Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-04-26, 22:26
  #1
Medlem
Vad fan har vi polisen för???...har man drabbats av villa inbrott eller bilinbrott får man redan i växeln reda på att brottet är "inte föremål för utredning"....tack, jag tar tillbaka mina skattekronor och löser brottet med en bråkdel av resurserna...vad är det frågan om? Inkompetens bland polismyndigheten eller ovilja?
Citera
2004-04-26, 22:33
  #2
Medlem
Ursas avatar
Personligen har jag haft förmånen att 'ha polisen till att' släpa ut en psykotisk man ur min lägenhet innan han hunnit demolera den, och mig, fullständigt. Jag är väl medveten om bristerna inom polisväsendet, men jag vet också att det finns jävligt många riktigt bra poliser som jobbar häcken av sig.
Citera
2004-04-26, 22:55
  #3
Medlem
M2ks avatar
polis..eller potatisgris?

Som i alla yrkesgrupper, bättre och sämre...med tonvikt på sämre, och sämre dag för dag.

Tyvärr tycker jag att kåren blivit om möjligt slappare än förr om åren. Fackförenings- och skyddsombudsdominans, sofistikerad schemaläggning för att få ut så mycket komptid som möjligt, fixerade vid 'rättigheter' som fikaraster och pauser. Ett av de få tillfällen då den svenske polisen drabbas av kraftig aktivitetshöjning är i s m innebandy, s k fysisk träning. Då uppstår också de flesta skadorna i tjänst...

Till detta kan läggas en urusel chefskader, som knappt vågar säga ifrån längre. I stort sett alla, såväl chefer som underställda, har en sur, klagande och negativ inställning.

Leif GW Persson har rätt, Europas dyraste och sämsta poliskår. :mad:

Bäst att inte råka ut för 'nonsensbrott' som inbrott, rån, misshandel, stöld mm, eftersom dessa regelmässigt avskrivs av polisen 'i brist på spaningsuppslag'. Även om man lämnar uppgifter om gärningsman, med vederbörliga bevis (har egen erfarenhet).



=====================================
Egen framgång är guld värd, andras motgång heller icke att förakta
=====================================
*Håll dig till ämnet*Mandom mod och morske män*
-->>http://stormakt.cjb.net/<<--
Citera
2004-04-26, 23:02
  #4
Banned
Av dem som dömdes till fängelse 2002, dömdes 27% för trafikbrott(!) Och 11% för narkotikabrott.

Jämför det med att 19% av de som dömdes till fängelse, dömdes för "brott mot person", dvs våldsbrott. 27+11 =38 är dubbelt så mycket som 19.

Varför är det så? För att svenskarna knarkar och kör bil som galningar, medan våldsbrottsligheten för en tynande tillvaro? Nej, knappast. Grejen är att trafikbrott och knarkbrott nästan uteslutande tas av snuten själv på bar gärning. Och de anmälningarna ger resultat. Brott som folk anmäler, ignoreras däremot av snuten. "Brott kan ej styrkas", "Spaningsuppslag saknas" och liknande formuleringar är resultatet i 6 av 7 (sex av sju!) gjorda anmälningar... Den sista sjundedelen domineras ju också av anmälningar som snuten själva gjort! Allmänhetens odds att få rätt efter att ha anmält ett brott, är alltså mycket sämre än 1/7.

Utan snut på plats för brottet - ingen åtgärd!
Citera
2004-04-26, 23:07
  #5
Medlem
Så mina skattepengar går alltså till en klubb för inbördes beundran??? jag vill betal POLISER finns det några eller någon sådan numera?
Citera
2004-04-27, 12:41
  #6
Medlem
Perfekts avatar
Sverige har en förbannat bra poliskår, orsaken till att dom inte kommer när era hem har fått besök av pundare är att dom inte har tid, dom måste prioritera grövre brott, hade dom haft fler resurser så hade dom givetvis kommit. Får dom gigantiska sparkrav på sig och idiotiska politiska uppdrag (förintelsekonferensen) som staten vägrar att gå in med extrapengar för så har dom en riktigt pissig budget.
Är det inte så redan nu att domstolarna har fulllt upp, och att fängelsena är överfulla, det är inte bara på polisen det måste satsas stora resurser för att det här ska bli ett bättre samhälle
Citera
2004-04-29, 22:11
  #7
Medlem
bomba_usas avatar
Polisen behövs, tänk om du var gamla tant Greta på 80 år som håller på att bli bestulen på en bil. Då är det inte fram med baseboll trät precis... Sen använder många av dem en jävla massa övervåld, utan att det bli dömda för det. Så:

* Minska polisernas makt och befogenheter för att minska maktmissbruk
*Gör det lättare att döma poliser som missköter sig.
*Utöka polismakten något.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback