• 2
  • 3
2010-07-03, 15:14
Medlem
selvovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatcaesar
Hur menar du då? lägger dom dit färg (eller rättare sagt dom ändrar på det) för att få skillnad, därav blir det färg, för att kunna utskilja vilket material som finns i nebulorna?

Du har i så fall krossat något vackert hos mig.. Älskar att titta på nebulor och galaxer och andra gasmoln.

Så. allt i universum är alltså grått och tråkigt ?

Hahaha, vad jag älskar när folk som förundras över universum får veta det här

Universum ser givetvis olika ut beroende på vilka ögon det betraktas med. Och färgerna du ser på bilderna är "naturliga" och finns där i verkligheten. Men när människans ögon ser på nebulosor och galaxer kommer det vara mer grå/vittaktigt och inte alls lika tätt.
Citera
2010-07-03, 15:16
Medlem
Bagarens avatar
Citat:
Hur menar du då? lägger dom dit färg (eller rättare sagt dom ändrar på det) för att få skillnad, därav blir det färg, för att kunna utskilja vilket material som finns i nebulorna?

Du har i så fall krossat något vackert hos mig.. Älskar att titta på nebulor och galaxer och andra gasmoln.

Ja, det är så de gör.
Samma med bilder på celler och andra roliga delar i kroppen.
Färger är kul.
Universum är ett enormt vakuum, i princip ingenting - därför inte lika kul.
Citera
2010-07-03, 15:18
Medlem
Rengardes avatar
Egentligen är det lustigt att man överhuvudtaget kan uppfatta något som vackert.. Vad är skönhet lixom? Känns som en fråga som är helt omöjlig att besvara.
Citera
2010-07-03, 15:28
Medlem
Bagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengarde
Egentligen är det lustigt att man överhuvudtaget kan uppfatta något som vackert.. Vad är skönhet lixom? Känns som en fråga som är helt omöjlig att besvara.

http://www.skonhet.org/

http://en.wikipedia.org/wiki/Beauty
Citera
2010-07-03, 15:30
Medlem
RosalieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagaren
Universum äcklar mig. En vidrig upptäckt.

Citera
2010-07-03, 15:46
Medlem
Drapåtrissors avatar
Får bara ångest av universum och vetskapen om hur liten vår egen existens betyder i det stora hela.Tanken svindlar att vissa även tror attdet kan finnas parallella universum.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/d...varld-1.181693
Citera
2010-07-03, 15:48
Medlem
Bagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Får bara ångest av universum och vetskapen om hur liten vår egen existens betyder i det stora hela.Tanken svindlar att vissa även tror attdet kan finnas parallella universum.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/d...varld-1.181693

Även om det är stort eller litet, betyder vår existens lika mycket.
Citera
2010-07-03, 15:53
Bannlyst
För att det är Gud som skapat detta universum
Citera
2010-07-03, 16:37
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR_Robin_89
Varför är lång exponeringstid en faktor?
Annars syns de helt enkelt inte.
Citat:

Precis. Synd att behöva förstöra, men ibland är verkligheten hård.

Men en klar stjärnhimmel långt ute i ödemarken slår det mesta i skönhet, så visst är (det egentliga) universum vackert!
Citera
2010-07-03, 18:59
Medlem
narohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Annars syns de helt enkelt inte.

Precis. Synd att behöva förstöra, men ibland är verkligheten hård.

Men en klar stjärnhimmel långt ute i ödemarken slår det mesta i skönhet, så visst är (det egentliga) universum vackert!

Egentligen är det långtidsexponerade universumet(bilderna) lika verkliga som dom vi ser. Hade vi ögon som kameror skulle det se ut precis sådär. Vad jag menar är att hur vi uppfattar universum är bara ett sätt av en oändligt. Universum är bara energi(ingenting) precis som allting omkring oss, och vi är gjorda för att uppfatta det som är väsentligt för oss. (viss frekvens omfång). Jag tycker att även fast vi inte kan uppfatta universum sådär så är formationen och relationen mellan gaspartiklar oerhört vacker. Man ser hur mönstern blir annorlunda i rymden under andra omständigheter(gravitation) än på jorden. På Jorden kan dom flesta naturliga möster återfinnas hos varandra, trädliknande är dom flesta och förgrenar sig på liknande sätt.
Citera
2010-07-04, 14:48
Medlem
Universum är inte vackert, det är bara du som tycker det. Frågan borde därför vara: "Varför upplever vi universum som vackert?"
Citera
2010-07-05, 11:22
Medlem
bobby123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagaren
Du tror alltså universum ser ut som de gör på bilderna, färgglatt å så. Som en barnbok.
Ja vissa kommer inte långt i UT-veckligen.

Vem fan är du att bedöma om Universum är vackert eller inte? Har du besökt eller sett alla delar av Universum?

Ditt Universum kanske är mörkt och fyllt med tomhet,mitt är vackert och fyllt med vad just jag väljer att fylla ut det med.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in