Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-10-10, 00:37
  #1
Medlem
freddags avatar
Jag skulle vara tacksam för lite tips på sorgliga filmer. Med sorgliga menar jag filmer en vanlig människa fäller en tår till utan att man vill. Inget Titanic eller dylikt, utan riktiga snyftare, som är gjorda för att vara sorgliga, gärna människoöden som Forrest Gump, Shawshank Redemption etc.

Den sorgligaste filmen jag har sett hittills är Det Stora Blå, den där med dykarna..

Ps.. har nån hört talas om en film som heter Paris/Texas, som tydligen ska vara rätt snyftig?
Citera
2003-10-10, 00:53
  #2
Medlem
GreenManalishis avatar
Mask
är sorglig.
Citera
2003-10-10, 09:02
  #3
Medlem
joyces avatar
Gökboet är sorglig på slutet. Jag grinar både till filmen och boken.
Citera
2003-10-10, 09:39
  #4
Medlem
/dev/jesuss avatar
jag blev lite blöt i ögat i slutet på Devil's Advocate. tyckte så synd om Keanu Reeves karaktärs fru, stackarn.

Broarna i Madison County är också rätt snyftig mot slutet.
Citera
2003-10-10, 12:18
  #5
Medlem
En vandring i solen med Gösta Ekman är definitivt den sorgligaste film jag sett.
Citera
2003-10-10, 14:45
  #6
Medlem
Det finns en film som jag nästan mår dårligt av att se för den är så sorglig. Jag har länge försökt komma på vad den hette.. va så tagen av filmen att jag glömde av namnet på den .. Men någon här kanske vet va den heter, å isf måste du se den om du vill se sorgliga filmer..

Den handlar om en man som när han va 15 fick se sin största tänkbara kärlek (sin flickvänn på 15 år) dö. När han sedan som vuxen reser till New York för att arbeta treffar han en tjej, tjejen är dotter till en kvinnan som hyr ut ett rum till mannen för att han ska ha någon stans i New York på bo. Denna tjejen är också 15 år å ser precis ut som hans tjej gjorde när hon levde. Mannen som är i övre medelåldern kan inte släppa blicken från flickan men inser att han inte kan göra något annat än å försöka stänga av alla kännslor. Men tjejen börjar av någon anledning stöta på mannen som får brustet hjärta bara av att se på flickan som han aldrig kommer få men som han har saknat hela sitt liv. Efter en rad närmanden från tjejen blir dom tillsammans. Tjejen är ju bara 15 å leker med de kännslor som är viktigare än livet självt för mannen. Hon gör de närmandena mest för att reta mennen å leka med hans kännslor. Efter några dagar börjar tjejen mer och mer synligt utnyttja mannens enorma kärlek för flickan.. Kännslorna som mannen sedan får genomlida i rästen av filmen går rakt in i en själv.. Jag mådde skit långt efter jag sett den...

Om någon vet va den heter eller skulle kunna ta reda på det är jag mycket tacksam !
Citera
2003-10-10, 14:54
  #7
Medlem
Naglfars avatar
naglfarian tears...

änglarnas stad. http://www.imdb.com/title/tt0120632/

naglfar out.
Citera
2003-10-10, 15:00
  #8
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naglfar
änglarnas stad. http://www.imdb.com/title/tt0120632/

naglfar out.

Se originalet istället. http://www.imdb.com/title/tt0093191/combined

De Large out.
Citera
2003-10-10, 15:01
  #9
Medlem
-luftwaffe-s avatar
forrest gump - när han dör i slutet.
Citera
2003-10-10, 15:49
  #10
Banned
Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -luftwaffe-
forrest gump - när han dör i slutet.
Vet inte om du skrev fel eller om du inte visste, men det var i alla fall hon som dör, både hans mor och senare även Jenni som han älskat hela livet. En annan film som är lite sorglig tycker jag är "The Green Mile".
Citera
2003-10-10, 16:24
  #11
Medlem
L_BRUCEs avatar
Leaving las vegas är en helt ok snyftare....

Någon nämnde "One flew over the cuckoo's nest", en bra film men knappast en snyftare. Boken som skrevs av Ken Kesey är en satir över det "sjuka" samhället, visserligen tragisk men framför allt väldigt rolig.

OT: En annan bra bok i samma satiriska och roliga stil är moment 22, även den har filmatiserats.

Moment 22

Gökboet
Citera
2003-10-10, 16:57
  #12
Medlem
TrialByErrors avatar
La Vida e Bella (sp?)
Livet är underbart, Roberto Benignis mästerverk.

Crouching Tiger Hidden dragon är en rätt bra snyftare.

Men den sorgligaste blir nog Grave of the Fireflies (Hotaru no haka)
Animerad men otroligt sorglig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback