det inte är förens då kravet på försörjning från föräldrar släpper. Han har skyldighet att ge dig husrum och mat, inte så mycket mer dock men det förhindrar ju han från att "direkt" kasta ut dig...

Roligt att du nämner att han ringde BUP. Min morsa jobbar där och han lär nog själv ångra att han kontaktade dem ifall det ser ut som du beskriver det hela. Rimligtvis borde ju BUP då styra upp situationen till din fördel, eftersom att det verkar vara din pappa som är lite kokobello och inte du.
Senast redigerad av Jackehehe 2010-07-04 kl. 20:57.
Citera
2010-07-04, 21:07
Medlem
Paxozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mekaniker
håll käften när du inte vet vad du pratar om.

The truth can hurt! but we'r here for you on flashback!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in