Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-04-27, 05:33
  #1
Medlem
getttosmurfs avatar
Antar att den här tråden kanske hör hemma under Opiater....
Men jag frågar här ändå eftersom att de verkar vara svårt att få svar : )

Läste i en tråd startad av hunnypie att de på apoteken i finland går att köpa
värktabbletter med kodein i receptfritt.

Vad jag aldrig fick svar på är vad dem heter och vilken mängd kodein det är i dem.
Så nu undrar jag om de är nån som vet eller om det finns nån snäll människa som pratar finska och kan ta reda på det.

//Smurf
Citera
2004-04-27, 16:25
  #2
Medlem
Psychopatics avatar
Förstår inte ett dugg finska, så jag kan inte hjälpa dig men jag tror att dessa sidor är typ finska FASS:

http://www.laaketietokeskus.fi/
http://www.fennica.net/

Men om det finns, så skulle jag tro att de innehåller ca 10 mg Kodein. Det gör det i Danmark iaf. och det fanns även förr receptfritt i Sverige.
Citera
2004-04-27, 21:51
  #3
Medlem
getttosmurfs avatar
Tack

Nu ska jag bara leta upp nån som kan finska oxå : )
Citera
2004-04-28, 04:09
  #4
Medlem
Wayne W. Dyers avatar
nemesis1????
Citera
2004-04-28, 11:04
  #5
Moderator
tobess avatar
Enligt vad jag hittade finns de två receptfria läkemedel som innehåller kodein. Översätter ungefärligt..

1. Recipect

"Lääkemuodot:
Oraaliliuos eli mikstuura, joka on makeutettu sorbitolilla."

Mikstur smaksatt med sorbitol

"Vaikuttavat aineet:
Kodeiini, guaifenesiini, ammoniumkloridi sekä timjami- ja lakritsiuutteet."

Verkande ämnen: Kodein, Guaifenesin, Ammoniumklorid samt timjan- och lakritsextrakt

"Käyttötarkoitus:
Yskänlääke, erityisesti kun pääasiallisin oire on yskänärsytys."

Användningsområdo: Hostmedicin, huvudsakligen när symptomen är rethosta.

Medicinen klassas som "Itsehoitovalmiste" vilket betyder ungefär självvårds preparat.. kom inte på någon bättre svensk översättning men iaf om det är självvård och inte recept preparat borde det betyda att det är receptfritt..

2. Katapekt

Ungefär samma som tidigare..

"Vaikuttavat aineet:
Kodeiini, guaifenesiini, ammoniumkloridi ja timjamiuute. Mikstuura on makeutettu sorbitolilla ja maustettu mm. lakritsiuutteella."

Verkande ämnen: Kodein, Guaifenesin, Ammoniumklordid och timjanextrakt. Miksturen är sötsatt med sorbitol och smaksatt med bland annat lakritsextrakt.

"Käyttötarkoitus:
Katapekt on yskänlääke."

Användning: Katapekt är en hostmedicin.

Båda säljs i 150ml flaskor.. happy hunting
Citera
2004-04-28, 11:25
  #6
Banned
Kodein

Tack för det tobes
Citera
2004-04-28, 11:29
  #7
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayne W. Dyer
nemesis1????

Kan så gott som ingen finska alls, bor i Österbotten och är finlandssvensk (precis som det finns franskspråkiga och engelskspråkiga i Kanada så finns det en hel del folk som bara kan svenska i Finland)...

Det är meningen att alla skall lära sig finska i skolan men på den tiden sysslade jag hällre med att skolka, supa, tjuvröka och snatta än att plugga och nu är jag för gammal för att lära mig...

Man kan inte lära gamla hundar nya trick, önskar att jag lärde mig spela gitarr och olika språk, men sådana dumheter brydde man sig inte om på den tiden... Nåja, nu skall jag inte gnälla mer om min bortslösade ungdom... =/
Citera
2004-04-28, 20:26
  #8
Medlem
getttosmurfs avatar
Tack

Tack så mycket Tobe. Bara en fråga kvar hur mycke kodein innehåller dem (mg) ? Om du kan ta reda på de är du min nya idol
Ska gå o köpa mig ett par flaskor på måndag (Pank nu)



Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Enligt vad jag hittade finns de två receptfria läkemedel som innehåller kodein. Översätter ungefärligt..

1. Recipect

"Lääkemuodot:
Oraaliliuos eli mikstuura, joka on makeutettu sorbitolilla."

Mikstur smaksatt med sorbitol

"Vaikuttavat aineet:
Kodeiini, guaifenesiini, ammoniumkloridi sekä timjami- ja lakritsiuutteet."

Verkande ämnen: Kodein, Guaifenesin, Ammoniumklorid samt timjan- och lakritsextrakt

"Käyttötarkoitus:
Yskänlääke, erityisesti kun pääasiallisin oire on yskänärsytys."

Användningsområdo: Hostmedicin, huvudsakligen när symptomen är rethosta.

Medicinen klassas som "Itsehoitovalmiste" vilket betyder ungefär självvårds preparat.. kom inte på någon bättre svensk översättning men iaf om det är självvård och inte recept preparat borde det betyda att det är receptfritt..

2. Katapekt

Ungefär samma som tidigare..

"Vaikuttavat aineet:
Kodeiini, guaifenesiini, ammoniumkloridi ja timjamiuute. Mikstuura on makeutettu sorbitolilla ja maustettu mm. lakritsiuutteella."

Verkande ämnen: Kodein, Guaifenesin, Ammoniumklordid och timjanextrakt. Miksturen är sötsatt med sorbitol och smaksatt med bland annat lakritsextrakt.

"Käyttötarkoitus:
Katapekt on yskänlääke."

Användning: Katapekt är en hostmedicin.

Båda säljs i 150ml flaskor.. happy hunting
Citera
2004-04-28, 21:50
  #9
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getttosmurf
Tack så mycket Tobe. Bara en fråga kvar hur mycke kodein innehåller dem (mg) ? Om du kan ta reda på de är du min nya idol
Ska gå o köpa mig ett par flaskor på måndag (Pank nu)

De verksamma ämnena i Recipect är kodeinfosfathemihydrat, varav det finns 0,958 mg i en milliliter lösning [...]

Om detta stämmer så innehåller väl en flaska då 150*0,958 mg = 143,7 mg per flaska.

Saxat från: http://www.tohtori.fi/itsehoitoapteekki/a0186080se.html

Kan för övrigt nämnas att du kan köpa läkemedel från tohtori.fi, bl.a. just Recipect

Hur mycket som finns i Katapekt kunde jag tyvärr (tills vidare ) inte hitta..
Citera
2004-04-29, 14:15
  #10
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag tog nyss en sked Recipect, smakar faktist riktigt gott... Jag har dock inte provat ta någon dos som man blir berusad på ännu...
Citera
2004-04-29, 14:21
  #11
Banned
Kodin

Citat:
Ursprungligen postat av tobes
De verksamma ämnena i Recipect är kodeinfosfathemihydrat, varav det finns 0,958 mg i en milliliter lösning [...]

Om detta stämmer så innehåller väl en flaska då 150*0,958 mg = 143,7 mg per flaska.

Saxat från: http://www.tohtori.fi/itsehoitoapteekki/a0186080se.html

Kan för övrigt nämnas att du kan köpa läkemedel från tohtori.fi, bl.a. just Recipect

Hur mycket som finns i Katapekt kunde jag tyvärr (tills vidare ) inte hitta..

Menar du att man kan beställa över nätet?
Jag kollade deras sida men fattade nada.
Kunde lika gärna stått på kinesiska;-)
Citera
2004-05-01, 20:28
  #12
Medlem
getttosmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
De verksamma ämnena i Recipect är kodeinfosfathemihydrat, varav det finns 0,958 mg i en milliliter lösning [...]

Om detta stämmer så innehåller väl en flaska då 150*0,958 mg = 143,7 mg per flaska.

Saxat från: http://www.tohtori.fi/itsehoitoapteekki/a0186080se.html

Kan för övrigt nämnas att du kan köpa läkemedel från tohtori.fi, bl.a. just Recipect

Hur mycket som finns i Katapekt kunde jag tyvärr (tills vidare ) inte hitta..

Äsch då .. de var ju lite svagt : ( dem kanske är billiga iofs
Du råkade inte se nått pris på sidan Tobes ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback